Annons

Tänka på vid utskrift av fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

xxxitsmexxx

Medlem
Hej!!

Jag håller på att sätta ihop en fotobok i A4-format. Vad ska jag tänka på för att få bästa möjliga resultat?

Jag kommer att använda ICAfoto/photobox och de är säkert inte de bästa här i världen, men beställde en kalender därifrån i julas som strulade och kom fram alldeles för sent och fick därför en gratis fotobok i kompensation.

Jag har letat på hemsidan för att se vilken kvalitet de trycker i, men hittar inget. Det enda jag hittar är att minsta rekommenderade upplösning är 2280x1700 pixlar.
Jag har gjort mina bilder ca 3500x2600 pixlar och skärpt dem så att jag tycker att de ser ok ut. Kommer fotolabbet att göra om storleken till någon annan när de ska tryckas och kommer min skärpa då bli sämre? Borde jag ta reda på den exakta upplösningen och fixa till bilderna till den?

Allmänna tips om skärpning för utskrift?

Tusen tack för hjälp!
 
Svårt

Hej!!

Jag håller på att sätta ihop en fotobok i A4-format. Vad ska jag tänka på för att få bästa möjliga resultat?

Jag kommer att använda ICAfoto/photobox och de är säkert inte de bästa här i världen, men beställde en kalender därifrån i julas som strulade och kom fram alldeles för sent och fick därför en gratis fotobok i kompensation.

Jag har letat på hemsidan för att se vilken kvalitet de trycker i, men hittar inget. Det enda jag hittar är att minsta rekommenderade upplösning är 2280x1700 pixlar.
Jag har gjort mina bilder ca 3500x2600 pixlar och skärpt dem så att jag tycker att de ser ok ut. Kommer fotolabbet att göra om storleken till någon annan när de ska tryckas och kommer min skärpa då bli sämre? Borde jag ta reda på den exakta upplösningen och fixa till bilderna till den?

Allmänna tips om skärpning för utskrift?

Tusen tack för hjälp!

Problemet är , enligt min erfarenhet, inte att att skärpan blir för låg. Snarare kan det ibland bli något överskärpta bilder. Jag har dock bara erfarenhet av dagstidningstryck där jag ofta lämnar bilderna i större foormat än de oftast blir tryckta i. oftast blir det bra om bilderna är bra grundskärpta fast att bilderna trycks mindre eller större än jag tänkt mig. Jag brukar utgå från den (fysiska) storlek jag tänkt mig och 300 ppi. När jag grundskärper bilderna kollar jag i 50% i PS och skärper så att de ser Ok ut på skärm. Har aldrig råkat ut för att bilderna blir allt för oskärpta. Kanske inte ett råd som går att använda i ditt fall men i alla fall något att utgå ifrån om du inte får bättre svar.
 
Angående upplösning på bilder

Hej!

Jag jobbar för Photobox och upptäckte att du hade funderingar om upplösning på bilder till fotoböcker så jag tänkte försöka ge dig svar på din fråga. Man är just i färd med att publicera en sida på ICA Foto med just den information som du efterfrågar, du hittar den här http://www.icafoto.se/content/upplosning

Som du ser så är 300 dpi/ppi det högsta värdet som efterfrågas och använder du dig av det så bör du få optimal kvalitet på dina bilder i fotoboken. När du loggar in och skapar din fotobok så visas även med en liten smiley-symbol om upplösning på bilden är god, medel eller för låg för ett bra resultat.

Jag beklagar verkligen att det blev strul med dina bilder och hoppas att du kommer att få glädje av din fotobok!

Vänliga hälsningar
Carola på Photobox
 
Framgår det om de lägger på någon skärpning innan tryck, eller skall man sköta om det själv?

Jag har bara gjort en bok ännu så länge och det var hos Photohome.
Jag tog kontakt med dem och frågade över skärpning. De lägger tydligen inte på någon skärpa själv, så för de som inte gör något alls med sina bilder blir det väl mjukt.
De kunde dock inte ge några direkta guidelines över mängden som behövs, men de tyckte att de flesta kunde ta i mer än de gör.
Så jag sparade ner bilderna i den storlek de skulle ha i boken med 300dpi upplösning. Skärpte sedan på som jag brukar för utskrift hos Crimson och det blev bra resultat tycker jag.

Jag tycker att de som säljer dessa boktjänster kunde bli bättre på att berätta hur man bör göra.
Läggs skärpa på i processen, eller förväntas kunden göra detta själv. Det är ju väldigt viktigt att veta så att det inte skärps två gånger eller inte alls.
Om man sköter det själv, hur mycket skall man ta i för just den tryckmetoden?
 
Hej!

Jag jobbar för Photobox och upptäckte att du hade funderingar om upplösning på bilder till fotoböcker så jag tänkte försöka ge dig svar på din fråga. Man är just i färd med att publicera en sida på ICA Foto med just den information som du efterfrågar, du hittar den här http://www.icafoto.se/content/upplosning

Som du ser så är 300 dpi/ppi det högsta värdet som efterfrågas och använder du dig av det så bör du få optimal kvalitet på dina bilder i fotoboken. När du loggar in och skapar din fotobok så visas även med en liten smiley-symbol om upplösning på bilden är god, medel eller för låg för ett bra resultat.

Jag beklagar verkligen att det blev strul med dina bilder och hoppas att du kommer att få glädje av din fotobok!

Vänliga hälsningar
Carola på Photobox

Tack för ditt svar!

Vad jag fattade det som var det företaget de skickade med som hade strulat till det och att jag inte var den enda som haft problem, så de skulle byta företag för frakten.
Jag vill inte klaga på företaget annars. Mina klagomål sköttes utmärkt och jag fick en ny kalender skickad till mig, men den hann inte fram före jul. Dessutom fick jag en fotobok på köpet. Den första kalendern kom dessutom fram tillslut efter att ha varit på villovägar i en månad.

Tack för informationen om upplösningen. Jag ska göra mina bilder i 300 dpi.
 
Gör all bilder i 300 upplösning och lägger grundskärpa.
Användet mig av fotobok.com som är helt suveräna på alla vis.
Heter också pixopolis. Kan jag verkligen rekommendera.

Vad många inte tänker på är att kolla upp hur hela bilduppslag blir
med avseende på bindning och som döljs i mittenskarven.
Hur som helst är programvaran hos fotobok.com otroligt lättjobbad.
 
Ja fast tvärs om. Fotoupplösning är ppi och utskrift dpi. KOlla upp detta ni på photobox också då ni säger att det är samma sak på hemsidan.
Det kan visst vara samma sak beroende på utskriftsteknik. Skriver du ut med t.ex en bläckstråleskrivare så skiljer sig ppi och dpi åt markant, men t.ex lamdautskrifter och andra lasertekniker är en pixel i bilden en dot på papperet, dvs ppi=dpi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.