Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera att fota hästar

Produkter
(logga in för att koppla)

sommargran

Ny medlem
Hej, jag är nybörjare på det här med systemkameror, så skratta inte ut mig nu, jag lär mig fort. ;)
Vill köpa en systemkamera för första gången, främst för att fota hopphästar i rörelse, så den måste ta skarpa bilder och direkt när man trycker på knappen.

Den får inte vara för stor och tung, ska vara i handväskformat och kosta max ca 5000:-

Tips?

Vill köpa en systemkamera för första gången, främst för att fota hopphästar i rörelse, så den måste ta skarpa bilder och direkt när man trycker på knappen.

Lite ot:
Du måste dock vara medveten om att det krävs träning, träning och ännu mera träning innan man fixar att ta fina skarpa bilder på hästar som hoppar. Inomhus blir det ännu svårare, eftersom ljuset alltid är sämre.

Vad det gäller skärpan så hänger den på ett antal olika parametrar (fotograf, optik, slutartid, bländare, efterbehandling e.t.c). Men generellt kan man säga att det inte finns några systemkameror som inte kan ta skarpa bilder. En viss del av skärpan hänger på optiken, det ska inte förnekas, men den allra största delen hänger på fotografen. T.ex. att kunna "trycka av" utan att kameran vibrerar för mycket, att kunna panorera med en springande och hoppande häst, att välja lämplig slutartid, att skärpa bilderna i efterbehandlingen o.s.v.

Ville bara nämna det, så du inte blir besviken när du har köpt din nya kamera! Det är lätt hänt att man blir besviken när man inte får ut den där tokskärpan man hade förväntat sig, men det beror i nio fall av tio på att man måste öva lite mer :)

Tack så mycket! Fastnade lite för Canon 1000D eller nikon D3000 eftersom jag bara känner till dessa märken samt Olympus.

Med tanke på din budget är det "nybörjar-modellerna" som är aktuella. Jag antar att du kommer fota en hel del i ridhus? Isåfall kommer du att märka att ljuset inte är särskilt starkt, vilket är ett stort bekymmer i kombination med rörliga motiv (=hästar). Och blixt är ju uteslutet i dessa fall.

Köp någon av standard-paketen enligt Per Strömgrens råd, och prova.
Jag kan rekommendera Pentax K-x som fått mycket bra recensioner i flera foto-tidningar, men som Per skriver är det nog viktigare att kunna låna/byta objektiv med kompisar.
Jag gissar att du snart kommer vilja komplettera med ett ljusstarkt tele-zoom objektiv, för att få ned slutartiderna, men tyvärr kostar det ju lite mer.

Har fotat syrran endel både utomhus och i ridhus. Som sagts tidigare har många ridhus väldigt dålig belysning och kräver en hel del tur med panorering för att få skarpa bilder om du inte har ljusstarka objektiv eller fotar på iso 3200-6400.

Något av dessa fasta ljusstarka objektiv skulle jag rekommendera att komplettera med när du får råd, då är det inga problem att få korta slutartider (skarpa bilder) om det inte är helt katastrofal belysning.

Canon:
Canon EF 85/1,8 USM
Canon EF 100/2,0 USM
Canon EF 135/2,0L USM

Nikon:
Nikon AF 85/1,8 D
Nikon AF 105/2,0 D DC
Nikon AF 135/2,0 D DC

Något av dessa fasta ljusstarka objektiv skulle jag rekommendera att komplettera med när du får råd, då är det inga problem att få korta slutartider (skarpa bilder) om det inte är helt katastrofal belysning.

Canon:
Canon EF 85/1,8 USM
Canon EF 100/2,0 USM
Canon EF 135/2,0L USM

Nikon:
Nikon AF 85/1,8 D
Nikon AF 105/2,0 D DC
Nikon AF 135/2,0 D DC

Kloka råd.

Ett alternativ för den fattige kan vara att köpa en ljusstark 50/1.8 (eller motsvarande) och beskära bilderna till lagom utsnitt. Med dagens 10 Mpixil-plus kameror kan man säkert beskära och ändå få ett acceptabelt resultat.

Per.

Hej, jag är nybörjare på det här med systemkameror, så skratta inte ut mig nu, jag lär mig fort. ;)

Den får inte vara för stor och tung, ska vara i handväskformat och kosta max ca 5000:-

Tips?
Tja, stor behöver den inte vara. Jag har fotat hästhopp i 3-4 tävlingar och använt en 18-135 kitobjektiv. Mest 135 läge. Kameran är 550D, men det går säkert bra med 500D eller 1000D Det som behövs är ganska ofta iso 1600 och 1/500 och det fungerar rätt bra på alla dessa.
Naturligtvis går det lika bra med en 55-250 zoom (koppla bort IS), som du kan köpa begagnad här på FS
Ju bättre kamera (ju bättre autofokus) desto fler lyckade bilder du får, och du får fler bra bilder med bättre optik. Men även med den enklaste kameran och optiken får du ganska många bra bilder.
Men har du 5000 i budget så finns inte så många fina ekipage att välja mellan:
Välj
En begagnad Canon 500D och en begagnad Canon 55-250 zoom.

Vill tillägga, att du INTE kan skaffa utrustning för 5000 som ger bra bilder i en dåligt upplyst ridhus...

Kloka råd.

Ett alternativ för den fattige kan vara att köpa en ljusstark 50/1.8 (eller motsvarande) och beskära bilderna till lagom utsnitt. Med dagens 10 Mpixil-plus kameror kan man säkert beskära och ändå få ett acceptabelt resultat.

Per.
Inte kan du komma tillräckligt nära för 50 mm objektiv på en hästhopptävling.

Tack så mycket! Fastnade lite för Canon 1000D eller nikon D3000 eftersom jag bara känner till dessa märken samt Olympus.
Då välj 1000D, den har CMOS censor, D3000 har CCD..
Nikon D3000 och d5000 är i och för sig bra kameror, men börjar du få smak på fotografering, så vill du skaffa fasta objektiv (det finns gott om bra, hyfsat billiga begagnade fasta Nikonobjektiv till salu) Och de fungerar inte med autofokus på D3000 och D5000.
Det är en STOR nackdel, om du tänker utvecklas.

... Och de fungerar inte med autofokus på D3000 och D5000...
Det är ganska svårt att hinna fokusera manuellt på en hopptävling. Du måste oftast för-ställa skärpan t.ex. på hindrets ena stolpe.
Å andra sidan kan autofokusen få för sig att det är just hinderstolpen som ska fokuseras på och inte ekipaget.
Är det dåligt ljus kommer också skärpedjupet att vara rejält kort eftersom du antagligen måsta använda full bländaröppning.
Alldeles oavsett tycker jag inte att du ska välja objektiv utan autofokus.

Vad duktiga ni verkar vara här!
Jag ska erkänna att jag inte ens förstår vad ni pratar om i vissa inlägg... ;)

Men om jag förstått det hela rätt så ska jag alltså köpa en Canon istället för Nikon?

Flera personer påpekar att jag ska använda olika objektiv osv, men jag vill inte lägga ut pengar på speciella objektiv om jag inte måste, kan jag inte använda objektivet som kommer med kameran vid köpet eller är det totalt meningslöst?

Men om jag förstått det hela rätt så ska jag alltså köpa en Canon istället för Nikon?

Flera personer påpekar att jag ska använda olika objektiv osv, men jag vill inte lägga ut pengar på speciella objektiv om jag inte måste, kan jag inte använda objektivet som kommer med kameran vid köpet eller är det totalt meningslöst?

Om du inte använder mer än ett objektiv, missar du en stor anledning till att köpa en systemkamera över huvud taget. Du får visserligen en större sensor än en "vanlig" kamera, men det kanske inte är anledning nog.

Att köpa Canon i stället för Nikon av sensorskäl tycker jag verkar överilat.

Läste du min sammanfattning här? http://www.pulpeten.se/firstdslr.html

Per.

När jag började fota ridsport använde jag en Canon EOS 1000D och ett EF-S 55-250 4-5,6 IS.

Den kombinationen ger ganska bra bilder utomhus. Men inte i ridhus eftersom kameran har ISO 1600 som max och objektivet inte är speciellt ljusstarkt.

Du har fått en del tekniktips. Jag ställer kameran i fokusläge AI Servo (följande autofokus) och följer hästen genom hoppet.

Hej Sofia!

Du har fått många bra råd i den här tråden, men jag vill ändå lägga till något:

För att få riktigt bra bilder krävs att man lägger ner lite tid och lär sig fotograferingens grunder och vad som krävs för att få bra bilder i olika situationer. En systemkamera ger just den möjligheten: att själv styra allting och stegvis förbättra sin förståelse för att få bättre bilder. Det finns ingen kamera som automatiskt ger skarpa och bra bilder när man trycker på knappen, utan man måste lära sig att hantera kameran och de förutsättningar som finns när man tar bilden. Att fota snabbrörliga motiv i halvdassigt ljus (sport, fåglar etc.) kräver dessutom lite extra av utrustningen i många fall, men det är ingen idé att köpa grejerna innan man själv sett situationen där de behövs.

Jag skulle rekommendera dig att köpa något av de instegs-kit som finns (t.ex Canon 1000D som du tittat på) med en standardzoom. Köp gärna begagnat så får du några kronor över till att köpa ett par bra böcker som lär dig grunderna. När du sedan fått grepp om det har du lättare att ta steget att bygga ut din utrustning med det som behövs för att ta just de bilderna du vill ha.

Det kommer att ta en stund innan du är framme vid det resultat du vill ha, men det kommer att vara värt det!

Mvh,
Fredrik

Det finns kompaktkameror (kommer ej ihåg vilka) som kommer med bländare på 2.8 och lägre! (ljusstark), och i kombination med att skärpedjupet inte är så kort så blir det enklare att sätta fokusen eller rättarsagt det är svårare att se att fokusen inte sitter där den egentligen ska. Tycker att i detta fall så är det en stor fördel att med bländare på 2.8 och relativt lång skärpedjup lättare att få bättre bilder än en systemkamera med större sensor. Så jag rekommenderar en bra kompaktkamera där linsens bländare kan gå till bländartal 2.8 eller lägre.

T.ex. denna Samsung har bländare 1.8. http://www.kamerabild.se/tester/kom...1-kompakt-med-extrem-ljusstyrka-1.363942.html

Senast ändrad:
Har fotat syrran endel både utomhus och i ridhus. Som sagts tidigare har många ridhus väldigt dålig belysning och kräver en hel del tur med panorering för att få skarpa bilder om du inte har ljusstarka objektiv eller fotar på iso 3200-6400.

Canon:
Canon EF 85/1,8 USM
Canon EF 100/2,0 USM
Canon EF 135/2,0L USM

Nikon:
Nikon AF 85/1,8 D
Nikon AF 105/2,0 D DC
Nikon AF 135/2,0 D DC
Med dessa Nikonalternativ får hon ingen AF med den budget hon har

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto