Annons

Systembyte för att få både film och foto. Canon - Panasonic

Produkter
(logga in för att koppla)

Puttekula

Aktiv medlem
Hej.

Känner mig klart vilsen. Barnbarn börjar ploppa upp nu. Och då vi filmat våra sedan de var små med videokamera så börjar det kännas aktuellt med video igen. Och varför då inte i 4k för att gardera sig några år iaf. Är snart ett TV byte på g också. Har sneglat på Panasonic GH5 som ska vara riktigt bra att filma med. Halvtaskig autofokus samt sådär i dåligt ljus är vad jag läst så långt. Men hur är kvaliteten på foto i denna kamera? JAg känner på mig att om jag skaffar en videokamera, tex Sony FDR AX53, och behåller den Canonutrustning jag har så blir det ett jäkla släpande på prylar. Det jag har nu är Canon 6D och 70-200 2,8 II IS. Även ett Sigma 180 2,8 APO Macro.
Mao inga små prylar, men bildkvaliteten är bra tycker jag. Hur mkt sämre kan man förvänta sig med en GH5 och ett bra objektiv?

Vilsen själ...
 
Funderat något på ett Sony hus? Tex en A6300?

Iaf jag skulle föredra den större senorn om man fotar mer än vad man filmar.
 
Hej.

Har kikat lite på 6500. Och ja, större sensor lockar. En sak med GH5 är att IS tydligen ska vara bra samt att 4k i 50p borde jämna ut det ryckiga när man panorerar. Hur är fotokvaliten med 6300/6500?
 
Kvalitet på Sony

Hej!
Jag kan rekomendera 6500 då en kompis kör med den o använder MC11 adapter o kör sina canon gluggar med mycket bra resultat (mindre utrustning för dig att släpa på) jag har fotat 2 bröllop med utmärkt resultat med den kameran o den har anti parkinson i huset som funkar kalasbra 👍
 
Jag antar att pansonics ibis tillsammans med stabiliserat objektiv blir ungefär lika magiskt som oplympus dito. Ska du filma så kika på hur de resultaten blir med handhållet, är i princip som en bättre steadycam imho.
 
Har sneglat på Panasonic GH5 som ska vara riktigt bra att filma med. Halvtaskig autofokus samt sådär i dåligt ljus är vad jag läst så långt. Men hur är kvaliteten på foto i denna kamera?

Det jag har nu är Canon 6D och 70-200 2,8 II IS.

Hur mkt sämre kan man förvänta sig med en GH5 och ett bra objektiv?

Det beror på mycket hur, och om du beskär din foton. Jag föredrar själv, normalt och oftast, att beskära de lite närmare 4:3-förhållandet, än det 3:2-förhållande som mina småbil/FF- och APS-C-hus har som standard ut ur kameran (undantag är oftast mer landskapsbilder, och liknande, men som man ibland kanske ändå stitchar ihop).

Mellan APS-C och småbild/FF så är skillnaden större, medans mellan mina APS-C- och m43-hus så blir det en skillnad, men normalt ganska marginell pga. hur jag oftast beskär mina bilder.

Då blir det oftast den vertikala höjden på sensorn som är den begränsande parametern. Där skiljer det inte alls så speciellt mycket. Se nedan bifogad bild.
 

Bilagor

  • Vertical sensor size diff.png
    Vertical sensor size diff.png
    28.1 KB · Visningar: 615
Det du förstås får göra avkall på är det tunna skärpedjupet man får med FF och 70-200/2,8. F/2,8 på 4/3 motsvarar f/5,6 på FF och på APS-C motsv det f/4. Fördelen med Panasonic GH4/5 är det väl utbyggda objektivsystemet som är begränsat till Sony APS-C. Adapter till Canon, vare sig det är med Sigma MC11 eller Metsbones till Sony har fått blandade omdömen vad gäller AF. Annars är fördelen med Sony åtminstone teoretiskt att köra Canonobhektiv eller Sigma för Canon. Sigma 50-100/1,8 ger motsvarande skärpedjup som du är van vid med det 70-200/2,8 på FF.
 
Tack för svar alla. Och är det någon som testat GH5 och kan bekräfta problemen med fokusering och ev. förbättring med senaste uppdateringen?
 
Canons Dual Pixel Autofocus är riktigt, riktigt bra för video, men om du vill ha den finessen tillsammans med 4K-video så blir det dyrt. Om du kan nöja dig med HD-video så blir det relativt billigt.

Varför vill du ha 4K-video?
 
Därför att 4K kanske medför en kompromiss som gör att man missar andra stora fördelar för video. Samt att skillnaden i bildkvalitet kanske inte är så stor mellan HD och 4K. Det beror inte bara på hur många pixlar sensorn har utan även på andra delar av bildproduktionskedjan.

Ny teve utan 4K är en annan sak. Det finns nästan inte, så 4K-teve är ett naturligt val.
 
Appropå kompromiss så beställdes ett kit med Olympus E-M1 Mark II kamerahus + M. Zuiko Digital ED 12-100/4,0 Pro.
Lite mindre att släpa på samt att den förmodligen duger bra att filma med också. Blir till att kränga de andra prylarna då....

Tack för svar iaf...
 
Appropå kompromiss så beställdes ett kit med Olympus E-M1 Mark II kamerahus + M. Zuiko Digital ED 12-100/4,0 Pro.
Lite mindre att släpa på samt att den förmodligen duger bra att filma med också. Blir till att kränga de andra prylarna då....
Den blir nog alldeles utmärkt. Det är en kamera främst för stillbild, men av allt att döma helt OK för video (och den har 4K :). Kameran har en alldeles fantastisk bildstabilisering som bör vara till stor nytta vid videoinspelning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.