Annons

Tält, sovsäck mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

schizo

Aktiv medlem
Har börjat planera en fjällresa men insåg ganska snart att jag har "lite" bristfällig kompetens vad gäller utrustningsbiten så jag hoppas att det finns någon här som kanske är mer kompetent.

Frågorna är många men vad ska man tänka på när man kollar tält? Finns ju många som är bra men dom kostar ju blod. Och eftersom vi ska vandra på sommaren (nästa sommar) så kanske man inte behöver det värsta tältet.

Samma gäller sovsäck. Att köpa det billigaste säger sig självt att det kanske inte är så lyckat. Men vilken typ av sovsäck är det jag/vi behöver?

Vi måste ju orka bära skiten också så grejerna bör inte väga allt för mycket. Minstingen får jag äran att bära och bara det är ju 15 pannor.

Kommer ni på något som jag bör tänka på för ni mer än gärna upplysa mig om detta.

/Andreas
 
Köp ett tält av igglotyp, så att det inte blåser sönder så lätt.

Vad gäller sovsäck så kolla på vilken temperatur de är klassade att tåla och jämför det med den temperatur du ska använda dem i.
Sovsäcken bör vara klassad att klara minst 10 grader lägre än temperaturen du ska använda den i.

Vid +10 exempelvis så bör säcken vara klassad för åtminstone 0 grader.
 
Undvik att bära onödig vikt. T ex tandborstar behövs inte hela skaftet. Bär inte vatten, det finns i fjällen. Dela utrustning. En vacka i fjällen kräver en viss mängd mat, som konsumeras men ska bäras från dag ett. Sådant som ska bäras hela tiden, kläder, ryggsäck, tält, matlagningsdon, etc. Sprid dessa på så många deltagare som möjligt. Undvik att bära med sådant som kanske kommer att användas, bär det som ska användas. Är man två fotografer, kan det vara praktiskt att ha samma kamerafabrikat om det är systemkameror och dela på objektiven.

Vantar och mössa är ett stalltips oavsett årstid. Har varit med om snöfall i juli. Försök att undvika frystorkad mat så långt det är möjligt.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Vid +10 exempelvis så bör säcken vara klassad för åtminstone 0 grader.

Det beror väl iofs på hur känslig man är. Det brukar oftast finnas en komforttemperatur- och en extremtemperaturmärkning.

Vad gäller tält så tycker jag tunneltälten är bäst. Om man är lång så brukar de vara bekvämare, samt att de ofta har en större absid.
Fördelen med kupoltält är att de är självstagande.
 
Ok.. hittade ett 4säsongstält för 1900:- som verkar riktigt bra.. Husky heter det.

Bra att veta om sovsäckar får köpa som klarar -5 då. kan ju som sagt bli kallt.

Fick nästan en chock när jag såg vad liggunderlag kostar. Skulle nog börja sälja friluftsprylar. :)
 
ormestad skrev:
Det beror väl iofs på hur känslig man är.
Jag har för vana att utgå ifrån att folk vill ha det så behagligt som möjligt, vilket kanske är helt åt fanders.
Det är nog lika troligt att de gillar att ligga och småfrysa.
 
schizo skrev:
Ok.. hittade ett 4säsongstält för 1900:- som verkar riktigt bra.. Husky heter det.

Bra att veta om sovsäckar får köpa som klarar -5 då. kan ju som sagt bli kallt.

Fick nästan en chock när jag såg vad liggunderlag kostar. Skulle nog börja sälja friluftsprylar. :)

Skall upp til sylarna nästa vecka och köpte precis ett liggunderlag för 59:- . tycker inte det var så farligt. ;)
 
Kanske kan rekomendera att surfa in lite på forumet hos utsidan.se för mer info inom detta område, dylika frågor brukar med jämna mellanrum dyka upp där och diskuteras till absurdum. Denna fråga motsvarar typ fotosidans: "vilken utrustning ska jag köpa?" :)

// Mats
 
sagan skrev:
Jag har för vana att utgå ifrån att folk vill ha det så behagligt som möjligt, vilket kanske är helt åt fanders.
Det är nog lika troligt att de gillar att ligga och småfrysa.

Vad jag menar är att det kanske är onödigt att köpa en för varm sovsäck som både är dyrare och tyngre om man bara ska använda den på sommarvandringar.
Dessutom kan det vara minst lika obehagligt att ligga och småsvettas.
 
Man svetas inte i en säck som är gjord att klara 10 grader kallare än temperaturen man befinner sig i.
Dessutom är det givetvis bra att ha marginaler, det kan ju bli kallare än vad man räknat med.
 
Det kan vara en enorm skillnad på olika liggunderlag!

Provade i år ffg Thermarest Prolite-4 och detta är enda gången jag kunnat sova gott på fjällvandring utan att ryggen varit kass på morgonen.

Sovsäckar är ett annat krux: Vädret och temperaturen kan variera kraftigt i fjällen. I början hade vi alldeles för varmt väder och senare blev det mer "normalt". Mitt tips där är att satsa på en säck där det går att variera värmen med litet öppningar här och var.

Tunneltält tycker jag klarar blåst bättre än kupol, men jag kanske bara har träffat på litet väl billiga kupoltält.
 
Visst ska man ha marginaler.

Min erfarenhet av sovsäckar är i alla fall att de angivna temperaturerna stämmer relativt väl, så jag skulle tycka det var onödigt att köpa en mycket dyrare och tyngre sovsäck än vad man behöver.

Men som sagt var så är man olika olika känslig för kyla.
 
Ett tips är att köpa en "sovsäckspåse" som man stoppar ner både sovsäck och liggunderlag i. Det är litet och lätt, hindrar att man rullar av liggunderlaget samt att det sänker komforttemperaturen med några grader.
 
Tält:
Kupoltält är att föredra då det inte lika lätt bildas "vattenpölar" på duken.
Är tältet självstadgande är det också en fördel då det är lättare att placera och flytta runt för att undvika stenar och andra knöligheter som man inte vill ha under sig. Ett 4-säsongs eller åtminstone 3-säsongs tält är att föredra.

Sovsäck:
Med en komfort temperatur runt +-0 klarar du dig bra under en sommarvandring. Du kan köpa till ett sovsäckslakan som bättrar på komforttemperaturen lite men framförallt förlänger livslängden på säcken (färre tvättar).

/med ett bra tält så sover du bättre om natten och slipper ligga och oroa dig för att inte vakna hel och torr.
 
medman skrev:
Tält:
Kupoltält är att föredra då det inte lika lätt bildas "vattenpölar" på duken.
Är tältet självstadgande är det också en fördel då det är lättare att placera och flytta runt för att undvika stenar och andra knöligheter som man inte vill ha under sig. Ett 4-säsongs eller åtminstone 3-säsongs tält är att föredra.

Traditionella tunneltält är ofta att föredra i fjällen då dom är lätta och rymliga med bra absider att ha utrustningen i. I fjällen ska man vara rustad för regn och då bör man kunna kocka i absiden och ha lite extra utrymme i tältet för att trivas. Bör stagas upp. Jag har kupoltält, men använder det aldrig i fjällen - bara till paddling.


medman skrev:


Sovsäck:
Med en komfort temperatur runt +-0 klarar du dig bra under en sommarvandring.

Yes, annars kan man dra på sig ett underställ och ta på en toppluva.


Ett bra liggunderlag är viktigt, skaffa ett tjockt med bärighet. Här bör du inte snåla !!
Kolla när du kommer tillbaka hur stor andel av tiden du tillbringade på ditt liggunderlag.
 
Mycket goda råd måste jag säga.

Tältet jag funderar på är detta http://www.northstar.se/2_prod_show.php?art_no=000fasttent

Blir nog en -5 sovsäck. öppnar hellre lite grann än fryser som en hund.

Och som jag förstått det hela så svettas man inte i en -5 säck även om det är över 10+.

Liggunderlag måste också ses över. Är nog värt att satsa några kronor på även om dom inte är billiga.
 
Northstar har prisvärda och bra produkter..

Några reflexioner..
Tält:
Kupol eller tunnel? För de absolut flesta skulle jag rekommendera ett tunneltält. De är lättare och har i regel större absid. Kupoltält är inte lika vindkänsliga men ett bra tunneltält klarar de flesta förhållanden man möter i Svenska fjällen. Kupoltält är även i regel tyngre. Ytterligare en aspekt att tänka på är att med de flesta kupoltält måste man resa innertältet först och sen yttertältet medan flera tillverkare av tunneltält är konstruerade så att man reser båda samtidigt. Personligen har jag båda typer; tunneltält (Hilleberg) som allroundtält, kupoltält (Marmot) för mer alpint bruk.

Sovsäck:
Snåla inte på temperaturen. -5--10 grader skulle jag rekommendera för svenskt sommarbruk. Hos många ffa billigare tillverkare får man även ta komforttemperaturen med en nypa salt. Dun anser jag är det bästa men en bra dunsovsäck är dyr. (men lätt och varm)

Liggunderlag:
Beror på vilken sovkomfort man eftersträvar.. och bärkomfort. Jag använder numera mitt thermarest sparsamt till förmån för ett ridgerest (från samma tillverkare). Thermarestet är för tungt och jag upplever inte skillnaden i komfort som särskilt stor.

mvh
David
 
Vad gäller liggunderlag så rekommenderar jag luftmadrass av typen självuppblåsande.

Själv har jag sovsäck (+-0) och luftmadrass av märket Everest.
400:- tillsammans på rea, fungerar ypperligt.
 
Nu vet jag inte hur många ni är, men är ni en familj på 4 personer varav du ska bära minstingen på 15kg innebär en del packning. Ett alternativ till en tälttur kan ju vara en stugtur längs t.ex. Kungsleden där ni varje natt kan sova under tak vilket gör att ni drastiskt kan spara in på vikt.

Om ni ändå vill gå på en tälttur så är mitt tips, som jag nämnde tidigare, ett tunneltält. Bergans Kompakt 3 (hos Northstar) är lite dyrare men har en stor absid, betydligt större än på de flesta kupoltält vilket innebär att all packning med lätthet får plats samtidigt som ni kan laga mat där i händelse av dåligt väder. Det är även bekvämt att ha absiden som en sluss för att ta av sig blöta kläder innan man kryper in i innertältet, något som jag inte kan med mitt Marmot-kupoltält.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.