Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

erikivan72

Ny medlem
Skall gå (äntligen) gå över från den gamla systemkamera som jag använt alldeles för länge till en digital. Olympus OM10:an tar fortfarande tillräckligt bra bilder, men ärligt talat... den är fruktansvärt gammal.

Osäker på vad jag skall köpa, dock. Pånboken begränsar det till absolut max 12 000 kronor. Och eftersom Olympusen är så lastgammal är det antagligen omöjligt och för övrigt ganska ointressant att ens hitta en konverter till de gamla objektiven som passar till nya kameror av samma märke.

Har tittat som följer; Olympus E 500, Canon Eos 350, Nikon D70s.
Olympusen har ett klart attraktivt pris och verkar ta hyfsade bilder när jag provade den i affär. 350:an rekomenderade försäljaren, men samtidigt råkar jag veta att han är gammal Canon-fantast ut i fingerspetsarna. Han fick antagligen exem när han tvingades ta fram Olympusen åt mig. D70s ligger väldigt bra i händerna.
Kan någon hjälpa mig? Med min i stort sett obefintliga erfarenhet av digitalt foto (undantaget någon enstaka kompaktkamera av tvivelaktig kvalitet) så har jag lite svår att se skilnaderna i annat än det rent optiska.
Personligen har jag lite svårt för 350:an mest för handgreppets skull, men jag upplevde relativt små skillnader mellan de 3 när det gällde bildkvalitet i affärerna. Möjligtvis undantaget när man försökte köra i högre ISO? (Någon som kan förklara hur det fungerar digitalt? När det gäller hederlig gammaldags film vet jag redan skilnaderna.) Har dessutm svårt att köpa det där med att fler pixlar automatiskt ger en bättre kamera.
 
erikivan72 skrev:
Kan någon hjälpa mig? Med min i stort sett obefintliga erfarenhet av digitalt foto (undantaget någon enstaka kompaktkamera av tvivelaktig kvalitet) så har jag lite svår att se skilnaderna i annat än det rent optiska.
Det optiska är den största skillnaden, när det gäller bildkvalitet är kamerorna väldigt lika.
Jag tycker du ska ta en titt på "nya generationen" av kameror, speciellt Pentax K100D, som är väldigt billig, bra och har bildstabilisering. Även Sony A100, som är lite mer avancerad och har fler megapixlar om man vill ha det, men som är lite dyrare.
 
Färdigt!

Köpte en Nikon D50 med deras 18-50 kitobjektiv + Sigma 50-200. Kanske inte världens bästa objektiv, men en början. Hade kanske blivit mer om inte tvättmaskinen lade av häromdan.
 
D70s borde ju gå att hitta med rikigt prisvärda paket nu. Men om du är inne på Nikon så är ju D80 som just kom ut en flera år nyare konstruktion o säkert även med bättre andra handsvärde senare.

Vill du bildstabilisering så blir det billigare med ex. Pentax som har det i huset. Själv tror jag jag väntar med bildstabilisering. Tror att det blir för mig iaf lite som att köra bil med automatlåda, avslappnande, men lite av charmen kanske försvinner. (eller så är det nått jag bara intalar mig själv för att jag inte har det ;)

/André
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.