Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systembyte, några frågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobbo V

Aktiv medlem
Ska byta kamerasystem till Canon eller Nikon.
Ska först gå över till en analog proffsmodell för att sen gå till ett digitalhus när dom sjunker i pris.
Några frågor har jag haft lite svårt att få riktigt har svar på:

1. Vill ha ett system vars objektiv medger AF och MF samtidigt utan att behöva ändra nån inställning. Vilket system har det?

2. När jag fotar vill jag ha nedbländning och Ae-lås "uppe" på separata "knappar" samtidigt, utan att någon avdessa är knuten till avtryckaren där AF:en ska styras ifrån.(Tidsautomatik) Funkar detta på både nikon och canons toppmodeller?(typ Eos 1, 3, 1ds, F100, D2X).

3. Hur snabb är Eos 1n:s AF i jämförelse med Nikon F100? "Tvekar" Eos 1n mer än Nikon.

4. Hur mycket batteri drar en Eos 1n vid normal fotografering? Jämfört med Eos 3 och f100??

5. Behövs spegeluppfällning på Nikon F100?

6. Har det ena systemet bättre möjligheter vad gäller blixfoto än det andra? Vilka är i såf
dessa.

Hoppas nån har svar på några av dessa frågor.
Hade hjälpt en hel del.

Jag tror båda systemen klarar det du efterfrågar, jag vet att Canon gör det så länge du köper objektiv som använder USM, som då har FTM(Full Time Manual).

Jag vet inte hur Nikon har löst FTM, men jag antar att iaf deras AF-S objektiv har FTM, bå de andra har du ju en mekanisk koppling till huset som då måste frisättas först.

Jag vet inte hur nikon har löst det med nerbländning, men canon har i alla fall nerbländningsknappen bredvid objektivfästet på vänster sida. (Sett "bakifrån" kameran)
Altså aktiverar du nerbländningen med vänsterhanden på canon.

Nikon har på många modeller nedbländning på höger sida om objektivet. Man når knappen med höger långfinger.

Canon har fler objektiv med ultraljudsmotor. Dvs, man kan fokusera manuellt utan att koppla ur något.

Vill info att Nikon D70 inte är så dyr jämfört med vad du får. Jag tror du skulle vara nöjd med en sådan direkt istället för att köpa en analog, ifall du verkligen vill gå över till digitalt.

På Canons proffsmodeller (Iaf. trean) sitter nedbländningsknappen på höger sida. Jag antar att det är tänkt att man ska ha långa fingrar och trycka in den med högerhanden. Jag hatar folk med långa fingrar!

Nu kollade jag iofs. nyss och det funkar bra att komma åt den även med vänsterhandennär man håller kameran (en trea) i horisontalformat. När man vrider upp den i vertikalformat får man leka ormfingrar hur man än gör...

Vill info att Nikon D70 inte är så dyr jämfört med vad du får. Jag tror du skulle vara nöjd med en sådan direkt istället för att köpa en analog, ifall du verkligen vill gå över till digitalt.

D70 är inte ens i närheten av vad jag kräver av en kamera. D2X hade varit ok.
Ska dock köra Canon (tackar för upplysningarna ovan....) eftersom Nikon inte har Af/MF grejen.
Nikon har dessutom ingen bra normalzoom (28-70/2.8) som finns till rimligt pris på begagnatmarknaden.

Senast ändrad:
Bobbo V skrev:
Ska dock köra Canon (tackar för upplysningarna ovan....) eftersom Nikon inte har Af/MF grejen.
Nikon har dessutom ingen bra normalzoom (28-70/2.8) som finns till rimligt pris på begagnatmarknaden.

Nikons AF-S objektiv kan du ställa skärpan manuellt utan att behöva ställa om någon knapp (jag har inte provat Canon, men av beskrivningarna ovan låter funktionen identisk). Det är bara på icke AF-S-objektiv du måste stänga av AF med en knapp först.

Nikon har AF/MF-grejen på alla nya AF-S-objektiv. Tex 17-35/2,8, 28-70/2,8, 70-200/2,8.

Autofokusen på F100 är snabb, riktigt snabb. Det går att separera AF, AE-L och avtryck på olika knappar.

På Nikons AF-s objektiv kan du manuellt ställa fokusen utan att lämna AF-läget.

Däremot kan jag ev. hålla med om att det är ont om billiga ljusstarka nikon-normalzoomar på beg-marknaden.

Bobbo V skrev:

Som Damocles skrev ovan så har Nikon visst FTM på vissa gluggar, de med AF-S. Till skillnad från Canon är dock inte AF-S standard på samma sätt som USM (som för övrigt finns i två versioner, där bara den ena (den dyra) har en "riktig" ultraljudsmotor).

Nikons 28-70/2,8 finns för runt 10000kr beg och kan nog prutas rätt friskt idag. Annars kan man nog hitta den billigare i t.ex. Tyskland. Jag vet inte vad Canon 28-70 kostar men den är väl inte heller gratis?

Om en D2X bara är "OK" så har du väl inte mycket mer än 1Ds (mk2) kvar att välja på och då spelar väl en lusentapp eller tre på gluggen mindre roll???

Om en D2X bara är "OK" så har du väl inte mycket mer än 1Ds (mk2) kvar att välja på

Just det, men har tänkt att köra analogt 2-3 år först så priset sjunker till nått rimligt.

Hur e det med piratobjektiv egentligen...
Finns FTM på nått sigma, tamron eller tokina?

Bobbo V skrev:
Där ser man!!, det var oväntat men kanononbra...
Nån som har erfarenheter av sigma vs canon vs nikon när det gäller FTM??
Jag har ett sigmaobjektiv med FTM (och har haft ett ytterligare), det fungerar lika fint som på mina canonobjektiv.

Bobbo V skrev:
Käns jobbigt att bygga vidare på ett system som inte har en bra dslr (typ Canon 1ds)

Men du säger juh själv att du tänker fortsätta använda analogt i 2-3 år till?
Det är sannolikt att Pentax släpper en dslr för det dyrare segmentet inom en snar framtid.

/Henri

Men du säger juh själv att du tänker fortsätta använda analogt i 2-3 år till?Det är sannolikt att Pentax släpper en dslr för det dyrare segmentet inom en snar framtid.

Ja, men jag e inte lika säker på att dom kommer med en topp-dslr i samma klass som 1ds då dom inte ens har en analog af-slr som e i klass med nikon eller canon.

Pentax gamla analoga kameraor typ MX och LX e fantastiskt fina kameror men dom kommer inte att göra en digital LX tyvärr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar