Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera, märke? Modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_7i

Medlem
Ska gå från min Fuji XT-1, mina tassar kommer inte överens med den, inte jag heller för den delen.
Nu är ju då frågan, vad bör man satsa på?
Hade långt tidigare en Nikon D300 som jag älskade, efter att jag monterade batterigrepp. Hade sen en D700, som fick ersätta D300 efter ett inbrott, den var okej, men föredrog D300 i 9 av 10 situationer utan att egentligen kunna sätta fingret på varför, men den kändes mycket lättare att fota med.

Vad är det som "gäller" idag? Har Canon nåt spännande som kan motsvara mina förväntningar på kamera? Ska jag gå på "välkänt"(Nikon)?
Blir ju att starta från botten så att säga och vill nog helst ha Nikon eller Canon för att ha tillgång till ett brett utbud av begagnat.
 
Med tanke på att du verkar bo i Stockholms närhet så tycker jag att du ska besöka en eller flera av fotohandlarna och känna på kamerorna. När du inte kan tala om vad som var bättre med D300 framför D700, där de ändå har någorlunda likartade hus, så blir det ju lite svårt att peka i någon riktning. Eftersom jag har Nikon kan jag ju alltid säga Nikon, men det är i ärlighetens namn fel metod, även om det finns många som er råd utifrån sådana förhållanden.
 
Om du kan klura ut vad det var som gjorde att Fuji X-T1 passade dig dåligt och om du kan komma på varför du gillade D300 bättre än D700 så har du ett rätt bra beslutsunderlag.

Var det t.ex. EVF:en i Fujin som du inte gillade? Eller var det storleken på kameran? Greppet? Reglagen? Menysystemet?

Som redan påpekats så är det rätt bra att klämma och känna på olika kameror för att ta reda på vilka man gillar ergonomin hos. Det finns fler märken än NIkon och Canon. Pentax, Sony, Olympus och Panasonic gör alla riktigt bra kameror.
 
Du kanske skulle gå till någon butik och fingra lite på Nikon D500. Den är ju efterföljaren till D300 som du trivdes bra med. Jag har inte en susning om hur lika, eller olika, de är men det känner du antagligen när du väl får den i handen.

D500 har för övrigt fått lysande recensioner.
 
Ska gå från min Fuji XT-1, mina tassar kommer inte överens med den, inte jag heller för den delen.
Nu är ju då frågan, vad bör man satsa på?
Hade långt tidigare en Nikon D300 som jag älskade, efter att jag monterade batterigrepp. Hade sen en D700, som fick ersätta D300 efter ett inbrott, den var okej, men föredrog D300 i 9 av 10 situationer utan att egentligen kunna sätta fingret på varför, men den kändes mycket lättare att fota med.

Vad är det som "gäller" idag? Har Canon nåt spännande som kan motsvara mina förväntningar på kamera? Ska jag gå på "välkänt"(Nikon)?
Blir ju att starta från botten så att säga och vill nog helst ha Nikon eller Canon för att ha tillgång till ett brett utbud av begagnat.

Vad du än väljer så blir det knappast att statta från botten. Att fånga bilder handlar alltid om samma grundläggande saker så som ljus, motiv, tid, bländare, brännvidd, perspektiv, mm.

Om du trivs med Nikon är det väl onödigt att kolla på något annat.
Om du väljer Canon måste du dock lära dig från noll att skruva på objektiv åt rätt håll, för Nikon som du är van vidv är lite bakvänd i bajonetten :)
 
Det är väl egentligen en kombination av allt du räknade upp som inte föll mig i smaken, men mest det att bilderna såg kalas ut i kameran men fruktansvärda i datorn, oavsett dator, fokusen kändes trött och opålitlig, batteritiden hemsk, nåja, den kameran får tjejen ta över och testa med. Jag råkade snubbla över en D800 som jag tänkte ge en chans. :)

Ang D300 vs D700 tror jag mycket berodde på löjligt höga förväntningar, att den skulle vara så fruktansvärt överlägsen den tidigare D300. Vilket jag egentligen inte tyckte att den var, självklart har den större potential, men av någon anledning trodde jag att det skulle vara som dag och natt. Säkert även en psykologisk grej också, D300:an hade jag jobbat, slitit och sparat ihop till medan D700 aldrig riktigt kändes som min då jag fick den av försäkringsbolaget som ersättare, larvigt, jag vet. :)

Om du kan klura ut vad det var som gjorde att Fuji X-T1 passade dig dåligt och om du kan komma på varför du gillade D300 bättre än D700 så har du ett rätt bra beslutsunderlag.

Var det t.ex. EVF:en i Fujin som du inte gillade? Eller var det storleken på kameran? Greppet? Reglagen? Menysystemet?

Som redan påpekats så är det rätt bra att klämma och känna på olika kameror för att ta reda på vilka man gillar ergonomin hos. Det finns fler märken än NIkon och Canon. Pentax, Sony, Olympus och Panasonic gör alla riktigt bra kameror.
 
Jag var nog lite otydlig, menade på att börja om från början med att köpa in den kringutrustning som behövs. :)

Vad du än väljer så blir det knappast att statta från botten. Att fånga bilder handlar alltid om samma grundläggande saker så som ljus, motiv, tid, bländare, brännvidd, perspektiv, mm.

Om du trivs med Nikon är det väl onödigt att kolla på något annat.
Om du väljer Canon måste du dock lära dig från noll att skruva på objektiv åt rätt håll, för Nikon som du är van vidv är lite bakvänd i bajonetten :)
 
Det är väl egentligen en kombination av allt du räknade upp som inte föll mig i smaken, men mest det att bilderna såg kalas ut i kameran men fruktansvärda i datorn, oavsett dator, fokusen kändes trött och opålitlig, batteritiden hemsk, nåja, den kameran får tjejen ta över och testa med. Jag råkade snubbla över en D800 som jag tänkte ge en chans. :)

Jag känner inte igen mig från min XT-1 erfarenhet. Du har laddat ner till senaste FW? Batteritid, jo det är ju en spegellös, men det kan också bero på batteritillverkare, det finns 3:epart som inte är vassa, hur man använder skärm AF mm.
Greppet blir märkbart bättre med "tillsatsen_2, och det finns andra alternativ än Fuji's original som ju ligger på en 1 000:-.

EVF och focuspeaking i mörka rum, det är inte kul men den enda bristen jag ser med Fuji's EVF.

-J!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.