Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Systemkamera till resa (Komplement till GoPro Hero5)
- Trådstartare rozn
- Start datum
rozn
Medlem
ska du köpa nytt så skulle jag aldrig lägga pengarna på en xt1 idag utan skrapa ihop lite till och köpa en xt20.
Vad är din rädsla med beggnat, finns ju en uppsjö av fina xt1or att hitta nu.. jag tror man kan få dem för 3k och då med extra batterier, allt i fin fint skick.
Kul att du nämner X-T20.
Ju mer jag läst på om detta har jag mer och mer fastnat för just den kameran, X-T20. Den ligger högt över budget men känslan säger att det är värt att spara några kronor till och investera i en sådan.
Verkar ligga på runt 12 blad med 18-55 objektiv som bara det går för 7000kr.
Får se hur detta slutar!
Men jag är väldigt tacksam för er hjälp, har lärt mig en hel del av detta.
/Alexander
bentelkalb
Aktiv medlem
Ser ingen anledning egentligen att köra spegelfritt, förutom på en kompaktkamera. Dessutom käkar de batteri, du kan alltså inte titta i sökaren utan att den drar batteri, en klar nackdel när man är på resande fot. Jag tycker att fördelarna med spegellöst är klart överdrivna. Sedan beror det ju på hur man ska använda kameran.
En fördel med att välja Canon eller Nikon är att de tillhör de större och har ett större utbud av utrustning och optik, om du tänker dig fortsätta bygga på i framtiden. Ett byte av kameramärke blir dyrt om du gör det när du väl börjat bygga ut.
En fördel med att välja Canon eller Nikon är att de tillhör de större och har ett större utbud av utrustning och optik, om du tänker dig fortsätta bygga på i framtiden. Ett byte av kameramärke blir dyrt om du gör det när du väl börjat bygga ut.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Nu har tråden gått in på två olika riktningar:
1. DSLR som Nikons och Canons klassiska kameror
2. Spegellöst - här finnar man de alternativ som först nämndes samt Fuji.
Spegellöst har främsta fördelen att storleken blir mindre ffa om man kör APS-C storlek som de exempel som nämms. Sedan är fokus mer exakt på stilla motiv än en DSLR men i samma prisklass tenderar DSLR vara bättre på rörliga motiv. Frågan om elektronisk sökare (EVF) (finns i spegellösa över budgetklass där de sistnämnda saknar sökare) kontra klassisk optisk sökare (OVF) i DSLR är en smaksak och hänger ihop med ens behov.
Fujis objektiv håller överlag hög klass men jag vet inte att jag skulle hålla med om att de är bättre än Nikon/Canon i samma prisklass.
Nikon/Canon har fördelen av inte bara egna utbudet av objektiv utan även tredjepartsobjektiv samt enormt begagnatutbud till bra priser. Dock är detta kanske inte så relevant om man bara skall köpa kitobjektiv och ett budgettele för då räcker vilket system som helst.
1. DSLR som Nikons och Canons klassiska kameror
2. Spegellöst - här finnar man de alternativ som först nämndes samt Fuji.
Spegellöst har främsta fördelen att storleken blir mindre ffa om man kör APS-C storlek som de exempel som nämms. Sedan är fokus mer exakt på stilla motiv än en DSLR men i samma prisklass tenderar DSLR vara bättre på rörliga motiv. Frågan om elektronisk sökare (EVF) (finns i spegellösa över budgetklass där de sistnämnda saknar sökare) kontra klassisk optisk sökare (OVF) i DSLR är en smaksak och hänger ihop med ens behov.
Fujis objektiv håller överlag hög klass men jag vet inte att jag skulle hålla med om att de är bättre än Nikon/Canon i samma prisklass.
Nikon/Canon har fördelen av inte bara egna utbudet av objektiv utan även tredjepartsobjektiv samt enormt begagnatutbud till bra priser. Dock är detta kanske inte så relevant om man bara skall köpa kitobjektiv och ett budgettele för då räcker vilket system som helst.
Ljushaffaren
Aktiv medlem
Passa dig för att gå upp för högt i budgeten gällande kamerahuset.. Nu är det väl främst en resekamera du söker så därför behöver du kanske inte fundera jättemycket på tillbehör men det finns somt som är nödvändigt och annat som kan vara önskvärt.Kul att du nämner X-T20.
Ju mer jag läst på om detta har jag mer och mer fastnat för just den kameran, X-T20. Den ligger högt över budget men känslan säger att det är värt att spara några kronor till och investera i en sådan.
Verkar ligga på runt 12 blad med 18-55 objektiv som bara det går för 7000kr.
Får se hur detta slutar!
Men jag är väldigt tacksam för er hjälp, har lärt mig en hel del av detta.
/Alexander
Minneskort - Nödvändigt
Extrabatteri - Kan vara bra att ha
Extraobjektiv - Kan vara roligt för särskilda fotosituationer
Stativ - Kanske inte ett fullstort för resan men i framtiden? Småstativ alla Gorilla-vad-de-nu-heter kanske du vill ha?
ND-filter - Kan vara roligt att ha om du vill köra med långsamma slutartider (kan gå att lösa på annat sätt men det verkar jobbigare - se: https://www.youtube.com/watch?v=YcZkCnPs45s )