Annons

Systemkamera för studerande? Tips sökes!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fey

Medlem
Halloj!
Jag ska börja plugga på en fotoutbildning nere i australien och nu behöver jag en 35mm kamera istället för min digitala att ta med.
Men jag vet inta ALLS vad det är jag ska leta efter, är inte insatt alls i den analoga delen.

Så nu hoppas jag att det finns någon där ute som kan hjälpa mig med tips på bra men inte allt för dyra modeller som kan passa.

/Therese
 
Kolla recenssionerna på de större Minolta Dynax modellerna. Dynax är med AF.

7xi
9xi
700si
800si
7
9

Prismässigt ligger dom mycket bra till när man köper dom begagnat. Om du nu vill ha en 7'a eller en 9'a, så köp den i utlandet. Begagnat priserna på dom tycker jag är höga i Sverige.

Vill du ha MF, kan jag rekommendera Minolta X-700.

Så länge du håller dig till den övre storleksklassen af Canon, Nikon och Minolta får du en bra kamera. Köp den som faller dig i smak. Nikon är dyrast, Minolta är billigast.

Contax och Leica är också bra kameror. Jag vet närmast inget om Contax. Leica finns bara som MF, är svindyra, men ack så god bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
Det står en del läsvärt om de olika märkena på Photozone. Läs dom tre "artiklarna";
Introduction to SLR gear
Manufacturers - my View
Canon, Nikon, Minolta, Pentax ?
Du finner dom vid USER REVIEWS, LENS TESTS, FAQs, LINKS & COMMENTS
 
Japp. Olympus är också helt ok.

Här är en annan annons. Ge ett bud på 9xi'n med tillbehör om det skulle vara.
 
Den perfekta fotostudentkameran tycker jag är Nikon FM, FM2 och FM2N.

De få finesser som kameran har är av den användbara typen. Tex nedbländning, kontakt för studioblixt, utbytbara mattskivor, mycket bra och distinkt avtryck, snabb blixtsynkroniseringstid (1/250 s), gediget byggd, bra och exakt ljusmätare.

Det finns inte en knapp i onödan. Bra kamera att lära sig allt om foto.
 
Billigt kamerahus Nikon F75!

Nikon F75-hus, svart, säljer scndinavianphoto för 1995:-, 1200:- billigare än dito silver. Det enda den "saknar" är mauellt inställbart ISO-tal.

Jag har själv en F75 och har inte ångrat mig.

Lycka till!
 
Någon räknade upp olika mer eller mindre avancerade kameror ur Minoltas Dynax/Maxxum serie.
Helt rätt, men eftersom Du vill ha en start kamera, bör Du inte välja något för avancerat, risken är stor att Du då tappar andan för alla onödiga finesser!
Minolta Dynax/Maxxum (usa namnet) modell 5, är mer än tillräcklig, suverän som start, naturligtvis även längre fram!

Alternativet är att välja de helt manuella systemkamerorna från tiden 1970-90-talet!
Här finns då Minolta SRT 101 eller 303, Olympus OM-1 eller OM-2, Canon Ftb, Nikon F, Pentax Spotmatic, Konica T5, samt många, många fler .....!
Min egen favorit är Minolta SRT 101, fungerar liksom de flesta kameror från den tiden, helt utan batteri, ingen elektonik, bara fin mekanik.
Skolexempel på hur en fotografering fungerar, Du väljer allt själv; tid, bländare, skärpedjup, över- eller underexponering, exponeringsmätaren ger Dig lämpligt värde, full koll på läget alltså!
 
Jag förstår inte varför man ska vara så rädd för finesser. Det handlar väl bara om att lära sig hur kameran fungerar. Jag håller med om att det ska gå att ställa in kameran manuellt men det är väl inte fel att kunna koppla in lite automatik ibland?
 
larsborg skrev:
Någon räknade upp olika mer eller mindre avancerade kameror ur Minoltas Dynax/Maxxum serie.
Helt rätt, men eftersom Du vill ha en start kamera, bör Du inte välja något för avancerat, risken är stor att Du då tappar andan för alla onödiga finesser!
Varför inte en hålkamera? Inga finesser alls!

Alvarligt talat, varför skall folk alltid rekommendera mer eller mindre primitiva kameror så fort någon nämner "nybörjarkamera" eller utbildning? De flesta "avancerade" kameror går ju faktiskt att köra manuellt om man är på det humöret. Skulle ni rekommendera någon att lära sig köra bil i en T-Ford för att de inte skall riskera att "tappar andan för alla onödiga finesser"?
 
Ett tips från en Minoltaanvändare.

Köp en hyfsad Canon eller Nikon.
Av det enkla skälet att flertalet av dina nya skolkamrater säkert har någon av dessa produkter och ni kan då låna utrustning mellan er.
Visst finns det några Minoltaanvändare oxå men marknadsandelarna talar för att köpa en Canikon
 
T.Karlsson skrev:
Jag förstår inte varför man ska vara så rädd för finesser. Det handlar väl bara om att lära sig hur kameran fungerar. Jag håller med om att det ska gå att ställa in kameran manuellt men det är väl inte fel att kunna koppla in lite automatik ibland?
En manuell kamera utan automatik är lättare att jobba med än en automatisk med manuella funktioner. Oftast får man hålla på och trycka på en massa knappar. En automatisk kamera är bra om man inte kan eller orkar ställa in variablerna.
 
PerFogelberg skrev:
En manuell kamera utan automatik är lättare att jobba med än en automatisk med manuella funktioner. Oftast får man hålla på och trycka på en massa knappar. En automatisk kamera är bra om man inte kan eller orkar ställa in variablerna.

Om jag kör min Minolta Dynax 9xi helmanuelt har jag exakt lika många rattar jag behöver pilla på som med t.ex. MF kameran Minolta X-700. En till focus, en till slutartid och en till bländare. Resten af knapparna kan jag ju bara låta bli att pilla på. På 9xi'n har jag en större bredd i t.ex. slutartid; 30" till 1/12000 och bulb. Hur många manuella klarar det? (Inte för det at jag använder 1/12000 så ofta.)

Förövrigt är väll inte det svåra att lära sig vad för funktion knappar och rattar har. Det svåra är väll att lära sig hur deras inställnigar påverkar slutresultatet. Man behöver ju inte lära sig allihop första dagen.

Den enda nackdel jag ser i AF-kameror är att dom generelt är större, tyngre, drar mer batteri, har generelt mer plast, inte lika användarvänlig MF som rena MF-kameror samt är mer känsliga för extrema minusgrader och fukt. Detta är ju som regel "problem" som går att överkomma.

Det som kan vara rart är ju att börja med en model som inte är svindyr fram till det att man vet mer exakt vilken kamera som uppfyller just precis ens egna behov.
 
Senast ändrad:
Jag tillhör de som inte tycke ren helt manuell kamera nödvändigtvis är det bästa valet för en nybörjare.

Så länge man hittar en kamera som är lätt att hantera och inte är nedlusad med små löjliga knappar tycker jag det är bättre att köpa en kamera med automatik.

Hellre en FE än en FM, hellre en F90x än en F.

Hellre en X700 än en SRT101 (tror jag, det var ett tag sedan jag använde en Minolta faktiskt).

När jag föreläser inom fotografi 100p här i Malmö ser jag hellre att elever går ut och drar av en rulle med bländarautomatik och har kul med bildletandet.
Då kommer de tillbaka med fler lyckade bilder vilket gör mörkrumsarbetet roligare.
Att lära sig hantera exponeringen i olika svåra situationer kommer senare.
 
Jag har två kameror. En FM2N och en F100. Den senare har alla automatiska finesser man kan önska. Ändå tycker jag att FM2 är fantastik när det gäller kontroll. Sen att man har blivit torsk på autofokus och automatik är en annan sak.

Alla som har använt en FM2 räcker upp en hand nu!
 
Begagnat

Letar du efter en billig "analog" kamera ska du definitivt leta på begagnatmarknaden. Extra fördelaktigt i den nu rådande digitalhysterin då många säljer sina fina analoga hus.

Ta tex. en Eos 5 (ja jag är lite partisk :).
Säg den kamera med spotmätning, 5 bilder/sek, och alla andra önskvärda finneser du får för 1500-3000 kr? Svårslaget om inte överlägset om du jämför med nytt. Då får du pengar över till bra begagnad optik &så!
Dessutom en av de mest lovordade moderna kameror någonsin.

Håll dig till Canon eller Nikon om du planerar att leta begagnade objektiv och tillbehör.
 
Re: Billigt kamerahus Nikon F75!

T.Karlsson skrev:
"Det enda den "saknar" är mauellt inställbart ISO-tal."
Det tycker jag är en ganska stor nackdel. Detta gör att man tvingas använda filmtillverkarens nominella ISO-värde för filmen. Använder man andra framkallare och framkallningsmetoder än standard kan man vara tvungen att justera ISO-inställningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.