ANNONS
Annons

tänka på vid datorköp??

Produkter
(logga in för att koppla)
jag vet inte om det här är rätt forum för den här frågan men jag chansar... kanske kan nån hjälpa mig.
jag ska köpa en dator och vill ha tips på vad man ska tänka på. jag pluggar grafisk design och vill förutom photoshop alltså kunna jobba med program som quark express och freehand.
och sen vore det ju trevligt att kunna ha musik och film på datorn.

så, hjälp! vad ska jag tänka på? ge mig så konkreta tips som möjligt.

åh, jag är som sagt student så min budget är ganska begränsad. alltså är det ingen idé att tipsa om en massa "värstinggrejer"....=)

malin
 
malin trotzig skrev:
...åh, jag är som sagt student så min budget är ganska begränsad...
Hur begränsad?

Köp en dator av förra årets modell och skaffa mycket RAM, helst mer än 512MB.

Hemma sitter jag med en ny ”värsting” och på kontoret har jag en som inte var värsting förra året.
Jag tycker det går att jobba professionellt med den enklare datorn. Fast jag skulle vilja ha mer än 512MB i den.
 
Kanske en smidig ngr årå gammal bärbar PC för ca 5-6000,-,, då får man runt 256MB RAM och kanske 20GB Hdisk,,

Inte det bästa att köra tunga program men det funkar med normala filer,,

Eller kanske du föredrar mac?
En PowerBook G4 15´ är ju finfin,, går att få för runt 8000 idag med hygglig prestanda.

Mvh Niclas,

Ps, sök på typ Powerbook på Blocket.se;)
 
Faktum är att många sitter på burkar med prestanda långt över behovet. Jobbar dagligen med högupplösta bilder, 100 Mb + lager är inte ovanligt. Klarar det även med en old fashion Mac G3! Inte utan vissa svordomar ibland men det går :) Paradoxalt så kräver det mest banala som spel, det bästa av prestanda på en burk. Men ser man praktiskt på det hela, och speciellt bildarbete, så funkar det bra med lite äldre burkar också. Det är min erfarenhet i alla fall :) Bra med internminne tilldelat Photoshop är i alla fall ett tips! *väntar otåligt på min nya G5a med dubbla processorer*...
 
Prioritera...

Bra/hyffsat bra grafikkort! (ATI 9800 serien)
Mycket minne (1024mb)
Stort hårddiskutrymme (1 systemdisk 80gb och 1 lagringsdisk 200-250gb)
 
Köp PC istället för mac om du vill få mer för pengarna! Be någon datorkunnig bekant hjälpa dig att beställa delar och sedan bygga ihop datorn själv! Det tjänar du på! Dessutom blir en dator du byggt ihop själv mer framtidssäker för uppgraderingar!


Prioritera...

Bra/hyffsat bra grafikkort! (ATI 9800/9600 serien)
Mycket minne (1024mb)
Stort hårddiskutrymme (1 systemdisk 80gb och 1 lagringsdisk 200-250gb)

Som jag ser det kan du få ett riktigt bra system som passar dig för 7000:-

Några länkar till billiga datorhandlare:

www.datorbutiken.com
www.itbutikken.dk
www.styggapojken.com
www.inet.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.