Annons

Systembyte? Sony...

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoina

Medlem
Jag har en Sony a300 som jag införskaffade när den kom ut, delvis pga att jag tidigare haft Minolta och optiken var kompatibel. Jag har varit nöjd med den men går nu i funderingar på att antingen utveckla mig med den kameran - mer avancerad optik och blixtsystem. Alternativt byta system alternativt byta upp mig inom Sony.

Att det finns tusen åsikter om vilket märke man "bör" ha, det vet jag. Det jag vore tacksam för lite input kring är om ni tycker det är värt att lägga pengar på a300 eller bättre att gå upp i nivå inom Sony eller om jag helt borde släppa min gamla optik och byta system? Alternativet till Sony är flr mig att byta till Canon.

Pristaket för mig ligger för närvarande kring 10 000 kr, oavsett vad jag "borde" göra.

Tacksam för synpunkter!
/Ina
 
Precis som föregående inlägg skrev så är det viktigt att veta vad du har för optik och vad du saknar - både med ditt nuvarande system och vilka sorts objektiv du skulle vilja skaffa. Finns det någon särskild anledning du sneglar på just Canon?
 
Kan förstå att du sneglar på Canon, du är ju sugen så byt över till den ljusa sidan där autofokusen är överlägsen och objektivutbudet saknar motstycke. Välkommen :)
 
"Avancerad optik och blixtsystem"???

Det här luktar ju faktiskt Nikon lång väg!!!!!
 
Att lägga 10 000 kr på ny optik är bättre än att lägga samma summa på en ny kamera med tillhörande optik. Du får t.ex. en Tamron 17-50/2,8 för ca 3500 kr och en Tamron Macro 90/2,8 för ca 4000 kr. Då har du två toppklassade objektiv, plus 2500 kr över till en bra blixt eller andra tillbehör eller varför inte en Sony 35/1,8?! Samt att du behåller bildstabiliseringen.

Behåll alltså kameran...
 
Det beror helt på vad hon har för optik i övrigt.

Kan vi inte vänta på hennes svar innan Cakon-kören harklar strupen ren?
 
Tack för alla svar! Min optik till Sonyn är ett Sony DT 18-55/3,5-5,6 SAM, Minolta 75-300/4.5-5-6 D
(ca 10 år gammal, silver, vilket jag förstått är sämre än de svarta) samt Minolta 28-80/3.5-5.6 D (som det andra Minoltaobjektivet). Med andra ord, inga höjdarobjektiv och det är därför jag är tveksam till hur jag ska gå vidare.

Av Minoltaobjektiven är det ffa 75-300 som jag använder, och detta upplever jag har fungerat helt okej för ändamålet, som då har varit mycket foto utomhus, naturfoto etc.

Min inriktning som jag vill växa inom för tillfället är porträtt och "människor i rörelse". Har funderingar på ett fast objektiv till detta.

Makrofoto känner jag att jag tappat helt, har i yngre år lånat min pappas Kyocera när fotointresset började och fotade då lite makro. Det vore roligt att komma tillbaka lite till det också . Då är kanske Tamron Macro 90/2,8 för ca 4000 kr som mr.b nämnde ett lämpligt alternativ...?

En något bättre blixt är något jag absolut vill satsa på, har tidgare haft en Dörr Blixt DAF34 till Sony. Men denna började bråka för ett tag sedan pga handhavandefel inom familjen... Har funderingar på en Dörr Blixt DAF42/480 Ultra, som jag har läst är i klass med objektiv i 4000 kr-klassen - någon som har erfarenhet och vet om detta stämmer. Såg att på Cyberphoto finns ett kombinerat paket med bouncer för 1390 kr. Det jag vill ha ut av blixten är en bra blixt framförallt för inomhusfoto, ffa porträtt.

Fick i en annan tråd tips om att byta till A580 för att "få en klart vidareutveklad bättre kamera än A300". Är det värt att börja i den ändan kanske...?

Tack för all hjälp!
 
Inget av de objektiv Du har kommer att vara eftersökta på beg. marknaden om fem år. De fungerar UA för det de en gång skapades - massmarknaden.

Är Du nöjd med dem, så behåll dem, sälj Ditt nuvarande kamerahus och skaffa ett a580, eller ett beg. a700. Då kommer Du att ha pengar över till att leta efter ett objektiv som kan "ta Dig vidare", kanske en snabb ( = f/2,8 ) normal-zoom från Sigma eller Tamron.

Enligt min mening finns det ingen anledning att överge Sony av tekniska skäl - möjligen känslomässiga och/eller för tillgången till en betydligt större beg. marknad. Det känns galet att påstå att Sony ( läs: Minoltas arvtagare ) skulle vara på efterkälken på något vis, vilket ofta hörs ur Cakon-mun. Det finns myriader av "argument" som stöder den tesen, men jag har aldrig sett Minolta(KonicaMinolta/Sony som så tekniskt underlägsna att ett märkesbyte varit aktuellt av det skälet.

Skulle jag, mot förmodan, byta märke, blir det till Nikon. Jag har ägt Canon ( AES, F1, F1n, 10D, 1Ds och 5D ) och kom aldrig överens med de digitala husens menysystem - allt utom ett manuellt 35/2 är idag avyttrat.
 
Tack för alla svar!

[...]

Min inriktning som jag vill växa inom för tillfället är porträtt och "människor i rörelse". Har funderingar på ett fast objektiv till detta.

[...}

Tack för all hjälp!

Då är de objektiv jag föreslog ypperliga!

Att byta till en modernare kamera kommer inte att göra att dina bilder blir bättre, även om nyhetens behag är underbart. Bättre och ljusstarkare objektiv är vad jag skulle satsa på i din situation. Jag har själv ägt en likadan uppsättning som du, men funderar precis som du på hur jag ska gå vidare. Det blir nog ett objektivköp inom kort, frågan är bara vilket... jag lutar åt ljusstarka fasta objektiv.
 
...
En något bättre blixt är något jag absolut vill satsa på, har tidgare haft en Dörr Blixt DAF34 till Sony. Men denna började bråka för ett tag sedan pga handhavandefel inom familjen... Har funderingar på en Dörr Blixt DAF42/480 Ultra, som jag har läst är i klass med objektiv i 4000 kr-klassen - någon som har erfarenhet och vet om detta stämmer. Såg att på Cyberphoto finns ett kombinerat paket med bouncer för 1390 kr. Det jag vill ha ut av blixten är en bra blixt framförallt för inomhusfoto, ffa porträtt.
...
Det finns utmärkta begagnade originalblixtar till Sony

• Minolta 3600HS(D), KonicaMinolta 3600HS(D), Sony HVL-F36AM - < 1.000.-
• Minolta 5600HS(D), KonicaMinolta 5600HS(D), Sony HVL-F56AM - < 1.500.-

och två som tillverkas just nu

• Sony HVL-F42AM
• Sony HVL-F58AM

Alla dessa fungerat integrerat i Sony-systemet och ger tillgång till full automatik, inkl. möjligheten till trådlös blixtstyrning.
 
Sonys blixtsystem fortsätter imponera på mig.
Och jag har inte lagt ner massor av pengar på mitt system men är nöjd med så man behöver inte byta system för att få tillgång till något som saknas för Sony saknar inget enligt mig.

Jag har investerat följande över 4 år.
A700 - nytt 6500 :- (började med en A100)
Grepp - beg 1500 :- (fick med 1 extra org batteri på köpet)
Tamron 17-50 - beg 2300 :-
Sigma 70-200 HSM II - nytt 6500 :-
Minolta 50 f1.7 - beg 1100 :-
F42 blixt - nytt 1600 :-
 
Jag kan se några saker som saknas i ( Minolta )/Sony:

• T/S-objektiv likande de som finns till Canon
• Långt makro ( ≥150 mm ) av hög kvalitet - ers. till M/AF 200 APO Makro
• FF-hus med konkurrenskraftig hög-ISO-prestanda och "rimlig" upplösning
• Genomtänkta tillbehör för studioblixtstyrning

Alla, utom huset, går att lösa med tredjeparts-lösningar, men det hade varit kul att ha det i systemet.
 
Jag kan se några saker som saknas i ( Minolta )/Sony:

• T/S-objektiv likande de som finns till Canon
• Långt makro ( ≥150 mm ) av hög kvalitet - ers. till M/AF 200 APO Makro
• FF-hus med konkurrenskraftig hög-ISO-prestanda och "rimlig" upplösning
• Genomtänkta tillbehör för studioblixtstyrning

Alla, utom huset, går att lösa med tredjeparts-lösningar, men det hade varit kul att ha det i systemet.

Nu är du ute efter önskelistan.
Sure det saknas en del saker i det dyrare spektrumet men det är faktiskt inte så intressant för mig som vanlig dödlig :)
 
Nu har jag funderat klart över hur jag hade gjort i din situation:
1) Behållt kameran
2) köpt ett Sony AF DT 35/1.8 (en underbar, plastig glugg. Skarp som attan efter F/2)
3) Köpt ett Sigma 70/2.8 macro (bättre än Tamron och ger en bättre porträttbrännvidd.)
4) Köpt en blixt
5) Sparat pengarna till de rätt spännande, nya kamerorna som Sony verkar ha på gång.

35:an kan bytas mot en Tamron 17-50/2.8 om zoom är ett måste.
 
Nu har jag funderat klart över hur jag hade gjort i din situation:
1) Behållt kameran
2) köpt ett Sony AF DT 35/1.8 (en underbar, plastig glugg. Skarp som attan efter F/2)
3) Köpt ett Sigma 70/2.8 macro (bättre än Tamron och ger en bättre porträttbrännvidd.)
4) Köpt en blixt
5) Sparat pengarna till de rätt spännande, nya kamerorna som Sony verkar ha på gång.

35:an kan bytas mot en Tamron 17-50/2.8 om zoom är ett måste.

Helt klart ett vettigt beslut, lycka till med nya prylarna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.