Advertisement

Annons

Täcka fönster med plast.

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Hej

Läste en artikel härom dan om fotografering inomhus.
Ett tips i artikeln var att täcka över fönstrena med mjölkvit transparant plast, för att få ett mjukare ljus.

Frågan är var man får tag på sådan plast? Någon som har ett tips?

Mvh

Kristofer
 
Baldwin skrev:
Hej

Läste en artikel härom dan om fotografering inomhus.
Ett tips i artikeln var att täcka över fönstrena med mjölkvit transparant plast, för att få ett mjukare ljus.

Frågan är var man får tag på sådan plast? Någon som har ett tips?

Mvh

Kristofer

Kolla på något byggvaruhus.
 
Det finns tunna böjbara skärbrädor som fungerar bra om man inte behöver jättestora bitar. Om jag inte minns fel så säljer ex. Hemköp sådana.
 
Tobiasl skrev:
Det finns tunna böjbara skärbrädor som fungerar bra om man inte behöver jättestora bitar. Om jag inte minns fel så säljer ex. Hemköp sådana.

Skärbrädor? Det skall nog vara små fönster då.
Ett ställe till som Kristoffer kan kolla och det är hos någon glasmästare.
 
Plexiskivor blir lite otympligt att handskas med tror jag, men tack ändå Pelle!

Jag får kolla in bygg och trädgårdsvaruhusen och se vad de har att erbjuda.

Tack för tipsen!
 
Köp ritfilm finns i din pappershandel. Mycket tunnare och lättare att hantera än byggmateriel. Annars kan en genomskonlig reflexskärm vara en idé.

Jag tycker att hela idén låter lite omständlig. I de flesta fall kan man utnyttja att ljuset reflekteras mot en vägg eller reflexskärm för att få en mjukare effekt. Om man inte känner att man absolut vill fotografera på ett sätt som är svårt med det aktuella ljuset.
 
Vita gardiner är något som brukar sitta framför fönster och som gör ljuset mindre skarpt :)

Eller annat tunt vitt tyg? Lätthanterligt, hopvikbart. Ett eller flera lager, eller olika tjockt, beroende hur diffust ljus som önskas.
 
jag förstår inte varför det skulle vara så svårt och krångligt med vanlig byggplast? Bara att skära av lagom långa remsor och häfta fast med en häftpistol på utsidan av fönstret...hur enkelt som helst, och billigt. Byggplast kan du köpa på vilket byggvaruhus som helst.
 
..enklare kan inget vara!

Enkelt ta transparent plast spänn på en ram eller häng den direkt för
fönstret som du sprejar med:
Alt 1 frost spray för insyningsskydd (Finns i bygghandeln)
Alt 2 snö spray (juldekoration) eller direkt på fönstren det går att ta bort!
Alt 3 vit hobby spray, (punktblästra på) ger svagare ljus.
Kanonbillig lösning för dig tror jag!
/Fredrik
 
einar skrev:
Skärbrädor? Det skall nog vara små fönster då.
Ett ställe till som Kristoffer kan kolla och det är hos någon glasmästare.

Jo, men fotograferar man små saker så fungerar de rätt bra eftersom man faktiskt inte behöver täcka hela fönstret. Jag använder dem när jag ex. fotograferar blommor och liknande.
 
Clas Ohlson har billiga vita pressenningar som borde funka. De dämpar nog ljuset en del för de är lite tjockare än byggplast. Funkar bra som reflektor också. har haft med mig den minsta modellen (väger bara något hekto) och lagt på marken när jag behövt lätta tunga skuggor.
 
Mitt tips är sådan plast man har som altantak.
Kurrugerade skivor som är grå vita eller mjölkvita.
Lätta och lätt att såga till lagom storlek.

Jag har själv upptäckt att på sommaren är det ett mycket trevligt fotoljus på vår altan.
Särskilt hud och porträtt blir bra där.
Och särksilt soliga dagar från blå himmel.
Under altanen blir det ljust, mjukt och väldigt trevliga färger.
 
Borde det inte fungera med bakplåtspapper, det är ju lätthanterligt och finns i alla välsorterade matbutiker och är billigt, eller blir det förlite ljusgenomsläpp med det? Har för mig att det finns i olika färger också men kanske är dom vita som är messt intressanta i detta fallet..
 
Något som är väldigt billigt och smidigt är att åka till IKEA och köpa några paket med vita duschdraperier. Dessa kan du hänga upp i gardinstången med klädnypor när du ska fota. Klockrent!

//Peter
 
YFO har den plasten du efterfrågar på rulle. Dom har även förgkorrigerande plastfilm och ND film på rulle. Funka mycket bra men är inte helt billigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.