Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera att fota hästar

Produkter
(logga in för att koppla)

sommargran

Ny medlem
Hej, jag är nybörjare på det här med systemkameror, så skratta inte ut mig nu, jag lär mig fort. ;)
Vill köpa en systemkamera för första gången, främst för att fota hopphästar i rörelse, så den måste ta skarpa bilder och direkt när man trycker på knappen.

Den får inte vara för stor och tung, ska vara i handväskformat och kosta max ca 5000:-

Tips?

Vill köpa en systemkamera för första gången, främst för att fota hopphästar i rörelse, så den måste ta skarpa bilder och direkt när man trycker på knappen.

Lite ot:
Du måste dock vara medveten om att det krävs träning, träning och ännu mera träning innan man fixar att ta fina skarpa bilder på hästar som hoppar. Inomhus blir det ännu svårare, eftersom ljuset alltid är sämre.

Vad det gäller skärpan så hänger den på ett antal olika parametrar (fotograf, optik, slutartid, bländare, efterbehandling e.t.c). Men generellt kan man säga att det inte finns några systemkameror som inte kan ta skarpa bilder. En viss del av skärpan hänger på optiken, det ska inte förnekas, men den allra största delen hänger på fotografen. T.ex. att kunna "trycka av" utan att kameran vibrerar för mycket, att kunna panorera med en springande och hoppande häst, att välja lämplig slutartid, att skärpa bilderna i efterbehandlingen o.s.v.

Ville bara nämna det, så du inte blir besviken när du har köpt din nya kamera! Det är lätt hänt att man blir besviken när man inte får ut den där tokskärpan man hade förväntat sig, men det beror i nio fall av tio på att man måste öva lite mer :)