Annons

Systembyte - budget 30k

Produkter
(logga in för att koppla)

KJonsson

Aktiv medlem
Efter moget övervägande har jag kommit fram till att jag skulle vinna på ett systembyte. Kör för tillfället Pentax, men... Canon och Nikon lockar. P.g.a. bristande detaljkunskap om C:s och N:s utrustning önskar jag därför förslag på paket inom min budgetram (~30 000 kr).

Vad jag önskar av systemet är:
- Stor, ljus sökare (fullformat?)
- Bra brusegenskaper (fullformat?)
- Bra ergonomi (bör naturligtvis provas ut)
- Mera mot vidvinkel än längre tele (fullformat?)
- Gärna 1:1 macro
- Ev. en blixt men inget måste
- Jag kan tänka mig att köpa begagnat

Stativ och väskor har jag redan. Studioutrustning behövs ej.

Förslag och synpunkter? Beroende på husets pris borde det rimligtvis rymmas 2-3 objektiv i min budget.

Min första tanke är nog att den där budgeten inte kommer räcka för vad du skulle vilja ha. Är du ute efter ett hus som är fullformat, så är du redan där skrämmande nära din budget.

Svårt att råda. Jag själv har en D300 från Nikon och jag är extremt nöjd. Det har dock tagit mig tid att spara ihop till all optik. Ett i taget kanske kan vara lösningen. Man måste kanske inte ha allt på en och samma gång.

Nikon D300 och 17-55 är ju en rätt bra start.

Kan egentligen för lite för att över huvud taget svara nåt, men i mina öron låter det som om du skulle utgå från en begagnad Canon 5d. Dvs ca 10-11000 för huset.

Budgeten kan kanske tänjas 10% för att riktigt få till det.

Följande borde väl rymmas nätt och jämnt (tyvärr saknas vidvinkel):
- D700
- Nikon AF-S 50/1,4 G
- Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor

Att utgå från en begagnad Canon EOS 5D är också något jag överväger starkt. Då blir det mera över till optik.

Men jag har inte låst mig vid fullformat.

Systemet kommer att inhandlas inom de närmaste 1-3 månaderna.

En prisvärd kombo som inte är fullformat tycker jag skulle vara:
- Nikon d300 (ca 9000kr beg.)
- Tokina 11-16 F2,8 (ca 7000kr nytt)
- Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED (ca 8000kr beg)
- Nikon SB-800 (ca 2500kr beg)
- Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 (Ca 4000kr ny)

Då har du ett ljusstarkt paket som sträcker sig från extrem vidvinkel till normal till kort tele med macro och en schysst blixt för 30500 kr. Alla dessa grejer är relativt lätta att hitta begagnade förutom tokinan och sigman.

Kan även passa på att nämna att det finns likvärdigt optiska objektiv till Nikon 17-55 för betydligt mindre pengar. Det som mest skiljer är byggkvalitén men det vet du väl bäst själv vad du prioriterar;)

Senast ändrad:
Om du har råd så hade jag gått på D700 eller 5D mark 2 med tex 24-105. Man kommer oftast långt med bara en normal zoom sedan så brukar man komplettera på vägen när man märker vad man behöver. Personligen skulle jag aldrig lägga en spänn på ett batterigrepp det är som att köpa en vinge till bilen. Behöver man en snabbare kamera då är det bättre att gå hela vägen och köpa en från början. Det är bara du själv som vet vad du behöver för optik. Själv klarar jag mig långt med 24-70 och en 70-200. Sedan så kompletterar jag med några fasta gluggar samt kraftigare vidvinkel.

Tack för alla svar! Jag ska börja begrunda dem och jämföra alternativen. Ser gärna mera motiveringar till förslagen!

Tack för alla svar! Jag ska börja begrunda dem och jämföra alternativen. Ser gärna mera motiveringar till förslagen!
Jag skulle nog också gå på begagnad 5D, väldigt mycket för pengarna och mycket över för gluggar osv, Om du trivs med ergonomin också förstås. Fullformat i sig verkar ju passa dina önskemål, undrar om det inte är lika bra att bestämma dig för det.

Dessutom blir valet lättare, om du ska välja inom APS-C-segmentet blir det hopplöst, se alla andra trådar med köpråd.. ;-) För FF i din budget finns egentligen knappt några alternativ.

Det att fundera på är ju om övriga förutsättningar på en 5D passar dina intressen, dvs att hastigheten är OK osv. Du får ju inte t ex de 8 fps som Daniels förslag ger dig med D300 och grepp.

Men som sagt, du får gott om pengar till bra gluggar, särskilt beggade, och om du vill uppgradera till nytt hus senare så har du fått toppkvalitet till rimlig peng med 5D under tiden och fått bra optik som lever vidare.

Efter moget övervägande har jag kommit fram till att jag skulle vinna på ett systembyte. Kör för tillfället Pentax, men... Canon och Nikon lockar. P.g.a. bristande detaljkunskap om C:s och N:s utrustning önskar jag därför förslag på paket inom min budgetram (~30 000 kr).

Vad jag önskar av systemet är:
- Stor, ljus sökare (fullformat?)
- Bra brusegenskaper (fullformat?)
- Bra ergonomi (bör naturligtvis provas ut)
- Mera mot vidvinkel än längre tele (fullformat?)
- Gärna 1:1 macro
- Ev. en blixt men inget måste
- Jag kan tänka mig att köpa begagnat

Stativ och väskor har jag redan. Studioutrustning behövs ej.

Förslag och synpunkter? Beroende på husets pris borde det rimligtvis rymmas 2-3 objektiv i min budget.

Ett sätt är att titta på den utrustning du har idag, som tycks lösa sin uppgift och översätta det till Canon eller Nikon. De stora postorderföretagen i fotobranschen har bra listor över Canon och Nikons kameror och tillbehör.

Har du idag ett 50/1,4 letar du upp ett 50/1,4 i det tilltänkta systemet. Är det en 24x36 mm stor sensor du vill byta dig till letar du upp ett 75/1,8 istället.

Byta märke bara några månader före vårens nyheter börjar komma tycker då jag vore rent smådumt minst sagt...Mässan i vår är en mässa jag då rakt inte bytte märke före i alla fall.. Pentax måste komma med nått nytt.. Sony vet man nog nu rätt säkert har nått på G som kan vara oerhört spännande att invänta om ryktena om nya sensorer är sanna..

Hursomhelst.. Canikongrejorna kommer i alla lägen troligen bli billigare efter mässan då det nya skall matas ut. Då skall det äldre krängas ut..Så idag är dom troligen dyrare att byta till än senare om du ändå kommer byta märke...

Så vänta lite lite är mitt stalltips.. Jag skulle då göra det.. I alla fall om du inte sitter i sjön som sagt..

Senast ändrad:
Ser gärna mera motiveringar till förslagen!
Så stor sensor som möjligt för pengarna. Det räcker som argument. Min erfarenhet av att ha gått från APS-C till FF är att allt i objektivväg som man sätter på kameran ger bättre resultat; särskilt i förhållande till storlek och pris. Dessutom finns det många objektiv i just vidvinkel- och normalområdet som inte har någon motsvarighet för APS-C. Ett av mina favoritobjektiv är ett enkelt 28/2,8 som väger noll, är tokskarpt och kan ge kort skärpedjup. Billigt som fan var det också.
Man tänker gärna att f/2,8 inte är så ljusstarkt, men å andra sidan är dessa objektiv ofta vansinnigt mycket bättre på full bländaröppning än vad motsvarigheten på APS-C hade varit. Jag hade alltså behövt ett 20/1,8 som var lika skarpt vidöppet med den mindre sensorn, vilket inte finns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar