Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systembyte? Sony...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Sony a300 som jag införskaffade när den kom ut, delvis pga att jag tidigare haft Minolta och optiken var kompatibel. Jag har varit nöjd med den men går nu i funderingar på att antingen utveckla mig med den kameran - mer avancerad optik och blixtsystem. Alternativt byta system alternativt byta upp mig inom Sony.

Att det finns tusen åsikter om vilket märke man "bör" ha, det vet jag. Det jag vore tacksam för lite input kring är om ni tycker det är värt att lägga pengar på a300 eller bättre att gå upp i nivå inom Sony eller om jag helt borde släppa min gamla optik och byta system? Alternativet till Sony är flr mig att byta till Canon.

Pristaket för mig ligger för närvarande kring 10 000 kr, oavsett vad jag "borde" göra.

Tacksam för synpunkter!
/Ina

Jag har själv bytt system ett antal gånger och det har bara kostat en massa pengar...om du trivs med kameran/systemet som du har nu och inte behöver supertelen och avancerad AF så är mitt råd att du behåller kameran och satsar på nått ljusstarkt objektiv vilket kommer ge dig bättre bildkvalité,bättre möjligheter när det gäller det kreativt fotande och bättre förutsättningar när ljuset tryter.

Om jag hade varit i din sits så hade jag behållt dom objektiven som du redan har och höjt pristaket lite och kompleterat med Sigmas 50mm/f1,4(alt Sigmas 30mm/f1,4) och Sigmas 85mm/f1,4 till o börja med för att senare när pengar finns för det kompletera med en blixt.
 
Låter ju helt klart som att satsa på nya objektiv är den väg jag bör gå... Har ju fått några vettiga förslag här, så jag ska ägna helgen åt att kika lite på dem och se vad som verkar passa mig. Tack!!
 
Med de objektiv trådskaparen har finns ändå vissa fördelar med ffa Canon ffa p g a två objektiv: gamla 100/2,8 USM makro som kan fås för 3000:- beg och som p g a rel snabb AF även fungerar för andra ändamål. Det både fokuserar snabbare än Sony och är billigare. Det andra är Canon EF 70-200/4 L USM för 4000:- beg. Sony har bara beg 80-200/2,8 G för beg 8000:-. Här finns vissa vinster med Canon. Likaså fullformat med beg 5D för 5500 - 6500:-.
 
Med de objektiv trådskaparen har finns ändå vissa fördelar med ffa Canon ffa p g a två objektiv: gamla 100/2,8 USM makro som kan fås för 3000:- beg och som p g a rel snabb AF även fungerar för andra ändamål. Det både fokuserar snabbare än Sony och är billigare. Det andra är Canon EF 70-200/4 L USM för 4000:- beg. Sony har bara beg 80-200/2,8 G för beg 8000:-. Här finns vissa vinster med Canon. Likaså fullformat med beg 5D för 5500 - 6500:-.

Sigma har ett äldre 100-300/4 som passar Sony, detta objektiv är mycket omtalat för sin formidabla skärpa, stort och tungt och kanske lite dyrare än Canons mycket fina och prisvärda 70-200/4.
men möjligheter finns trots allt, vad det kan kosta på beg-marknaden känner jag dock inte till.

//Bengt.
 
Sigma har ett äldre 100-300/4 som passar Sony, detta objektiv är mycket omtalat för sin formidabla skärpa, stort och tungt och kanske lite dyrare än Canons mycket fina och prisvärda 70-200/4.
men möjligheter finns trots allt, vad det kan kosta på beg-marknaden känner jag dock inte till.

//Bengt.

Sigma 100-300/4 har blandad rennomé. I FOTO har både DG och föregående versioner fått bra omdömen "toppklass" men i andra tester medioker skärpa över 200mm. Det ex jag testade var inte skarpt vid 300mm. Sannolikt finns stor variation i objektivet så jag skulle testa just det ex jag vill köpa innan. Dessutom är utbudet av beg 100-300/4 till Sony begränsat. Lägg därtill att begpriset ligger på runt 7000:- nästan dubbelt mot beg Canon 70-200/4 L som förvisso inte når 300mm (eller det verkliga i det här fallet ca 280mm).
 
Sigma 100-300/4 har blandad rennomé. I FOTO har både DG och föregående versioner fått bra omdömen "toppklass" men i andra tester medioker skärpa över 200mm. Det ex jag testade var inte skarpt vid 300mm. Sannolikt finns stor variation i objektivet så jag skulle testa just det ex jag vill köpa innan. Dessutom är utbudet av beg 100-300/4 till Sony begränsat. Lägg därtill att begpriset ligger på runt 7000:- nästan dubbelt mot beg Canon 70-200/4 L som förvisso inte når 300mm (eller det verkliga i det här fallet ca 280mm).

Finns den med bildstabilisering till Cannon för det priset?

Har du haft en sony med gamla objektiv? hur står sig en Canon 70-200/4 L mot en beercan 70-210/4 för 1/4 av priset ?

Klart sugen på en 100-300 med bildstabilisering :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.