Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera som passar Minolta-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Min fru har en gammal 35mm-Minoltakamera Dynax 500si. Till den har hon ett par, som jag förstår det, bra objektiv. Nu vill jag köpa henne en bra digital systemkamera som passar till hennes objektiv och jag undrar om ni kan ge mig några råd om vilken typ av kameror som objektiven kan passa till, och eventuella andra saker att tänka på.

Jag är komplett novis vad gäller fotografering och kameror så alla råd mottages med stor tacksamhet.

Mvh
Anders

Vad jag vet ska alla Sony Alpha-kameror fungera med objektiven som passade till Minolta Dynax-kamerorna.

Ett är ett zoom objektiv märkt med följande: AF 70-210 mm 1:4.5 (22) - 5.6, Minolta men det står också hama och UV 390 (0-Haze) M49 o diameter 49 mm står också märkt.

Jag vet att hon har ett vidvinkelobjektiv också men jag har inte det här. Ska försöka få fram det.

Mvh
Anders

Är objektiven relativt enkla (vilket det du nämnde verkar vara) så är det i regel ingen större vits med att köpa en ny digitalkamera till dem. De kitzoomar som följer med kamerorna idag är oftast bättre ändå, och dessutom brukar det knappt gå att köpa bara kamerahus om det inte gäller dyrare modeller.

Precis. Telezoomen är ett konsumentobjektiv och är de andra i samma segment är det inte mycket vits att köpa en kamera baserat på dessa utan titta förutsättningslöst bland systemen. Äldre zoomobjektiv, ffa de billigare, håller inte riktigt för de högre kraven digitalfoto ställer. Annat är det med fasta brännvidder som i många fall håller än idag.

Jag tackar för insikterna. Är det så att detta gäller även vidvinkelobjekt (jag har ärligt talat ingen aning vad som avses med fasta brännvidder). Är det andra typer av objektiv?

Om det är förutsättningslöst, vad skulle ni rekommendera? Vad är en bra systemkamera för en hängiven amatör som främst fotar porträtt, naturbilder, och dokument i arkiv - och vad krävs till.

Mvh
Anders
PS Jag kollar också in era råd till Ekorrburgaren nedan.

Objektivet som du beskriver är att betrakta som av standard typ, det finns två modeller, det silverfärgade 70-210 är till och med under standard, är det helsvart så skulle det nog kunna fånga en del bra bilder på ett Sonyhus, troligtvis är det andra objektivet ett 28- eller 35-70 även det standard eller "kitobjektiv", dom som oftast följer med i paket med kamerahuset. Det vi lite försiktigt försöker säga är alltså att "bra objektiv" inte riktigt stämmer. Kolla på Sonys digitala hus, kanske något begagnat? såg en del kul på "Köp/Sälj" här, det finns även på Tradera. Prova om objektiven lever upp till förväntningarna. Eller köp något helt annat! den diskussionen orkar jag inte ens läsa när den kommer igång......

Hej!

Jo det framgår klart för mig att objektivet inte är av den kvalitén att de ska styra kameraköpet (även om det nu råkar röra sig om den svarta varianten av zoom objektivet) - tvärtemot vad jag trodde. Kanske att en Sony-kamera är en bra idé ändå om den påminner i "känslan" Minoltan.

Jag läser dock alla råd jag kan hitta på forumet om systemkameror förutsättningslöst - men jag är fortfarande mycket tacksam för specifika råd om vad som behövs för någon som gillar att fota porträtt och naturbilder dvs allt från detaljer till landskap (krav på kamera, typ av objektiv mm).

Mvh
Anders

Efter gamla Dynax 7D ändrades gränssnittet och digitalt har ändå så mycket mer inställningsmöjligheter än analogt så det finns nog inga egentliga anledningar att hålla fast med Sony/Minolta.

Nu öppnar sig en djungel förstås. Spegellöst system eller spegelreflex (inkl SLT)?

I många fall kan man köpa begagnat med kartong och tillbehör och då blir det ändå en fin present. Annars får man rätt så mycket för pengarna med de billiga instegsmodellerna som t ex: Nikon D3200, Canon 600D, 1100D, Pentax K30 (och utgående K5), Sony A58 (eller utgående A37, 57). Alla dessa är spegelreflex men Sonys har elektronisk sökare (EVF).

Spegellöst med större sensor med sökare (EVF): Sony NEX 6,7; Samsung NX20, Panasonic G5, G6 och Olympus OMD EM5.

För att kunna ge dig kameraråd som inte är fullständigt bort i tok så behöver du ange ett ungefärligt prisintervall. Men absolut mest "pang för pengarna" får du f.n. för en Sony SLT-A77 med 16-50/2,8 SSM. Kostar tillsammans cirka 12.000 kr (enbart ett objektiv av denna kvalitet brukar kosta runt 10.000 kr). OLED / EVF / SLT-kamerorna använder en nyare och lite annorlunda teknik än traditionella kameror. Kan möjligen ta lite tid att komma underfund med, men efter en eller annan månad kommer du högst sannolikt inte att vilja se åt något annat. Egna erfarenheter...

Vill du komma undan lite billigare så har du A37 och A57 samt den lite nyare A58 att välja på (A58 är tänkt att ersätta de båda föregående). Vill du gå upp till fullformat så finns där A99. Dina gamla objektiv funkar utmärkt på alla dessa (inkl. på alla äldre Sony Alpha-systemkameror, som redan sagts). Sony har helt enkelt köpt rättigheterna till Minoltas system (samt anställt deras kamera-ingenjörer).
.

Många tack för tipsen!

Problemet med budgetbegränsningen är att den känns töjbar i takt med vad jag läser. Beskrivningen av Sony SLT-A77 med AF-DT16-50/2,8 SSM får det ju att vattnas i munnen även på mig som inte fotograferar annat än turistbilder med i-phone (och hade satt en intial gräns på cirka 5000 SEK). Om jag ska vara ärlig så gäller det främst att få min tjej att ta upp fotograferandet som seriös hobby igen så att det blir mer än att dra upp kompaktkameran eller i-phonen ur fickan och smälla av ett gäng bilder. Dvs att hon ger sig tid att ge sig ut på fotosafaris, ta ordentliga porträttbilder och allt vad man nu gör och då känner glädjen över att ha bra grejor - men med det sagt ska de inte heller vara alltför komplicerade att sätta sig in i. Kanske därför jag för närvarande lutar åt en Sony A58 (jag har nu läst lite recensioner och det verkar vara lite delade meningar om den). Ska kolla in övriga också innan jag bestämmer mig - och jag är fortfarande tacksam för tips.

För övrigt, har ni någon programvara att rekommendera för arbete med foton och videor i Windows 8?

Mvh
Anders

Alla systemkameror är bra och man kan välja fritt såvida man inte vill investera i proffsobjektiv. Sony A37,57,58 har fördelen med välfungerande AF vid filmning. Däremot, p g a "brännviddsförlängningen" med alla de diskuterade modellerna är gamla normalzoomar som t ex 28-70,35-70,35-80 inte optimala. Det blir till att köpa ett objektiv från 16,17 eller 18mm. Oftast sälja en 18-55 som kitobjektiv. Här är Canons nya 18-55 STM bäst följt av Nikons och Pentax 18-55 och Sonys 18-55 och äldre 18-70 är inte lika skarpa enl tester. Det kan vara en faktor i beräkningen men det innebär inte att skillnaden är stor.

Det blev en Sony A77 med objektivet 16-50. Jag kollade begagnade där jag hittade ett hus för 750 Euro på mac-mahon photo i Paris (befinner mig där), men det var svårt att få tag på det lovprisade objektivet 16-50, så nu sitter jag här med en nyinköpt från Fnac för runt 12000 SEK (1377 euro - med 15 % rabatt). Det går att få dem billigare på vissa sajter på nätet men inte mycket (däremot har jag sett dem billigare på nätet i Sverige vilket är intressant).

Det blev alltså ett rejält hopp i budgeten men det känns som det blev något väldigt bra, nu är jag sugen på att skaffa en bra kamera själv också - oroväckande...

Jag är mycket tacksam för alla råd!
Anders

Det var ett bra val, och jag är övertygad om att din tjej kommer att gilla den :)

Video pysslar jag inte med, men den mesta bildhanteringen sköter jag främst i Adobe Lightroom (som fungerar utmärkt i Windows 8). Jag har också hela Adobe Creative Cloud, och där ingår också Photoshop och Premiere (det senare är ett mycket bra program för videoredigering), men det är sällan jag använder de programmen.

Hon blev väldigt glad o överväldigad!

Kan tillägga att jag såg hennes gamla 35 mm kamera Minolta Dynax 500 si på en begagnat affär för 30 euro. Låg åtminstone inte i lådorna med högar av gamla 35 mm kameror för 5 euro som stod uppställda ute på gatan...

Många tack för tipsen också om programvara - nästa present.

Mvh
Anders

Hehe, väldigt roligt att höra att dit val av present blev så lyckat. Speciellt som jag kanske till viss del är skyldig till detta ...

Gamla analoga kameror är vanligen osäljbara - man får ingenting för dem alls. 30 Euro betyder att affären ifråga klassade Minolta 500si som en finare kamera. :)

Har själv en 500si Super liggande. Det är faktiskt en alldeles utmärkt kamera, fullt användbar än idag. Fast det är längesen jag använde den nu - som fattigpensionär har jag inte råd att köra med analog film, även om det rycker lite ibland. Och jag kommer förmodligen att göra det vid något tillfälle...

Återkommer med några praktiska råd om A77:an senare, vilka jag räknar med snabbt kommer er öka förtrogenhet med kameran, höja användningskvaliteten och spara tid i hennes (och din) inlärningskurva. :)
.

ANNONS