Advertisement

Annons

systemkameraköp, vilket dilemma...

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Står i färd med att köpa mig en analog systemkamera, men har just insett vilken djungel kamerasortimentet är. trodde i min enfald att köpa kamera skulle vara en baggis, men ack vad jag bedrog mig.
Att titta i tidningar efter tester och så är ju alltid en fingervisning, men nu verkar det som om alla tester som görs bara gäller digitalt...och en sådan har jag redan. Jag vill nu ha en analog eftersom jag funderar på att pyssla lite i mörkrummet själv så småningom..

Jag är en glad amatör, vetgirig men inte så kunnig...än. Jag vill inte köpa på mig ngn kamera som jag växer ur direkt, utan vill ha ngt som jag kan ha länge...
Dessutom vill jag inte lägga ner allt för mkt pengar, då min digitalkamera urholkade budgeten rätt kraftigt.

Har tittat lite på Canon eos 300, men sedan tog fantasin slut.

Kan någon här på forumet tipsa mig lite om kamera kanske?


Vänliga hälsningar

Catherine
 
Gå till en välsorterad handlare som alltså har de vanliga märkena. Känn på de olika husen, något av dem kommer att "adoptera" dig.
Skillnaden mellan de olika märkena i samma segment (prisklass ffa) är obetydlig och betydligt mindre än inom samma märke när man går upp i pris.
Kom också ihåg att bara en av de tre viktiga funktionerna sitter i kamerahuset (slutartiden).
De två andra är bländare och avstånd och de sitter i stort sett alltid på objektivet.....
Övriga "finesser" har ganska liten/ingen betydelse.
Kom ihåg att du kan aldrig se på en bild vilken kamera den är tagen med om vi inte håller oss till förändring i negativformat och stora förstoringar.
Lägg mera pengar på optik och mindre på kamerahus om budgeten har ett tak.
Lycka till!
Us
 
Köp begagnat! Det finns massor med finfina kameror på begagnatmarknaden och finfin optik dito. Särskilt om du tittar på manuella kameror och optik. Och som Ulf skriver. Det är optiken som gör skillnad.