Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Systemkamera allround objektiv för 15-20k?
- Trådstartare Zugar
- Start datum
superboy77
Aktiv medlem
Canon EOS 7D är lite overkill om du inte har någon tidigare erfarenhet av systemkameror. Jag skulle däremot rekommendera en Canon EOS 50D om du gillar känslan av 7D.
Och som objektiv finns det två ganska bra alternativ EF-S 15-85 3,5-5,6 IS USM eller EF-S 17-55 2,8 IS USM. Välj vilket du prioriterar, ljusstyrka eller omfång.
Och som objektiv finns det två ganska bra alternativ EF-S 15-85 3,5-5,6 IS USM eller EF-S 17-55 2,8 IS USM. Välj vilket du prioriterar, ljusstyrka eller omfång.
bjoele
Aktiv medlem
Jag har klarat av tre hyggligt fotointensiva resor med en Nikon-kamera med 18-200 VR-objektivet och jag är faktiskt helnöjd. På de senare två resorna med D90 som hus. Det objektivet är inte jättefantastiskt på längre brännvidder, men om man ser det som ett 18-100-objektiv av OK kvalitet (med bildstabilisering!) och nödförlängning till 200 så är det rätt bra som just "allroundobjektiv" för resor.
Ofta har jag andra objektiv med mig, men 18-200:an står för 90% av bilderna, minst.
Men då är jag ju Nikon-användare sen innan med, så Nikon kändes hemma för mig.
Ofta har jag andra objektiv med mig, men 18-200:an står för 90% av bilderna, minst.
Men då är jag ju Nikon-användare sen innan med, så Nikon kändes hemma för mig.
Timmeh
Aktiv medlem
Hej!
Jag har själv en Canon EOS 50D med 18-200/3,5-5,6 IS objektiv och funkar helt prima allaround!
Helt klart inget världsklass objektiv men helt gudomligt allaround!
Men varför inte en 7D om man får fråga dig Superboy77?
Jag har min 50D som min allra första system kamera och jag tänkte "Varför köpa billigt när man ändå måste köpa dyrare senare?".
Jag skulle satsa på 7D om jag vore du, min egna drömkamera men 50D är så bra så den duger mååååånga år framåt.
Jag skulle faktiskt inte gå på Pentax osv.
Det är bra kameror där du betalar mycket mer för tekniken och inte märket till skillnad mot Canon och Nikon men du får smalare marknad.
Mindre urval på tillbehöver och jobbigare på eftermarknaden.
Canon EOS 7D med 18-200/3,5-5,6 IS vore något för dig skulle jag tro!
Jag har själv en Canon EOS 50D med 18-200/3,5-5,6 IS objektiv och funkar helt prima allaround!
Helt klart inget världsklass objektiv men helt gudomligt allaround!
Jag har min 50D som min allra första system kamera och jag tänkte "Varför köpa billigt när man ändå måste köpa dyrare senare?".
Jag skulle satsa på 7D om jag vore du, min egna drömkamera men 50D är så bra så den duger mååååånga år framåt.
Jag skulle faktiskt inte gå på Pentax osv.
Det är bra kameror där du betalar mycket mer för tekniken och inte märket till skillnad mot Canon och Nikon men du får smalare marknad.
Mindre urval på tillbehöver och jobbigare på eftermarknaden.
Canon EOS 7D med 18-200/3,5-5,6 IS vore något för dig skulle jag tro!
superboy77
Aktiv medlem
Det som skiljer är filmfunktion, fler fokuspunkter och några förfinade detaljer som något större sökare och digitalt vattenpass.
50D var min drömkamera tills 7D introducerades. När jag fick råd så köpte jag en 7D. Men jag blev väldigt besviken. De nya coola möjligheterna att skräddarsy autofokus med utökade fokuspunkter och zoner hade ingen praktisk nytta.
Det är heller ingen skillnad på brusnivå i bilder från de båda kamerorna.
Så min rekommendation är att betala 7000kr istället för 14000kr och lägga de sparade slantarna på objektiv.
William Spiik
Aktiv medlem
50D + 15-85mm.
Och ang. det Tim sa så tycker jag inte man betalar mycket för märket när man köper en systemkamera av Canon tex. Det är snarare Hasselblad-arna och Leica som vad jag har hört man betalar mycket bara för att få lite status.
Och ang. det Tim sa så tycker jag inte man betalar mycket för märket när man köper en systemkamera av Canon tex. Det är snarare Hasselblad-arna och Leica som vad jag har hört man betalar mycket bara för att få lite status.
Tjenare!
Ska som sagt införskaffa ett nytt systemkamerahus samt ett bra allround objektiv för fotografering på resor osv tänkte lägga runt 15-20k kan gå upp eller ner lite i pris om det behövsHar kollat på Pentax K-7 och Canon 7D änsålänge men hade varit kanon med lite tips
![]()
Du har fått bra tips hittills, men tänkte bara lägga till en sak: Oavsett om du satsar på Canons Eos 50D, deras Eos 7D eller Pentax K-7 så skulle jag utöver en standardzoom (18-55) eller en superzoom (18-200) också skaffa ett fast litet ljusstarkt objektiv. Till exempel ett Canon EF 50/1,8 II till en Canon eller ett SMC-FA 50/1,4 till en Pentax K-7.
När man är ute och reser fotar man mycket i dagsljus där det alltså är gott om ljus och då fungerar zoomarna utmärkt. Men inte helt sällan vill man också fotografera lite på kvällen, i svagt ljus, och då är ett sådant där litet fast men ljusstarkt objektiv väldigt trevligt att ha med. Lätt, tar lite plats och är inte så dyrt.
Frocli
Aktiv medlem
Tjenare!
Ska som sagt införskaffa ett nytt systemkamerahus samt ett bra allround objektiv för fotografering på resor osv tänkte lägga runt 15-20k kan gå upp eller ner lite i pris om det behövsHar kollat på Pentax K-7 och Canon 7D änsålänge men hade varit kanon med lite tips
![]()
En högklassig ekipage :
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=30433
för ungefär 11500 kr