Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tält, sovsäck mm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag har insett att dom har få konkurrenter, dessvärre passar inte deras tält in i vår budget,

Kommer att försöka få tag i ett begagnat men det är inte det lättaste heller eftersom dom försvinner så fort dom kommer ut.
 
Under mina vandringar använder jag mitt gammla fjällräven dormer tält som vart med under riktigt dåligt väder både när det gäller blåst, snö och regn och det har alldrig svikit mig.
Dom de andra har sagt tidigare så skiftar vädret otroligt snabbt i fjällen. Under min sista vandring hade vi ca 30s/m och regn. Vad glad jag var att jag la ner de extra kronorna på ett bra tält, för under min tebaka vandring var det många rester av tält som inte klarade stormen.
Har även ett Fjällräven Akka som är mycket bra och lätt.


Vad gäller liggunderlag så kör jag med ett Thermarest Z-lite alltså ett klassiskt skummgummi med en nopprig yta har alltid fungerat kanon.
Visst är de uppblåsbara sköna att ligga på men dock så opraktiskta när man stannar till lunchen och vill ha något att sitta på.


Mitt fjällräven
 

Bilagor

  • tät.jpg
    tät.jpg
    37.4 KB · Visningar: 642
schizo skrev:
Haha.. joo det drar lätt iväg.. samma sak när man kollar objektiv. Köp sigma så sparar man många sköna tusenlappar.

Men vi siktar på mellanprisklassgrejer.

Ett hyffsat tält och en bra ryggsäck.

Men även om man köper halvbra grejer så drar summan fort iväg. Det är därför vi börjar med inköpen nu. Skulle vi köpa allt på ett bräde blev det aldrig någon fjällresa eftersom vi då kommer att inse att vi får en rätt sjysst semester utomlands för dom slantarna. :)

Men i slutändan blir det nog bra. Börjar ha bra kläm på vad som ska införskaffas.

Största problemet är att det inte finns någon som har alla grejer hemma så att man kan jämföra allt samtidigt.

Jag tycker ni ska satsa på en tälttur i anslutning till en stugled. Förslagsvis Padjelanta, som är mycket vacker, lättgången och lagom trafikerad. Förutom den extra trygghet stugorna kan ge, så är kombinationen tält/stuga enligt min åsikt den bästa "affär" man göra hos annars tämligen dyra STF. Om man i årets katalog spanar in prisnivån, så kostar det 190-275 kr (för medlem) att bo i stuga, beroende på område och tidpunkt. En tältavgift däremot kostar bara 60 kr, och då får man tillgång till stugans alla bekvämligheter utom just själva sovplatsen. Alltså kök, toa, torkrum och flykt undan mygg, knott, fukt m.m. Officiellt har man som tältare två timmar i stugan eftermiddag/kväll resp. morgon, men i praktiken kan man med stugvärdarnas goda minne stanna mycket längre, så länge man visar sunt förnuft och inte blockerar för någon annan. Vidare kan man köpa proviant i ungefär varannan stuga i snitt. Till STF-priser visserligen, men sparar man in många sköna kilo i packningen kan det vara värt det.

Hilleberg har förresten en outlet. Ser att ett par Nallo-fyror säljs till 25-30 %. Claes Grundsten använder väl Hilleberg Nallo? Själv har jag ett Niak, men det utgick ur sortimentet i år. Undrar varför. Trivs väldigt gott med det ;-)

/Svante
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.