Annons

Synpunkter på Nikons tvåtimmarskurs

Produkter
(logga in för att koppla)

TovaLundin

Medlem
När man köper en Nikon D50 får man gå en tvåtimmarskurs. Är det någon som har gått denna kurs och som kan ge synpunkter på den. Ska man lägga in kursen som argument till varför man väljer en Nikon D50. Jag tvekar mellan en Nikon D50 och en Canon eos350.
 
Jag gick kursen i höstas och tyckte att den var nästintill värdelös innehållsmässigt. Föreläsaren försökte bara prångla på oss Nikon-produkter såsom Nikon Capture och en till kurs där de skulle gå igenom kameran (menyerna och olika inställningsval). Det var det jag trodde att vi skulle göra den kvällen, men icke. Dock får man bra rabatterbjudanden på några utvalda Nikon-produkter (finns specade med pris i andra trådar), samt att gratis clean & check är bra att ha i bakfickan i tre år. Jag har också hört om andra som har varit jättenöjda med kursen, så kanske hade jag bara otur med föreläsare.

Tilläggas kan att jag älskar min D50 men jag tror att du får en precis lika bra kamera i EOS350 utan att ha prövat den själv. Kläm och känn på bägge kameror i butik innan du bestämmer dig.
 
Man bör också veta att både kurs och Check and clean slutar följa med D50 vid månadsskiftet jan/feb... Så snabba på och köp.

/Jon
 
Till skillnad från Ulrika så tyckte jag att Nikons D50School var en utmärkt introduktion! (Gick i Malmö i slutet av förra året och hade en kanonintressant föreläsare.)

Naturligtvis är informationen som ges väldigt grundläggande och kanske mindre givande för en som tidigare ägt/arbetat med systemkameror, men för en nybörjare är det däremot kanon! Förutom en snabb genomgång av bländartal, slutartid, ISO etc. så får man också lite inställnings- och fotograferingstips/-inspiration.

Med tanke på att det är Nikon själva som ger informationen så är det svårt att komma från "alla reklarm" för deras egen utrustning, men det får man ju ta och bry sig mindre om om man så vill.

Vad gäller kameravalet så kör uteslutande på din egna känsla, och vilka för- och nackdelar som har betydelse för dig. Stod själv i samma val som i slutändan (naturligt och självklart) föll på Nikon. (Med det sagt menar jag inte att Canon är en sämre kamera, men för mig var den det.)

Lycka till med köpet!
 
Positiva erfarenheter från i lördags

Deltog i D50 School i Göteborg i lördags och måste säga att det var en positiv erfarenhet: Peter Eriksson från Norrköping föreläste i drygt 2 timmar för knappt 20 pers: Klassisk klassrumsundervisning stött av presentation på dator med bilder. Självklart lite korvstoppning, men jag tyckte Peter på ett vettigt sätt lyckades fånga in både nybörjarna men även mer erfarna fotografer som kanske nyss bytt till digital kamera. Vi fick flera praktiska tips på hur man utnyttjar kamerans möjligheter. En del av detta kan man säkert läsa sig till i maualen, men detta kändes roligare. Läraren var uppenbarligen en mycket erfaren fotograf och frilansade som sådan, vilket återspeglades i flera "kreativa" tips om hur man tar intressanta bilder, snarare än ren kamerateknik.

En mindre del av tiden användes till att gå igenom programvara: främst Nikons egna Picture Project (katalog program) samt Capture (RAW hanterare). Denna del blev dock ganska pressad och det kändes som att här handlade det om att föra fram Nikon's egna programvaror, som jag personligen inte är helt övertygad om att de är de bästa (men jag har för all del nyss börjat sätta mig in i PhotoShop Elements och RawShooter Essentials så detta är en ren amatörbedömning).

Sammanfattingsvis: Mycket bra kurs, absolut värt att deltaga i. Som andra påpekat så fick man en lapp med erbjudande om att köpa vissa utvalda produkter till mycket attraktiva priser (15-25% under lägsta pris på internet vad jag kunde se). Själv slog jag till på ett zoomobjektiv igår (24-120VR) som jag bara väntar på att få ut och testa till helgen!

Håller med Ulrika och Andreas om att man nog huvudsakligen skall välja kamera efter att ha känt och klämt: Själv valde jag också mellan Canon 350 och D50: Det tog mindre än 5 minuter innan jag hade bestämt mig och jag har inte ångrat mig!
 
Också värt att notera att man inte får det här paketet om man inte köper kameran med objektiv. Det här är något som inte alla försäljare har koll på och/eller upplyser om.
Men det är en bra kamera :)
 
Ska man ta med kameran på D50School?

Är det någon poäng att ta med kameran till introduktionen eller kan man lämna den hemma?

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.