Annons

Tält, sovsäck mm.

Produkter
(logga in för att koppla)
En bra ryggsäck med breda och bra remmar är viktigt och att den har ett ordentligt midjebälte. Har man inte det så kan hela vandringen bli en pina oavsett om man har det bästa tältet och sovsäcken. Likadand gäller det att ha väl ingångna kängor om man inte väljer riktiga gummistövlar med förstärkt sula. De behöver inte gås in och är mycket praktiska i fjällvärlden då det ofta finns våtmarker.
 
Senast ändrad:
schizo skrev:
...Och som jag förstått det hela så svettas man inte i en -5 säck även om det är över 10+...
Visst gör man det, men förhoppningsvis så knäpper man upp säcken. Anledningen är att en för tät säck inte hinner släppa ut svetten/fukten.

Kanske jag har fel, men just svettning tror jag är den vanligaste orsaken till att man fryser, natt som dag.
Se till att byta ALLA kläder innan du lägger dig, de du haft på dig på dagen är nämligen fuktiga av svett, och det kyler grymt.

Kläder o sovsäck värmer inte, de bildar ett skickt som gör att din kroppsvärme bibehålls.
 
För tält gäller att ett tunneltält är under förutsättning att det är av högsta kvalité det mest stormsäkra och ett tunneltält är också lättast att resa om det blåser. Dessutom har tunneltältet alltid absid(er) där man kan förvara packning och utrustning. Ett kupoltält är något bekvämare i regel eftersom det är aningen högre - generellt sett. Skillnaden är dock bara 5 - 10 cm och ståhöjd blir det aldrig fråga om om du skall kunna bära med dig tältet själv.
Kupoltältet k a n ha absid men ofta är den mera till besvär eftersom den utgörs av en kort tunnelliknande historia. Det är också stormsäkrare om man köper en budgetvariant än vad ett tunneltält för motsvarande pris är.

Beträffande vindtåligheten skall du inte ta alltför mycket hänsyn till den om det är fråga om sommarturer i fjällen. Anar man att oväder är på väg kan man välja lägerplats efter detta.
Eftersom du tydligen skall ha med barn vill jag avråda från långa vandringar och övernattning på kalfjället.
Beträffande sovsäck så välj en med syntetfyllning. Dun är aningen lättare men fodrar god skötsel och blir en dunsäck våt (lätt hänt) så är den inte så rolig.
För sommarturer räcker en säck som räcker ner till -5 gott och väl. Tänk på att det aldrig blir minusgrader inne i tältet om yttertemperaturen håller sig över -5. Givetvis förtsätter detta att det är ett folk i tältet och att det inte är allför få personer i förhållande till vad tältet är avsett för.
Lägg inte ner för mycket pengar på en förstagångsutrustning, kolla begagnatmarknaden t.ex på http://www.utsidan.se/ ffa då det gäller tält, kök, ryggsäck o.s.v.
Det brukar finnas en hel del att välja på. Många har drömmar och planer och skaffar prylarna.
Sen kanske det här med fjällvandring inte var precis vad de tänkt sig.
God tur!
Us
 
Senast ändrad:
Mycket att tänka på. Är lite enklare när man är ensam. Nu har vi iaf beslutat oss för att lämna minstingen hemma hos farmor eller mormor och ta den äldre med oss.

Har också beslutat mig för att satsa på ett tunneltält. Vi kan ju ha otur och få en riktigt svensk sommar och då är ju absiden mycket bra att ha. :)

Nu har jag mer på fötterna och ännu mer att fundera på. :)

utsidan.se är ju bra, finns det någon mer sida för friluftsmänniskor?
 
Inget på svenska som är så omfattande som "Utsidan".
Den är ganska lik "Fotosidan", samma gäng som gör den tror jag (Tack för det!).
Där finns gott om forum och massa gamla inlägg att rota i, det mesta är likadant med långa diskussioner. Men eftersom de flesta prylarna enbart finns i analogutförande så blir det betydligt trevligare stämning......
Us
 
Sonnaren skrev:
Men eftersom de flesta prylarna enbart finns i analogutförande så blir det betydligt trevligare stämning......
Us

Ja förvisso. Men där förekommer ju de eviga trätoämnena som i sina bästa stunder nästan når upp i samma magnitud som analog/digital diskussionerna:

Kupol vs Tunneltält
Lundhags vs Meindl
Hilleberg vs Övriga
Ofodrade vs Fodrade kängor
Dun vs Syntet

/D
 
Haha.. joo.

Fast där har jag iaf bestämt mig för.

syntet
stövlar
tunneltält.

hilleberg och lundhags har jag nog inte råd med så dom diskutionerna slipper jag väl iaf.. :)
 
Sonnaren skrev:
För tält gäller att ett tunneltält är under förutsättning att det är av högsta kvalité det mest stormsäkra och ett tunneltält är också lättast att resa om det blåser.
Us

Ett tunneltält av geodesisk modell är mer vindtåliga än tunneltält och ffa inte lika känsliga för vindkantring. Ett tunneltält är vindstabilt i vindriktningen men känsligt om vinden kommer från sidan. Ett kupoltält är inte lika känsligt för vindriktningen. Min erfarenhet av de bästa tunnel- och kupoltälten är att kupoltälten är betydligt tystare dvs tältduken fladdrar inte som det gör i hård vind även på ett väl uppsatt Hilleberg.
MEN jag håller med om att tunneltält är lättare att resa om det blåser.

Som du skrev håller jag även med om att detta inte är något man behöver lägga största vikt i för svenska förhållanden såvida det inte gäller vintertältning på kalfjället eller alpina turer.
 
schizo skrev:
Haha.. joo.

Fast där har jag iaf bestämt mig för.

syntet
stövlar
tunneltält.

hilleberg och lundhags har jag nog inte råd med så dom diskutionerna slipper jag väl iaf.. :)

Hehe okej.. låter som du kommit en bit på vägen..
Här har du några intressanta trådar som en liten början.. ;)

Sovsäckar:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29087
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33045
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29916

Skodon
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32512
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31909
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30868
 
sagan skrev:
Man svetas inte i en säck som är gjord att klara 10 grader kallare än temperaturen man befinner sig i.
Dessutom är det givetvis bra att ha marginaler, det kan ju bli kallare än vad man räknat med.
Självklart kan det bli kallare, därför skall man alltid ha med mössa och vantar oavsett årstid som redan skrivits, och sova i t-tröja och ev långkalsonger, torra och rena strumpor, ev mössa och vantar, sovsäckslakan är oxo ett par tips att tänka på.
det finns massor men dom ploppar upp vart eftersom.

Priser på saker och ting, är ju att ställa i relation på hur mycket man kommer att använda grejerna, varför inte låna ihop sakerna av kompisar/vänner/arbetskamrater eller grannar?

lycka till.
 
dJb skrev:
Ja förvisso. Men där förekommer ju de eviga trätoämnena som i sina bästa stunder nästan når upp i samma magnitud som analog/digital diskussionerna:

Kupol vs Tunneltält
Lundhags vs Meindl
Hilleberg vs Övriga
Ofodrade vs Fodrade kängor
Dun vs Syntet

/D
Jo, och som vanligt är det så att det finns ingen absolut sanning.
Själv har jag bara ett tält (Keron4) och två sovsäckar.
Sonen i huset har tre tält och 4 (5?) sovsäckar och tre campingkök.....kanske 4...?
Nå, det är så att skall man bo i tält under alla årstider och skiftande aktiviteter och olika lång tid så går det inte med en utrustning.
Detsamma gäller väl egentligen foto - men det var det inte det vi talade om här, Andreas måste ju få ihop en utrustning!.....;-)))
Us
 
Jag tycker du ska inventera vänner o bekanta o släktens förråd.
Ofta kan man låna ihop en bra utrustning till dom första vandringarna.
Då får man en chans o se vad man använder o inte och så kan man se vilka grejer man trivdes med osv.
Så ring runt o fråga!
Kolla blocket o andra ställen efter beg grejer oxå.
www.utsidan.se är bra men där som här är en del saker överprisade rejält.
 
För 10 år sedan köpte jag ett billigt fjälltält som blåste sönder i Vistasvagge under natten. Det var ingen höjdare.
Vädret i fjällen kan vara mycket tufft, även på sommaren och i det läget är man tacksam att ha köpt ett bra tält. Hilleberg gör de bästa tälten. Tunneltält finns som lättviktstält (ca.2,5 kg) som tål hårt väder. Men man skall ställa upp det med fotändan mot vinden och öppningen i lä.
Ett tält kostar inte mera än att hyra en stuga på 2 veckor och är en engångsinvestering på lång sikt som blir på så sätt billigt i längden.
Vill man bara vandra en enda gång, så blir det billigare att hyra.
Betr sovsäck så är dun dyrast.Dun tål inte fukta. men fibersovsäckar gör däremot. Det finns bra fibersovsäckar som är betydligt billigare än dun, men de är något större och tyngre. På sommaren bör man i alla fall ha en sovsäck som klarar ned till -5 grad fast det inte blir minusgrader på sommaren. I en sådan kan man sova i T-shirt och kalsonger.
Sömnen blir bäst om man sover i tunna kläder.
När det gäller liggunderlag så är det billigast med ett vanligt. De som blåser upp sig till stor del är dubbel så tunga och 3 gånger så dyra.
De är bra och något mjukare att ligga på, men Du klarar Dig bra med ett vanligt.
 
Senast ändrad:
Ett litet tips:

Efter 8 år i försvaret med vandring över hela Sverige och skitväder så kan jag rekommenderar en liten sak att ha med sig på vandring:

Ta med en lättviktspressening.


En sådan väger inget och tar otroligt lite plats.
När vi är 2 som är ute och vandrar så har vi en 4x4 eller en 3x5 meters.Pris: några hundra.

Jag har varit i situationer när det bara ÖST ner vatten och tältet blir blött och all utrusning likaså. Då är det bra med en pressening att ta skydd under eller att sätta över tältet som extra regnskydd.

Lycka till på din resa !!!


/ NIKLAS
Flygvapnet 1991-1998
 
Vi skall inte starta en filial till "Utsidan" här. Visst är Hilleberg bra, mitt Hilleberg Keron4 är 22 år gammalt, har sitt andra golv och andra uppsättning dragkedjor men har mer "gått" mer än 1400 personnätter, kanske upp emot 2000 under alla årstider. Det finns andra tält idag som är lika bra, tyvärr är de lika dyra. Det vore väl dock vansinne att säga till någon som skall ut på en första tur på sommaren att han skall köpa ett tält för 9000;- eller hur? Möjligen kan man hyra ett Hilleberg eller köpa begagnat, det senare kan väl vara litet besvärligt eftersom de allra bästa tälten av olika fabrikat är relativt sällsynta begagnade.
Men t.ex "Jack Wolfskin" är bra utrustning för sommarbruk och ger mycket för pengarna. Begagnade "Hagelöfs" är inte så ovanliga relativt sett.
Man kan gå ner i pris och vikt (och upp i temperaturområde) för sovsäck genom att ha ett reselakansset i sovsäcken. Det är alltså i princip ett smalt påslakan som man själv ligger i, i stället för täcket....:)) Visst väger det litet det också men jag har reselakanset i siden, köpt på en marknad för ~200:-.
Med ett sådant vinner man ungefär 5 grader och bra hygien och komfort jämfört med att ligga i en nylonsäck (Isch!!!)
Us
 
medman skrev:
Tält:
Kupoltält är att föredra då det inte lika lätt bildas "vattenpölar" på duken.
Är tältet självstadgande är det också en fördel då det är lättare att placera och flytta runt för att undvika stenar och andra knöligheter som man inte vill ha under sig. Ett 4-säsongs eller åtminstone 3-säsongs tält är att föredra.
Det är ju rätt vad Du säger, men ett kupoltält är ganksa mycket tyngre och dyrare.
Jag har ett tunneltält från Hilleberg som heter Nallo som klarar sig utmärkt i regn och hård vind.
Fick testa det i höstas i upp till 30 sekundmeter. Det är ett 2-manna lättviktstält som väger med pinnar endast 2,5 kg. Det kostade kr 5000,-.
Ett kupoltält för 2 personer väger minst 3,5 kg och kostar kr 6500,-.
 
Re: Re: Ett litet tips:

Wolfgang skrev:
Hur klarar den sig, när det blåser 30 sekundmeter?
Den klarar sig alldeles utmärkt vilket lätt kan konstateras om man skulle råka hitta på den vid ett besök några mil i lä om förlustplatsen....
Us
 
medman skrev:
Tält:
Kupoltält är att föredra då det inte lika lätt bildas "vattenpölar" på duken.
.................
Och hur får du vattenpölar att stanna kvar på ett tunneltält? Det är ett balansnummer jag aldrig lyckats med trots väldigt många års prov.
Menar du att vattnet rinner av bättre om det har fyra håll att rinna åt än när det bara är två?
Us
 
jo låna kan man ju göra har dock inte så många vänner och bekanta som är ute och turar, och dom som har saker så är sakerna bra många år och knappast av den kvalitet dagens grejer erbjuder.

Nej det blir till att försöka hitta ett begagnat tält alt. ett berganes.
sovsäck blir nya dom kommer ändå till användning då och då. ett ytterst bra tips var ju reselakansetet.

Vikt på prylarna är inte SÅ viktiga eftersom vi de närmsta åren kommer att ha barn med oss och sträckorna blir självklart inte så långa och pauserna många, men det är klart man behöver ju inte köpa de tyngsta grejerna.

en presenning är kanske ingen dum idé att ta med sig. När vi bråkat och jag blivit utslängd ur tältet så finns det ju lite extraskydd åt mig. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.