ANNONS
Annons

Syskamera - nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

BjornJul

Ny medlem
Hej forumet!

Ytterliggare en i raden som söker köpråd.
Vill handla en systemkamera, men tvekar kraftigt
av vad jag ska lägga pengarna på.

Syftet är foto i allmänhet, men så klart med
visst fokus på vårt nyfödda barn.

Kostnaden är inte kinkig, men jag är lite rädd
för en del semiproffs-kameror då de kanske är
lite för avancerade för den nybörjare som
jag är.

Det är lätt att snöa in på teknikdetaljer och annat
så man söker på forum etc., det jag egentligen
söker svar på är: vilken är den optimala
nybörjarkameran (nästan oavsett pris).
Den ska såklart duga 1-2 år då jag också hoppas ha
passerat absoluta nybörjarstadiet.

//Björn
 
Det rådet jag fick var att åka och klämma och känna. Har du ett Media Markt i närheten är det absolut bästa, då de har de flesta märken. Är det Nikon du är intresserad av är Nikon D90 en riktigt bra kamera. Den har autoläge men är nära en semi-modell i funtioner. Den är en kamera att växa i längre fram. Sedan har vi Canon 50D som också är en bra kamera för pemgarna. Den har som D90:n ett autoläge, men är kanske snäppet mer avancerad. Sist men inte minst skulle jag kunna rekomendera Pentax K-7 som är nyare av de två andra men som ligger mellan de båda i pris beroende på optik. Den är dessutom vädettätad på alla ställen där det kan tänkas komma in fukt eller annan smuts. Köper man den med WR-optiken(weather resistant) är den helt väderskyddad.

///Anders S
 
Från en nybörjare till en annan ;)

Jag köpte efter några veckors funderande, surfande vändande och vridande på argument hit och dit, en nikon D40 med kitobjektivt 18-55, och 55-200 i april. Jag är supernöjd. Såhär i efterhand känns det helt rätt att jag köpte paket med två objektiv då jag inte skulle nöjt mig med enbart kit-objektivt (men hade jag inte provat 55-200 hade jag kanske inte saknat den heller).Jag tror dessutom inte heller att kamerahuset kommer begränsa mig inom den närmaste tiden trots att det är den enklaste digitala systemkameran som nikon har.
 
Såhär i efterhand, med två barn (3 och 5 år) så önskar jag att jag tidigare hade skaffat mig inte bara systemkamera, utan även de fasta ljusstarka objektiv jag har nu. Dvs inte zoom-objektiv med största bländare 3.5, utan objektiv med bländare 1.4-1.8. Man får så härliga bilder med mysig suddig bakgrund, du kan lägga fokus i bilden på ett helt annat sätt än med de kit-objektiv som medföljer. Ett annat plus i kanten är att man slipper blåsa på med blixt på de små liven, och i mörka miljöer (ex på sovande barn i dov belysning, eller senare vid eventuella dop) är fasta ljusstarka gluggar toppen att ha.

Mitt tips: Nån instegsmodell med kitobjektiv + ett 50mm 1.8 (finns för runt 1200 kr hos de två största märkena.) Då har du att leka med.

Kameramärke spelar inte så stor roll om man inte specifikt vet vad man är ute efter. Du kommer bli nöjd vilket märke du än köper in dig i. Kolla med familj och vänner, nån kanske har flera objektiv att låna/testa? Köp det märket i så fall. Det är oftast det som sitter fram på kameran som ger bra bilder (och att den som sköter spakarna inte bara kör på autopilot då).

Kameror blir tyvärr snabbt omoderna. Om två år kommer du vilja uppdatera dig, det kommer tillverkarna se till, särskilt om du finner intresse i att fotografera. Men objektiven du köper kommer du ha kvar så länge du stannar i samma märke.

Lycka till!

/Danne
 
Jag har ett 50 mm 1,7 objektiv till min kamera... Och man är förbaskat begränsad i sitt fotande med det objektivet. Oavsett objektivet är bra då det fungerar bra att använda... Så välja märke utifrån ett pris för ett sådant objektiv skulle jag då aldrig göra..

Det finns betydande "viktigare" objektiv tror jag för alldagsfotandet generellt sett än ett 50 mm för folk i almänhet.... Jag tror så faktiskt..

Tex ljuskänsligt vardagszoom.. Samt eventuellt teleobjektiv med bra ljuskänslighet.. Och vill man ha sitt telezoom eller vardagszoom även inte bara med bra ljuskänslighet utan även vill ha "extrahjälpen" med stabilisering så bör man ha koll även på vad sådant kostar till olika märken då den funktionen sitter för en del i objektiven och en del har det inbyggt så funktionen alltid finns där..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.