Annons

Systemkamera med inspelningsfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

odn

Ny medlem
Hejsan!

Jag ska börja detta inlägg med att säga att jag är både ny här och nybörjare när det gäller foto i både termer av stillbild och film. Jag kan en del och har lekt lite på fritiden men jag känner mig lite borttappad i en jungel av tekniska specifikationer, vilket i och för sig kan vara roligt ibland!

Jag är i en lång process att skaffa mig en kamera för att filma med. Jag har sedan länge haft tillgång till kameror att låna men man vill väl helst använda något som man själv äger.

När jag till en början började tittade på kameror tittade jag uteslutande på videokameror men jag kände inte alls att jag var sugen på någonting specifikt i den genren. Då hörde jag av en slump att Klungans humorserie "Ingen bor i skogen" är inspelad med systemkameror. Jag la huvudet på sned och förstod ingenting men kände att det kliade i fingrarna av bara noteringen att man har möjligheten att spela in film med en systemkamera.

Jag började genast undersöka detta och insåg lika fort att deras budget kanske låg ett eller två snäpp över min egen. Men jag gav inte upp så lätt utan jag fortsatte titta runt på kameror som kunde vara av intresse och hittade först och främst Canon 550d som faktiskt låg i en väldigt trevlig prisklass om än lite väl dyr för just mina krav. Men jag måste komma ihåg att det handlar ju faktiskt också om en systemkamera.

Jag har tittat runt på testfilmer filmade med en 550d och jag är faktiskt helt såld, det ser riktigt bra ut. Ibland till och med bättre än en riktig videokamera. Men jag är inte så dum som jag kanske verkar, jag förstår att det finns ett antal faktorer som bidrar i en sådan film, ett exempel är postproduktion och utbytbara objektiv. Nu vet jag att det kostar ganska mycket att köpa objektiv men det är just utbytbara objektiv som har fått mig så väldigt sugen på att filma med en systemkamera. Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar med videokameror och huruvida byte av objektiv fungerar där eller vilken prisklass sådana kameror ligger i.

En kort lista på vad jag kräver av kameran:
Filma i 720-1080p
Prisklass runt 8000-10000
Jag har förmodligen mer krav men just nu kan vi lämna det som så.

Nu har jag en fyrdelad fråga till er alla som kan både det ena och det andra:

1. Är jag lurad? Ska jag ge upp min dröm om att kunna spela in vackra kortfilmer med en systemkamera där jag kan byta objektiv som man byter underkläder? Ska jag köpa en videokamera och vara nöjd?
2. Är en Canon 550d det bästa alternativet för mig och mina krav på både pris och teknisk specifikation?
3. Om jag nu skulle köpa en videokamera istället för en systemkamera, hur funkar det med objektiven och hur mycket skulle en sådan kamera kosta?
4. Är detta för mycket pengar för en nybörjare att lägga ut på sin första riktiga kamera?

Tack för att ni tog er tid att läsa igenom detta inlägg, jag skulle kunna fortsätta med vad mer jag fått ut av min efterforskning men jag är hellre sugen på vad ni har att säga. Jag är tacksam för svar och synpunkter vare sig de är objektiva eller ej!

P.S. Självklart skulle jag använda systemkameran till att fota stillbilder också. Det skulle inte falla mig in att köpa en produkt och använda en tredjedel av dess kapacitet. D.S

Tackar
Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.