Advertisement

Annons

systemkameraköp, vilket dilemma...

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Står i färd med att köpa mig en analog systemkamera, men har just insett vilken djungel kamerasortimentet är. trodde i min enfald att köpa kamera skulle vara en baggis, men ack vad jag bedrog mig.
Att titta i tidningar efter tester och så är ju alltid en fingervisning, men nu verkar det som om alla tester som görs bara gäller digitalt...och en sådan har jag redan. Jag vill nu ha en analog eftersom jag funderar på att pyssla lite i mörkrummet själv så småningom..

Jag är en glad amatör, vetgirig men inte så kunnig...än. Jag vill inte köpa på mig ngn kamera som jag växer ur direkt, utan vill ha ngt som jag kan ha länge...
Dessutom vill jag inte lägga ner allt för mkt pengar, då min digitalkamera urholkade budgeten rätt kraftigt.

Har tittat lite på Canon eos 300, men sedan tog fantasin slut.

Kan någon här på forumet tipsa mig lite om kamera kanske?


Vänliga hälsningar

Catherine
 
Gå till en välsorterad handlare som alltså har de vanliga märkena. Känn på de olika husen, något av dem kommer att "adoptera" dig.
Skillnaden mellan de olika märkena i samma segment (prisklass ffa) är obetydlig och betydligt mindre än inom samma märke när man går upp i pris.
Kom också ihåg att bara en av de tre viktiga funktionerna sitter i kamerahuset (slutartiden).
De två andra är bländare och avstånd och de sitter i stort sett alltid på objektivet.....
Övriga "finesser" har ganska liten/ingen betydelse.
Kom ihåg att du kan aldrig se på en bild vilken kamera den är tagen med om vi inte håller oss till förändring i negativformat och stora förstoringar.
Lägg mera pengar på optik och mindre på kamerahus om budgeten har ett tak.
Lycka till!
Us
 
Köp begagnat! Det finns massor med finfina kameror på begagnatmarknaden och finfin optik dito. Särskilt om du tittar på manuella kameror och optik. Och som Ulf skriver. Det är optiken som gör skillnad.


Fundera över dina behov och syften.

Behöver du autofokus t ex.
 
Jag kan rekommendera Nikon F65. Ibland kan man se den till riktigt bra priser tillsammans med objektiv.

Det är viktigare att köpa roliga objektiv än att köpa ett dyrt kamerahus i början.
 
Själv kan jag varmt rekommendera Minolta Dynax 5. Jag har en själv och är väldigt nöjd, där finns allt man kan önska sig och den är lättmanövrerad. Kameran har aldrig begränsat mig hittils.
 
Kanske en begagnad Nikon F80? Man ser dem för 2000-2500 rätt ofta. Har iofs bara klämt på sådana, men de känns förtroendeingivande.
 
såg att du hade en A2a redan så en dslr tips vill du nog inte ha, så köp en gammal Minolta 700si, mycket kompetent kamera med 1/8000 slutare går å få under en tusingen begagnad plus att du använda din 'gamla' blixt oxå. själv ha jag en Dynax 7 fast det är ju en annan prisklass. dok är det väldigt svårt att då tag i bra begagnade objektiv till minolta (om man inte kikar över atlanten på ebay, går å göra många fynd där när dollarn är så låg), nya är svindyra (fast allt e ju relativt).



annars en Canon eos 100 ett mycket bra köp nästan lika bra som eos 5an. 100an går oxå å få under en tusing begagnad (har själv en som jag skulle vilja bli av med ;) ).. plus att hitta bra objektiv till Canon är betydligt enklare än Minoltan.

Pentax å nikon har jag inga erfarenheter av så kan inte ge ngt tips.
 
Som Per sa så är Nikon F65 en mycket bra kamera att starta med! Jag har en i bra skicka till salu om du vill köpa, även objektiv om intresse finns.

//Marcus
 
Köp en begagnad kamera tycker jag, en 300 räcker ganska långt. Det fina med systemkameror är att när man börjar växa ur dem kan man köpa till bättre optik, bättre blixt, stativ etc.

När du märker att huset inte lever upp till din kringutrustning så kan du byta till ett bättre hus inom samma system.

Nikon och Canon har bra system som du kan hitta mycket begagnat till.
 
Leta upp dig en Dynax 7:a, finns begagnade för runt 4-7000:- beroende på utrustning och ett nytt hus kostar 6000:-.Där finns allt du behöver, ingen risk du växer ur den och den är relativt liten och smidig.Suverän ljusmätning och lättskött.
Passar även på att tipsa om Minoltas äldre 70-210/4, en utsökt glugg för ca:en tusing på beg.hyllorna.
Mvh/Gunte..
 
F80 som nämnts är en bra kamera som det är svårt att växa ur. Däremot har den inte stöd för äldre manuell optik. Då är t ex F90 eller F801 bättre val.

F65 är och förblir en instegskamera.
 
Tusen tack!

Tusen tack för alla svar, jag skall ta dem alla i beaktning.

Det är minsann inte lätt att köpa kamera :)

/Catherine
 
I begagnatsortimentet är Nikon F801s i mina ögon det mest prisvärda som finns. Det är en fantastiskt gedigen kamera med suverän sökare. Och priset är löjligt lågt, det är inga problem att hitta ett hus för en tusenlapp.

Om man inte är beroende av snabb autofokus är det mycket mer kamera än Nikons nyare hus så länge man inte tar steget upp till F90/F100/F5.
 
Konica Minolta Dynax 40 med Af 28-100/3,5-5,6D för 1595:- från scandinavianphoto.se tycker jag verkar vara ett vettigt alternativ, har många funktioner (en del man bara hittar i mycket dyrare kameror) och är snorbillig. De minoltakameror i den prisklassen jag har klämt på verkar vettiga. Låt inte det låga priset avskräcka dig, den verkar iaf på pappret vara en mycket kompetent kamera.

I övrigt tycker jag att du ska satsa på ett billigt hus och köpa till ett billgt men skarpt 50mm objektiv, dom brukar vara billiga hos alla tillverkare. Minoltas ligger kring 1300:-.
 
jimh skrev:
I begagnatsortimentet är Nikon F801s i mina ögon det mest prisvärda som finns. Det är en fantastiskt gedigen kamera med suverän sökare. Och priset är löjligt lågt, det är inga problem att hitta ett hus för en tusenlapp.

Om man inte är beroende av snabb autofokus är det mycket mer kamera än Nikons nyare hus så länge man inte tar steget upp till F90/F100/F5.

Mycket sanning Jim!! Mycket sanning!
 
Det fina med Nikon F801 är att man får tillgång till det enorma utbudet av roliga begagnade manuella objektiv. Själv har jag inte funnit behov av att byta ut min gamla 24/2,8 mot en AF-dito.
 
mkt funderingar

Har funderat av och an över det här med autofokus. jag har ett synfel vilket innebär att jag har svårt för att ställa in fokus själv och då är ju af en finurlig finess jag har mkt nytta av.
Men som jag har förstått det så kan den funktionen "slöa ner" kameran en hel del, stämmer det?

Jag är lite inne just nu iaf på att välja en kamera ut minoltas sortiment, lite pga att jag skall slippa köpa ytterligare en extern blixt. Kanske snålheten bedrar förståndet då iofs....

Jag hinner nog ändra mig bra många gånger innan köpet är ett faktum antar jag :)

Jättefint med alla era tips, jag har fått massor med information jag inte hade hittat rätt på annars...tack igen!

/Catherine
 
Re: mkt funderingar

-Catherine- skrev:
Har funderat av och an över det här med autofokus. jag har ett synfel vilket innebär att jag har svårt för att ställa in fokus själv och då är ju af en finurlig finess jag har mkt nytta av.
Men som jag har förstått det så kan den funktionen "slöa ner" kameran en hel del, stämmer det?

Allt är relativt när det gäller snabbhet och autofokus, det är bara du som kan bedöma om det är snabbt nog. För egen del måste autofokusen vara riktigt snabb de få gånger jag verkligen använder den. Annars är det uteslutande manuell fokusering som är min grej.

Frågan är vad det är för synfel du har som gör det svårfokuserat? Det finns ju kameror som är mera eller mindre lämpliga för glasögonbärare också.
 
Re: Re: mkt funderingar

Johan Okker skrev:

Frågan är vad det är för synfel du har som gör det svårfokuserat? Det finns ju kameror som är mera eller mindre lämpliga för glasögonbärare också.


Jo, min digitalkamera har dioptri (stavning?), en liten ratt på sökaren man vrider för att få till bättre skärpa. Antar att det är det du menar?
Men jag vet inte riktigt om jag kommer överrens med den iaf.

Att ställa in skärpan manuellt brukar bara bli pannkaka, om det nu sedan beror på mig som fotograf eller mitt synfel...det kan man ju kanske diskutera.

Skulle i dagsläget inte klara mig utan AF dock, det ser man helt klart på kvalitetsskillnaden bilder tagit med AF vs bilder utan.

/Catherine - som just insett att sitt kameraköp kommer att dra ut på tiden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.