Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera i kompaktformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taralom

Medlem
Jag funderar på köpa en kompaktkamera, jag vill inte alltid släpa med mig systemkameran. Dock har jag inte så bra koll på kompaktkameror. Så jag tänkte höra med er om en bra kompaktkamera. Gärna lite systemkamera-kvalité. Jag har inte några speciella krav annars. Jag har funderat lite på Nikon coolpix P7000 eller Canon G12 (ganska så dyr dock), men det kanske finns någon bättre? Vilken tycker ni är den bästa kompaktkameran? Berätta gärna lite för och nackdelar.

Det finns ju rätt gott om kompakta systemkameror också numera, Olympus PEN, Samsung NX200, Nikon 1, Pentax Q och Sony NEX för att nämna några. Det kanske kunde vara något om du fortfarande vill ha flexibiliteten med att kunna byta objektiv.

De kompakta systemkamerorna har dessutom större sensorer än kompaktkameror, Sony NEX och Samsung har lika stor sensor som vanliga systemkameror.

...och lika stora objektiv ;)
Ja jo, om man jämför de största till de kompakta med de minsta till de vanliga så är det ju så ;-)

Men visst, många av objektiven till dem är större än att de kan kallas riktigt kompakta, så är det ju. Å andra sidan finns det ju pancaces och små fasta.

Jag har funderat lite på Nikon coolpix P7000 eller Canon G12 (ganska så dyr dock), men det kanske finns någon bättre?
Den nya Fuji X10 är ett alternativ, som diskuteras en del i andra trådar här på FS. Om man klarar sig utan genomsiktssökare (de på G12 och P7000 tycker jag är så usla att man lika gärna kan vara utan) är Canon S95/100 och Olympus XZ1 intressanta.

Jag har funderat lite på Nikon coolpix P7000 eller Canon G12 (ganska så dyr dock), men det kanske finns någon bättre? Vilken tycker ni är den bästa kompaktkameran? Berätta gärna lite för och nackdelar.

Erland nämner Olympus XZ-1 ovan...det är en mkt bra kompaktkamera:

# Objektivet har fått mycket lovord för sin fina skärpa över hela bildytan och redan från full bländaröppning. Det är också mycket ljusstarkt...tex f/2,5 på längsta brännvidden vilket slår alla andra kompakter på fingrarna.

# Skärmen är av mycket bra kvalitet, av OLED-typ och syns därför bra i dagsljus.

# Som Erland skriver är de optiska sökarna på Canon G12 och Nikon P7000/7100 mest en gimick. Till XZ-1:an finns en bra elektronisk sökare att sätta på om man vill.

# Den kan styra externa blixtar trådlöst via den inbyggda blixten.

# Trevlig ergonomi med en ring runt objektivet som styr funktioner olika beroende på vilket fotoläge du använder...tex i bländarprio styr ringen bländarvalet, precis som bländarringen på objektiven på äldre tiders systemkameror.

# Naturligtvis möjlighet att fota RAW...men om du för enkelhetens skull vill köra JPEG så har Olympus en av de bästa JPEG-motorerna...det blir snygga JPEG:s helt enkelt.

Japp...mina 2 ören om vad jag tycker är en utmärkt kompaktkamera.

Själv har jag valt m4/3 som 'kompaktkamera' men då hamnar du en storleksklass upp...speciellt om du vill ha ett zoomobjektiv.

mvh / Matti

Om du ändå har en systemkamera så är det väl den du använder om du direkt ska ut och fotografera seriöst. Då vore kanske en kompaktkamera som verkligen ryms i fickan ett vettigt alternativ som komplement. T.ex Canon S100 torde vara en sådan, medan Canon G12 är för stor för de flesta fickor.

Hej Matti!

Du som kan Olympus XZ-1. Detta är en av de kameror som jag kikar på just nu. Har dock läst att det "skramlar" om kameran (har iallafall läst att minst 2 personers kameror gör detta). Gör även din det, och vad beror isåfall det på?

Vänligen
Jeanette

Har dock läst att det "skramlar" om kameran (har iallafall läst att minst 2 personers kameror gör detta). Gör även din det, och vad beror isåfall det på?

Enda jag sett är en kommentar i den här tidningen: http://www.kamerabild.se/tester/kompaktkameror/test-av-olympus-xz-1-1.397590.html

P.S.
Efter 4200 stillbilder, några timmar med video, allt under 11 månaders användning, så är jag fortfarande nöjd med kameran. Minns inte om det är 12 eller 24 månaders garanti på Olympus kompaktkameror, hur som helst, det är alltid en trygghet att köpa en ny kamera.

P.P.S.
Lycka till med ditt val. Har du även kikat på Panasonic DMC-LX5 ännu? Bättre på video, men inte riktigt i samma klass som XZ-1 på stillbild.

Man får ju också titta på Fuji X10 som faktiskt har en ovanligt skön optisk sökare för att vara en kompakt. Man kan även titta på den utgående Nikon P7000 om man skall spara pengar (3000:- nu): med nya firmware 1.2 är mycket av barnsjukdomarna med ursprungliga firmwaren borta (rättades egentligen med 1.1) även om den är lite seg i menyer.

På begagnatsidan, om man kan leva med lite större format och lite slö AF säljs ju EP-1 + 14-42 ut beg för ett bar tusenlappar.

Kompaktkamera

Ska du ha en riktigt bra kompakt för ett skapligt pris ska du köpa Samsung EX1
Bra objektiv stabilt byggd fina bilder både i Jpeg o Raw Vinklingsbar skärm en proffskamera helt
enkelt

THORE:
Jo, jag har också läst denna kommentar men även sett någon privatperson som uppfattar detsamma (kanske var här på FS Forum rent av?). Gjorde en jämförelse mellan bilder tagna av XZ-1 och LX-5 och som jag kan se så tycks den förstnämna ha bättre skärpa medans den sistnämna bättre visar objekten i dess rätta färger. Jag kollade här:
http://www.dpreview.com/reviews/studiocompare.asp

Vänligen
Jeanette

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar