Faketastic
Aktiv medlem
Helt klart ett vettigt beslut, lycka till med nya prylarna!
Haha, det var inte jag som skulle byta ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Helt klart ett vettigt beslut, lycka till med nya prylarna!
Haha, det var inte jag som skulle byta ;-)
Jag har en Sony a300 som jag införskaffade när den kom ut, delvis pga att jag tidigare haft Minolta och optiken var kompatibel. Jag har varit nöjd med den men går nu i funderingar på att antingen utveckla mig med den kameran - mer avancerad optik och blixtsystem. Alternativt byta system alternativt byta upp mig inom Sony.
Att det finns tusen åsikter om vilket märke man "bör" ha, det vet jag. Det jag vore tacksam för lite input kring är om ni tycker det är värt att lägga pengar på a300 eller bättre att gå upp i nivå inom Sony eller om jag helt borde släppa min gamla optik och byta system? Alternativet till Sony är flr mig att byta till Canon.
Pristaket för mig ligger för närvarande kring 10 000 kr, oavsett vad jag "borde" göra.
Tacksam för synpunkter!
/Ina
Med de objektiv trådskaparen har finns ändå vissa fördelar med ffa Canon ffa p g a två objektiv: gamla 100/2,8 USM makro som kan fås för 3000:- beg och som p g a rel snabb AF även fungerar för andra ändamål. Det både fokuserar snabbare än Sony och är billigare. Det andra är Canon EF 70-200/4 L USM för 4000:- beg. Sony har bara beg 80-200/2,8 G för beg 8000:-. Här finns vissa vinster med Canon. Likaså fullformat med beg 5D för 5500 - 6500:-.
Sigma har ett äldre 100-300/4 som passar Sony, detta objektiv är mycket omtalat för sin formidabla skärpa, stort och tungt och kanske lite dyrare än Canons mycket fina och prisvärda 70-200/4.
men möjligheter finns trots allt, vad det kan kosta på beg-marknaden känner jag dock inte till.
//Bengt.
Sigma 100-300/4 har blandad rennomé. I FOTO har både DG och föregående versioner fått bra omdömen "toppklass" men i andra tester medioker skärpa över 200mm. Det ex jag testade var inte skarpt vid 300mm. Sannolikt finns stor variation i objektivet så jag skulle testa just det ex jag vill köpa innan. Dessutom är utbudet av beg 100-300/4 till Sony begränsat. Lägg därtill att begpriset ligger på runt 7000:- nästan dubbelt mot beg Canon 70-200/4 L som förvisso inte når 300mm (eller det verkliga i det här fallet ca 280mm).