ANNONS
Annons

Tält som gömsle

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Tänkte bara tipsa om att Rusta har ett grönt 2p kupoltält som skulle kunna vara lämpligt som ett som första gömsle. Ska nu i helgen köpa ett själv. Det kostar 199:-, är ca 1m högt och väger 2.5kg om jag inte minns fel, var väldigt lätt iaf.

Det fanns ett inslag av mörkröd på det med, men det var så litet och det tror inte spelar roll.
Tyvärr var Rustas sida nere nu, så jag kan inte länka.

Köpte ett sådant tält förra året. Mitt problem var att jag knappt får plats. Varken sittande eller liggandes. Jag är då bara 175 cm lång. Kan tyvärr inte rekommenderar det där tältet om man inte är lite kortare än mig och därför för rum lite bättre. Min plan var också att sitta på pass under några timmar med ett stativ innanför tältet, men det visade sig mycket obekvämt i längden. Fast det kommer bli några försök den här sommaren i alla fall innan tält/gösmlidén slopas helt. Hoppas ni du trivs bättre med tältet än vad jag gjort, Tobias!

Hej
Jag har ett sånt tält som är modifierat för mina önskemål, det fungerar mycket bra på tjäder och orrspel. Jag är 185cm lång och det går bra, räkna med att det är lite obekvämt i alla gömslen, det hör liksom till, det ska göra lite ont att få till en bra bild : )

haaha Skönt. I skrivande stund övergår det mitt förstånd hur du får plats Lars-Göran, men skam den som ger sig. Fast med "modifierat efter egna önskemål" kanske du menar: Höjt takhöjden 1 m, och breddat tältet med en faktor 2. :D

Hur har du gjort extratitthål? Jag funderar på skära upp och sy dit dragkedjor.
Ska köpa ett till veckan.

Vill man ha det bekvämt får man sätta sig i soffan och kika på Mitt i Naturen. :D

Hej Tobias
Helt rätt, bekvämt är att titta på mitt i naturen från TV-soffan : )Jag har gjort ett runt hål i tältet och där har jag sytt på en tygstrut som sluter tätt runt objektivet, bredvid fotohålet har jag gjort en tittglugg ca 5x20 cm som jag spanar igenom. Jag kom precis hem från en fin natt på tjäderspelet.

Mvh
Lars-Göran

Jag funderar också på att införskaffa ett gömsle av något slag. Antingen ett liknande som Rusta har eller helt enkelt bara säckväv/kamouflagetyg som man kan ha över sig för att dölja den mänskliga formen. En herre vid namn Rod Planck har tagit fram ett sk N-VISIBAG blind som ska vara ganska effektivt (www.rodplanck.com). Relativt dyrt förvisso..

Om man tycker att Rustas tält är för litet så har Stadium ett något större (210/210/130 cm). Detta är dock mörkblått med ljusblå "topp" och dessutom hundralappen dyrare. Frågan är om det spelar någon roll om tältet är mörkblått eller grönt när det gäller fågelfoto?

Jag har för mig att vissa djur skyr blått, men kan ha fel!?

Kamoflagetyg är riktigt dyrt vad jag har sett.
Vet inte hur det är med färger, men ett blått tält i skogen sticker nog ut en del och djuren lär märka det.

Jag har sytt en slags poncho, liknande den som Rod Plank säljer. I denna får jag plats med mig själv, en liten "fältpall", fotoryggan och stativ med tele.

Köpte kamoflagetyg på en textilaffär för runt 100-lappen/meter. Detta fungerar alldeles utmärkt för kortare sejourer, men under längre tid är nog ett bekvämare gömsle att rekomendera.

Över detta så slänger jag ett kanoflagenät för ännu bättre maskering.

Men det gäller ändå att sitta still och vara tyst som en mus, men det är ett mycket lätt och portabelt alternativ till ett större gömsle.

/ Daniel

Lite frågor till dig Lars-Göran:

Måste få veta hur det ligger till nu helt enkelt så jag får användning för mitt tält som jag redan kallat "ett riktigt uselt köp" med mera.:)

Har du tagit bort det prasslande underlaget för marken? Borde väl nästan vara omöjligt att vara helt tyst utan det, men å andra sidan blir man mer utsatt för väta och otrevliga insekter.

Sitter du på en liten pall eller direkt på marken? Ligger?

Jag prövade själv med en mindre fältpall men då slog jag huvudet i taket. *Förbaskade...*

:)

Vänligen,
Daniel

Tjena
Sitter på ett liggunderlag på marken, nej jag har inte tagit bort botten i tältet.

Mvh
Lars-Göran

jag har ett tps till er som vill ha fotogömslen, kolla in jaktaffärer och jakttidningar. där finns ofta gömslen för fågeljakt(kråkor, änder, gäss) dessa är mycket troligt ypperliga även för foto. hålen finns redan, utrymmet är oftast bättre eftersom man ska kunna göra en kort sving och sitta bekvämt under längre pass.....

beroende på vad ni ska fota kan ni oxå spana efter redan byggde jakttorn. använder man dessa med sunt förnuft så brukar inga markägare bli sura.

Tack för Tipset Bengt!
Kan inte jaktgömsle bli väldigt mycket dyrare än 199:- då?
Har funderat på det där med jakttorn med, fungerar ju på lite större djur, men fåglar på marknivå ger ju inte en såm rolig vinkel.

Hilleberg

Hilleberg lär sälja tältet Staika i en fotovariant. Blir säkert rätt dyrt, men å andra sidan så är det både ett utmärkt tält och gömsle. Kostar nog inte mer än 6-8000 kr, dvs som en hyfsad amatörglugg. Fast det är kanske lite över vad ni diskuterat tidigare.

/Staffan

Någon nämnde att det inte var så fiffigt med ett blått tält, för att djuren då ser det. Tja, man kan nog utgå från att de flesta djur lägger märke till de flesta gömslen, oavsett hur dessa är beskaffade. Men poängen är ju att det är gömslet de ser och inte fotografen inuti!

Sen kan man ställa dit gömslet ett par dagar innan. Då hinner fåglarna vänja sig vid det. Om någon sitter i det eller inte har de nog ingen aning om. I alla fall om man är tyst och sitter still.

Gömsle...

http://www.photax.se/

Här går det bla, att läsa (Om gömslets prestanda)... 'Man kan även förflytta gömslet när man befinner sig inne i gömslet... dvs, om det inte är förankrat förstås...' ha ha hi hu ho ha... ;) Vilken syn... =)

fototält

hej jag har köpt ett kamogömsle hos www.photax.se ca 1600:- ett prisvärt gömsle som poppar upp själv fungerar bra och tar ingen plats inga pinnar att sätta ihop och är lagom stort det finns större men då är man uppe i 3-4000:- mvh lennart johanzon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar