Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmuez

Ny medlem
Funderar på att inom det närmsta året inhandla en systemkamera. Har fått tips på Canon EOS 350D och Pentax K100D. Vill gärna se ifall att någon annan har något annat tips.

Budgeten får inte 6000-6500 kronor.

Har du ett tips på en kamera så berätta gärna varför du tycker den är så bra. Har du använt kameran i praktiken så vill jag gärna se din personliga åskikt om den.

Tack så mycket för hjälpen!

Vet du vad, det finns jättejättejättemånga sådana här frågor. Det finns en knapp som heter "sök" här uppe, prova att söka på t ex "första systemkamera" eller något ditåt. Då kan du hitta tidigare diskussioner som handlar om detta. Du kan även prova att söka på olika kameranamn, t ex 350D, så kommer du hitta tillräckligt mycket för att till slut känna att du har lite koll på läget.

Du är inte så gammal och det är mycket pengar, det är svåra val. Men genom att läsa kan man iallafall bli lite klokare, och kanske återkomma med mer specificerade frågor.

jag brukar göra så här:
1. kollar upp vilka dig-sys kameror/modeller som finns.
2. kollar in priset och bestäm en elr två st.
3. sök efter reviews (dprewview.com tex)
4. Sök i forum efter för/nackdelar
5. köp :)?!?

nikon d50 då? den är bra o billig nu

www.prisjakt.nu

Enda prisjämförelsesidan man behöver.

De som ligger under 6500:- är väl bl.a. som du säger:
Canon 350d
Pentax k100d
Nikon d40
Olympus E-410

sök på respektive modelnamn här på fotosidans forum så hittar du MASSOR med läsning som antagligen reder ut de flesta frågor du har angående de olika kamerorna.

Kan inte någon göra en universell vad ska jag köpa för systemkamera tråd förr alla är nästan lika dana.

Förlopp för denna typ av tråd.

1.En snabb nokontinist säger att han ska köpa en d40.
2.En seg canonist blir rädd att ännu en fotograf ska bli hans fiende och ger därför rådet om en Eos 400d.
3.Nokontinisten canonisten kivas ett tag om vilken som är bäst.
4.Någon föreslår en K10D som inte ens är en instegssystemare.
5.Någon ger ens liskig kommentar om att söka och ger en länk där han sökt på köpa ny systemkamera som har 200 träffar.
6.Tråden dör och han som startade den blev inte ett dugg klokare av den, han blev bara förvirrad och köper en k10D för att han tycker att ordet prosumer kamera och anti dust låter coolt.

Jag köpte en Eos 350d och är supernöjd. Tror att du blir nöjd med vilken som helst av de kamerorna.
Jag bestämmde mig för Canonen av den enkla anledningen att jag helt enkelt har gått på deras reklam, det föll mig in att köpa en canon.
Har en kompis som köpte en D40X i samma veva och han är också helnöjd.
Båda har för och nackdelar som du kommer upptäcka om du läser lite här på forumet.
Största nackdelen med 350'n tycker jag är den lilla displayen medan D40x'n är avsaknad av AF motor i huset.

Gå till en affär och kän på dem, då hittar man oftast vilken som känns rätt.

Ps: 350'n kan kännas lite liten och leksaksaktig men ett batterigrepp råder bot på det med råge.

Ett logiskt alternativ till 350 är efterföljaren 400D. Jag tyckte dock inte skillnaderna var så stora så det motiverade priset.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto