Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för studerande? Tips sökes!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax

Som hängiven Pentax användare sedan slutet av 80-talet måste man ju slå lite på trumman för sitt märke! :)
Det finns väldigt många bra och billiga Pentax hus och objektiv.
Modeller som rekommenderas när det gäller manuella hus är K1000, MX, LX och Super A.
Vill du ha med autofokus är jag väldigt nöjd med min MZ-5n, den är väldigt retro i sin design och är lätt att använda som manuell.

Hittar du en bra begagnad LX, så har du gjort ett fynd :)
 
En sak till...
Jag var i Australien för några år sedan och det finns många bra second-hand butiker för foto. Priserna är ngt lägre än i Sverige, men inte mkt.
 
Begagnade kameror av hög kvalité av lite äldre årgång brukar finnas på begagnatmarknaden. Dåtidens kameror med fina objektivt till en ringa penning. Kolla radannonser och Traderaaktioner för fynd.
 
Re: Begagnat

ywiz skrev:
Håll dig till Canon eller Nikon om du planerar att leta begagnade objektiv och tillbehör.

Något som alla Canon och Nikon användare säger. Och ja. Det finns dom som har bytt från Minolta till C eller N pga begagnatmarknaden. Men prylarna finns där. Jag har hittat objektiv som folk har sagt aldrig har tillverkats. Det finns Minolta anhängare som tycker att det är både lätt och svårt att hitta beg. prylar.

Men kom nu ihåg att detta också visar att när man har köpt sin optik till Minolta håller man fast i den.

En var rekommendation du får på den här sidan ska du ta med en stor nypa salt. Folk är otroligt partiska över sina egna prylar. Som sagt: Du kommer bli nöjd om du bara håller dig till dom kända märkena. (Det finns ju självklart svarta får hos både Canon, Minolta, Nikon, Olympus och Pentax.)
 
Som Nikonägare ska jag faktiskt föreslå en Canon. Just nu har Cyberphoto extrapris på Canon EOS 3000N med 28-80 objektiv för 1334 kr vilket är ett fantastsikt pris. Den kameran har alla finesser som kan behövas men kan fortfarande köras helt manuellt utan krångel.
 
PerFogelberg skrev:
.... En automatisk kamera är bra om man inte kan eller orkar ställa in variablerna.

Håller med - ibland orkar jag inte - ibland är fotograferingen tekniskt sett enkel men det är viktigt med snabbhet för att fånga den bild jag vill ha. Jag skulle ha missat många roliga bilder utan automatiken.

För mig handlar fotografering lika mycket om bildkomposition och fånga tillfället som att ställa in "variablerna".

När jag köpte min nuvarande kamera ägnade jag alla kvällar första veckan åt att "plugga" bruksanvisningen. Kan man sin kamera är den inte svår att förstå. Går man en fotoutbildning är man säkert intresserad av att lära sig sin kamera och den automatik som finns till hjälp när den behövs.
 
Jag tycker att en F90x är det bästa valet, stadig stryktålig, bra ljusmätning och med nästan allt man kan önska sig. Lätt att hantera är den också. Det enda den saknar är ju egentligen dubbelexponering (om man inte har ett mf26 eller vad bakstycket heter..) och en trådutlösargänga. Billig är den också. (Och jag har en..)

Pentax ME-super eller Super A (program A i USA) är inte heller dum. Har haft såna med.. grymt smidiga i storlek och lättjobbade. Super A drar det längre strået av de två kamerorna, med bättre sökarinfo samt nedbländningsknapp. Köp ingen winder till dem bara.. då blir det tungt och klumpigt.

Snoka runt lite och kom i håg att fynden gömmer sig ofta bland de begagnade kamerorna.

Lycka till! :)
 
Manuell eller automat kamera?
Förmodligen beror det på vilken kameratyp man började sin hobby/karriär med!
Den första systemkamera jag köpte var en ny Pentax S3, med Takumar 1,8/55, vilken kamera, metall och gjutgods, snäckan till avståndet var konstruerad med minimalt glapp, känslan är något annorlunda mot dagens polykarbonat material ...!
Kameran är givetvis kvar i min ägo, den är mycket lätt att fotografera med, inga lampor eller pipsignaler som stör fotografen, allt är manuellt.
Jag har oxå en AF systemkamera som verktyg, om nu någon tror att allt var bättre för!
De personer jag känner, som har gått fotokurser, har blivit rekommenderade helt manuella kameror.
Eleven skall lära sig "köra manuellt" först, då förstås lättare sambandet bländare/tid/skärpedjup.
Någon på detta forum, hade nyligen köpt en Nikon D70, men hade nollkoll på hur tider och bländare påverkar bilden.
Visst, det går att fotografera hela livet med en AF systemkamera eller kompakt, bara man hittar knappen "P", det betyder väl panik?
Fotografering är mycket roligare än så!
 
objernulf skrev:
Som Nikonägare ska jag faktiskt föreslå en Canon. Just nu har Cyberphoto extrapris på Canon EOS 3000N med 28-80 objektiv för 1334 kr vilket är ett fantastsikt pris. Den kameran har alla finesser som kan behövas men kan fortfarande köras helt manuellt utan krångel.

Köpte just den förra veckan faktiskt, för att återgå till systemkamera med lite bättre känsla och mer kontroll efter ett antal år med olika kompakter och digitalt (Canon A70, blir dSLR så småningom...)
Enkel att komma igång med, har de flesta finesser som behövs och inga problem köra Tv/Av läge. För helmanuellt får man hålla in en knapp för att växla mellan tid och bländare...
Helt rätt för det priset!
 
larsborg skrev:
...Någon på detta forum, hade nyligen köpt en Nikon D70, men hade nollkoll på hur tider och bländare påverkar bilden...
Men, du menar väl inte att om denne någon hade köpt en Pentax K1000 så hade förståelsen för bländare/tid infunnit sig per automatik?

Under min tid som föreläsare inom bildkommunikation har jag stött på fotostudenter som tror att de får bättre exponerade bilder med manuellt läge.
När de sätter visarnålen mellan plus och minus enligt kamerans mätare.

Gammal zonsystemsräv som jag är kör ändå jag ofta med P på min D100.
 
larsborg skrev:
Manuell eller automat kamera?
Förmodligen beror det på vilken kameratyp man började sin hobby/karriär med!
Den första systemkamera jag köpte var en ny Pentax S3, med Takumar 1,8/55, vilken kamera, metall och gjutgods, snäckan till avståndet var konstruerad med minimalt glapp, känslan är något annorlunda mot dagens polykarbonat material ...!
Kameran är givetvis kvar i min ägo, den är mycket lätt att fotografera med, inga lampor eller pipsignaler som stör fotografen, allt är manuellt.
Jag har oxå en AF systemkamera som verktyg, om nu någon tror att allt var bättre för!
De personer jag känner, som har gått fotokurser, har blivit rekommenderade helt manuella kameror.
Eleven skall lära sig "köra manuellt" först, då förstås lättare sambandet bländare/tid/skärpedjup.
Någon på detta forum, hade nyligen köpt en Nikon D70, men hade nollkoll på hur tider och bländare påverkar bilden.
Visst, det går att fotografera hela livet med en AF systemkamera eller kompakt, bara man hittar knappen "P", det betyder väl panik?
Fotografering är mycket roligare än så!

hade jag inte haft AF på min kamera så hade jag förmodligen inte börjar fotografera. jag blev erbjuden att få låna min pojkväns helmanuella kamera men nybörjare som jag var så var det inte alls kul. det var så mkt att hålla reda på och fattade inte hälften. tyckte det var bättre då att köra helautomatiskt så att man fick fram lite bilder. sen efter ett tag så börjar man se och börjar greppa vad det här med alla inställningar är. nu kör jag både manuellt och automatiskt.

det finns med andra ord inget som säger att man måste börja med en helmanuell kamera om man liksom ska gräva ner sig i hur kameran funkar det första man gör. det hinner man göra sen så det räcker:)
 
Precis min tanke Anna.

Ta kameran, ställ bländare 8 och kör med automatik.

Bilder först, teknik sedan.
 
mipert skrev:
Precis min tanke Anna.

Ta kameran, ställ bländare 8 och kör med automatik.

Bilder först, teknik sedan.

en mycket bra och vettig tanke tycker jag :)

är man intresserad av att utveckla sig så lär man utveckla sig oavsett vilken kamera man börjar med.
 
Jag föreläser numera i fotografi och jag tycker det är viktigare att studenterna lär sig framkalla filmen än att de skall hantera olika kombinationer av bländare/tid.

De får ett antal bilduppgifter att lösa och jag vill de skall få fram ett gäng negativ så fort som möjligt så vi kan analysera bilder och börja peka på hur man kan ta bilder på annat sätt.

Det tar ett tag för begreppen att sjunka in, att förstå att man kan använda olika bländare och ändå få samma exponering.

Självklart för den som kan men en helt ny förvirrande värld för nybörjaren.

Många låser sig av behöva tänka så mycket på knappar och siffror, de har roligare av att få lite bilduppgifter att lösa.
Fotografera halvfigur/helfigur.
Fotografera en bil i fart. Varför blev den inte skarp?
Ta en bild utan att titta i sökaren.

Självklart har de fått teorin bakom film och exponering, jag vill bara inte att de skall tänka på det de första dagarna utan bara ta bilder, många bilder.
 
den attityden hade min fotolärare också. bilderna var viktigare än tekniken. att man liksom kom igång och fick något att utgå ifrån. annars tappar man ju motivationen.

minns en kväll när jag var kvar i labbet och en annan fotolärare kom på besök, han tillhörde inte skolan, men han skulle kopiera ngr bilder och han sa att den kameran jag hade kunde jag inte ha. och jag visste väl hur bländaren funkade osv osv?

ja, ja, det blir nog bra tänkte jag.

snygga bilder tyckte han att jag hade iaf:)
 
Hejsan Anna,
trevligt med tjejer, som "hänger med", ibland tror man att Fotosidan bara har män, iaf kommer det få åsikter från tjejer.
Tidigare var det Pentax annonsen, ja där hade den kvinnliga och manliga sidan helt olika åsikter, tur är väl det, vi är håller på våra egna talare, ha-ha.

Uppfattningen att "köra manuellt" på fotokurserna är inte min egen, kolla själv med någon kursverksamhet.
Dessa fotokurser förutsätter, naturligtvis, grundkunskaper i fotografering.
En mycket enkel kamera eller en AF/automatkamera, (med senare manuell möjlighet till inställning) är självklart bäst som start, om man är helt novis!
Min första kamera var inte den tidigare nämnda systemkameran, nej, nej, det var en Kodak Instamatic!
Inte mycket att ställa in, tur var väl det.
Tekniken får komma sedan, i början är ju allt ett enda stort hokus-pokus!
Du har rätt!
(Inte bra när tjejer får rätt, ha-ha!)
 
Jag har läst många trådar på FS men jag har aldrig hittat någon som lyckats förvirra så mycket som denna, stackars Therese om hon ska försöka smälta allt detta :)
Men det är ju som så mycket annat, alla tycker olika och ingen tycker rätt om de inte tycker som jag ;)
Som nybörjare kan jag också säga att automatiken hjälper mer än stjälper, kör vädligt gärna på halvautomatik.
 
Re: Re: Billigt kamerahus Nikon F75!

PerFogelberg skrev:
Det tycker jag är en ganska stor nackdel. Detta gör att man tvingas använda filmtillverkarens nominella ISO-värde för filmen. Använder man andra framkallare och framkallningsmetoder än standard kan man vara tvungen att justera ISO-inställningen.

Nä detta är fel Per

Jag ändrar ALDRIG ISO manuellt. Däremot så använder jag exponeringskompensationen vilket i praktíken är samma sak.

VArför?
Kameran varnar inte för att jag har valt ett manuellt ISO-tal, vilket gör att det är mycket lätt att stoppa i film med annat ISO-värde och resultatet blir helt fel.

Men kameran varnar redan i sökaren att jag har valt en exponeringskompensation.
 
Hmm, beror på kameran, min slår alltid över till DX kodningen när jag rullar i en ny film om jag inte stängd av funktionen att läsa DX i custom functions.
 
Jisses. Du kan inte ha blivit klokare av det här Therese... Allt handlar om hur man trivs med att jobba, och det vet man kanske inte förrän man provat ganska länge. Jag tror att om du köper vilken systemkamera som helst som har möjlighet till något annat än programläge så kommer du förmodligen ha alla möjligheter du behöver för att komma igång.

Personligen har jag kommit fram till att det är viktigare för mig att kameran är lättjobbad manuellt än att den har avancerad automatik. Bra känsla i den manuella fokuseringen är viktigare än AF t ex. Min Nikon F801s köpte jag dels för spotmätningen men mest för att den är billigare än F3. Autofokus är oftast bara att glömma med den kameran.

Nu har jag väl bidragit till förvirringen kan jag tro...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.