Jag har funderat lite på Nikon coolpix P7000 eller Canon G12 (ganska så dyr dock), men det kanske finns någon bättre? Vilken tycker ni är den bästa kompaktkameran? Berätta gärna lite för och nackdelar.
Erland nämner Olympus XZ-1 ovan...det är en mkt bra kompaktkamera:
# Objektivet har fått mycket lovord för sin fina skärpa över hela bildytan och redan från full bländaröppning. Det är också mycket ljusstarkt...tex f/2,5 på längsta brännvidden vilket slår alla andra kompakter på fingrarna.
# Skärmen är av mycket bra kvalitet, av OLED-typ och syns därför bra i dagsljus.
# Som Erland skriver är de optiska sökarna på Canon G12 och Nikon P7000/7100 mest en gimick. Till XZ-1:an finns en bra elektronisk sökare att sätta på om man vill.
# Den kan styra externa blixtar trådlöst via den inbyggda blixten.
# Trevlig ergonomi med en ring runt objektivet som styr funktioner olika beroende på vilket fotoläge du använder...tex i bländarprio styr ringen bländarvalet, precis som bländarringen på objektiven på äldre tiders systemkameror.
# Naturligtvis möjlighet att fota RAW...men om du för enkelhetens skull vill köra JPEG så har Olympus en av de bästa JPEG-motorerna...det blir snygga JPEG:s helt enkelt.
Japp...mina 2 ören om vad jag tycker är en utmärkt kompaktkamera.
Själv har jag valt m4/3 som 'kompaktkamera' men då hamnar du en storleksklass upp...speciellt om du vill ha ett zoomobjektiv.
mvh / Matti