Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

System vs Kompakt? Vad håller man på med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Full exif Nikon

ColorSpace sRGB
ComponentsConfiguration Y; Cb; Cr;
CompressedBitsPerPixel 2
Contrast normal
CustomRendered normal process
DateTimeDigitized 0000:00:00 00:00:00
DateTimeOriginal 0000:00:00 00:00:00
DigitalZoomRatio off
ExifVersion 2.20
ExposureBiasValue 0 EV
ExposureMode auto
ExposureProgram normal program
ExposureTime 1/126.4 s
FNumber F4.0
FileSource digital still camera
Flash no, auto mode
FlashpixVersion 1.00
FocalLength 12.30 mm
FocalLengthIn35mmFilm 81.00 mm
GainControl none
ISOSpeedRatings 100 (5.00 EV)
LightSource unidentified
MaxApertureValue 3.00 EV (F2.8)
MeteringMode pattern
PixelXDimension 2048
PixelYDimension 1536
Saturation normal
SceneCaptureType standard
SceneType directly photographed image
Sharpness normal
SubjectDistanceRange unidentified
UserComment
WhiteBalance auto

Nikon MakerNote
AutoFocusPosition 00 00 00 00
ColorMode COLOR
DigitalZoom 1
FlashSetting NORMAL
FocusDistance Invalid value 0/0
FocusMode AF-S
ISOSelection AUTO
ISOUsed 0; 0
ImageAdjustment AUTO
ImageQuality NORMAL
MakerNoteVersion
NoiseReduction OFF
Saturation 0
SceneMode
Sharpening AUTO
ThumbnailCompression JPEG compression
ThumbnailJPEGLength 17702
ThumbnailResolutionUnit inches
ThumbnailXResolution 300
ThumbnailYCbCrPositioning co-sited
ThumbnailYResolution 300
WhiteBalance AUTO

TIFF (main image)
DateTime 0000:00:00 00:00:00
ImageDescription
Make NIKON
Model E3100
Orientation normal
ResolutionUnit inches
Software E3100v1.2
XResolution 300
YCbCrPositioning co-sited
YResolution 300

TIFF (thumbnail)
Compression JPEG compression
JPEGLength 5499
ResolutionUnit inches
XResolution 300
YResolution 300

JPEG
ComponentCb QT1 sampling 1:1
ComponentCbTables DC1 AC1
ComponentCr QT1 sampling 1:1
ComponentCrTables DC1 AC1
ComponentY QT0 sampling 2:1
ComponentYTables DC0 AC0
Compression baseline
DataPrecision 8
ImageHeigth 1536
ImageWidth 2048
 
Nu tittade solen fram, så nu blev der fler bilder ;0)

D7D Grönt P
 

Bilagor

  • pict8548_sol_p.jpg
    pict8548_sol_p.jpg
    44.1 KB · Visningar: 308
D7D Manuellt, custom vitbalans

..
 

Bilagor

  • pict8548_sol_m.jpg
    pict8548_sol_m.jpg
    47.7 KB · Visningar: 308
js1 skrev:

Bilderna är visserligen inte tagna samma dag men båda i klart solsken och vid ungefär samma tidpunkt på dygnet så "totalt olika ljusförhållanden" håller jag inte riktigt med om.

Men du måste väl ändå hålla med om att den väggen som du menar är underexponerad med din systemare ligger i skugga, medans den i den "rätta" exponeringen med kompakten är solbelyst.
Det är väl ändå en hiskelig ljusskillnad vid ett jämförande test. Tycker du inte?
/jer.
 
Finns det ett problem här? Byt kamera med frugan, alternativt sälj den och köp en kompakt. Problemet löst. Du får dina jpg som du vill ha dem, eller? Kanske räcker det till några öl också.

Lika klokt som att man inte ska åka BMW när Skoda är billigare OCH drar mindre soppa...

Min fråga blir varför du har fått/köpt en systemkamera om det inte är något du vill nyttja med den kontroll och de möjligheter den ger... Den kanske bara ska glänsa i kvälssolen?

//Hans
 
Jewster skrev:
Men du måste väl ändå hålla med om att den väggen som du menar är underexponerad med din systemare ligger i skugga, medans den i den "rätta" exponeringen med kompakten är solbelyst.
Det är väl ändå en hiskelig ljusskillnad vid ett jämförande test. Tycker du inte?
/jer.

Jo, jag köper det.

InfHarry skrev:
Min fråga blir varför du har fått/köpt en systemkamera om det inte är något du vill nyttja med den kontroll och de möjligheter den ger... Den kanske bara ska glänsa i kvälssolen?
/jer.

Jag brukar välja objektiv efter hur coolt det ser ut, gör inte du det?

Skämt åtsido,
Vad jag ville komma åt var att många här på fs som skaffar systemkamera blir förvånade när dom jämför bilderna mot sin gamla kompakt. Många vittnar om just "dassiga" och lite halvskarpa bilder. Jag vet vilken potential en systemare besitter men jag ställer mig ändå frågande till varför system-jpegen ska vara dassigare i grundinställningen. Vill man pilla med sina bilder kör man RAW men vill vara lat borde ändå jpegen kunna vara mer färdig.
 
Det är klart jag väljer efter hur häftigt det ser :)

Jag tycker faktiskt inte att jpg arna blir så dassiga. En hel del av problemet ligger nog i ljusmätningen, och det faktum att skuggorna står rätt olika, så klockslaget diffade en del.. Skillnaden på en liten bild på internet behöver dock inte vara särskilt märkbar mellan en bra hanterad kompakt och en normalt hanterad systemare. mvh Hans
 
InfHarry skrev:
En hel del av problemet ligger nog i ljusmätningen, och det faktum att skuggorna står rätt olika, så klockslaget diffade en del..

Jo, jag måste nog erkänna att jag missbedömt situationen och att skuggorna haft större inverkan än jag räknade med, precis som Jerry mycket riktigt påpekat.
Jag har precis tagit nya bilder där förutsättningarna är identiska. Återkommer med exempel senare ikväll när jag skämts klart och åter vågar krypa fram från gömstället under min sten.

(Behöver jag nämna att bilderna inte är till min fördel)
 
För mig är bildkvaliten inte det enda som avgör.
Jag har tagit bilder med min kompaktkamera som är fantastisk bra, men det känns som det är mer tillfälligheter.
Jag vill ha kontoll över resultatet.Jag fotar mycket actionbilder i mitt jobb och det skulle inte finnas en möjlighet att fånga motiven med en kompaktkamera.
I många utav dom uppdragen jag är på får man bara en chans att fånga bilden.

Den främsta argumenten för att jag använder en systemkamera är inte antalet megapixel eller hur bra kameran presterar i autoläget.
Det är hastighet, handhavande och pålitlighet.

PS. Min gamla sony p100 presterar fortfarande mycket bra resultat, men den är inte med mig på jobbet =)
 
js1 skrev:

Vad jag ville komma åt var att många här på fs som skaffar systemkamera blir förvånade när dom jämför bilderna mot sin gamla kompakt. Många vittnar om just "dassiga" och lite halvskarpa bilder. Jag vet vilken potential en systemare besitter men jag ställer mig ändå frågande till varför system-jpegen ska vara dassigare i grundinställningen. Vill man pilla med sina bilder kör man RAW men vill vara lat borde ändå jpegen kunna vara mer färdig.

OK, jag förstår vart du ville komma.

js1 skrev:
Jo, jag måste nog erkänna att jag missbedömt situationen och att skuggorna haft större inverkan än jag räknade med, precis som Jerry mycket riktigt påpekat.
Jag har precis tagit nya bilder där förutsättningarna är identiska. Återkommer med exempel senare ikväll när jag skämts klart och åter vågar krypa fram från gömstället under min sten.

Kryp fram på en gång. Det är uppfriskande med nån i forumet som för en gångs skull kan erkänna sina misstag. (Å det är skönt att för en gångs skull ha rätt också)

/jer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.