Annons

Systemkamera med inspelningsfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

odn

Ny medlem
Hejsan!

Jag ska börja detta inlägg med att säga att jag är både ny här och nybörjare när det gäller foto i både termer av stillbild och film. Jag kan en del och har lekt lite på fritiden men jag känner mig lite borttappad i en jungel av tekniska specifikationer, vilket i och för sig kan vara roligt ibland!

Jag är i en lång process att skaffa mig en kamera för att filma med. Jag har sedan länge haft tillgång till kameror att låna men man vill väl helst använda något som man själv äger.

När jag till en början började tittade på kameror tittade jag uteslutande på videokameror men jag kände inte alls att jag var sugen på någonting specifikt i den genren. Då hörde jag av en slump att Klungans humorserie "Ingen bor i skogen" är inspelad med systemkameror. Jag la huvudet på sned och förstod ingenting men kände att det kliade i fingrarna av bara noteringen att man har möjligheten att spela in film med en systemkamera.

Jag började genast undersöka detta och insåg lika fort att deras budget kanske låg ett eller två snäpp över min egen. Men jag gav inte upp så lätt utan jag fortsatte titta runt på kameror som kunde vara av intresse och hittade först och främst Canon 550d som faktiskt låg i en väldigt trevlig prisklass om än lite väl dyr för just mina krav. Men jag måste komma ihåg att det handlar ju faktiskt också om en systemkamera.