ANNONS
Annons

Synpunkter på detta 'paket'

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänker äntligen skaffa en digital systemkamera.
Jag har tidigare, 'på den gamla goda tiden', använt systemkamera men gick som så många andra över till digitalt när det kom. Nu, ett antal år och kameror senare (senast Canon A620) så behöver jag bättre prylar. Man saknar helt enkelt alla inställningsmöjligheter. Efter mycket läsande och jämförande har jag kommit fram till följande:

Canon 30D hus
24-105/4L IS USM
Elinchrome D-Lite 4
Elinchrome Skyport Radiosync

och i steg två komplettera med
50/1,4 USM

...och drömmer sen om
70-200/2,8 L IS USM :)

Det jobb som jag ska göra kräver produktbilder i olika miljöer, kan även bli utomhus (det funkar alltså inte med Cublite kitten som annars verkar smart)

Det är naturligtvis svårt för någon att avgöra om detta är rätt för just det jag ska göra. Jag tänkte mer på val av objektiv även för annat än bara det här jobbet (och även valet av D-Lite).
Flexibilitet?

Du känner inte att du behöver med vidvinkel än motsvarande 38mm?

Om jag vore du skulle jag satsa på Pentax K10d + Pentax DA* 16-50 f/2.8 + Pentax DA* 50-135 f/2.8

Då har du ett helt vädertätat, bildstabiliserat system med en absolut lika bra kamera som 30d men med troligtvis klart mycket skarpare, ljusstarkare och bättre optik som dessutom som täcker in området 24.5mm-205mm.

Tycker att paketet ser rätt bra ut, använder själv både 20D samt 24-105 och är väldigt nöjd med vad dom ger. Det jag skulle komplettera med är definitivt en bra vidvinkel. Risken är rätt stor att du kommer att sakna det om din kortaste brännvidd är 24mm på en 1,6x sensor.
Canon 17-40 är ett bra objektiv som jag är väldigt nöjd med och sitter oftast på min 20D, 24-105 stannar för det mesta på 5D'n även om den är en trevlig "normal till tele"-zoom på 20D'n och används där också till och från.

Vad gäller blixtarna kör jag själv med 3st D-Lite2 och är väldigt nöjd med dom. Jag valde 2:eek:rna framför 4:eek:rna eftersom jag inte tyckte att mina tidigare blixtar gick att skruva ner nog långt (3x300w med ungefär samma lägsta värde som D-lite4) och har inte ångrat mig speciellt mycket. Däremot funderar jag på att skaffa en D-lite4 att ha som huvudljus så min rekomendation är 2st D-lite2 och en D-lite4. Här finns en tråd i ämnet: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67169

Lycka till!

/Micke

Om det huvudsakliga användningsområdet är produktfotografering ser jag ingen större nytta med vare sig zoom eller bildstabilisering, däremot är TS-E 45 el 90 fantastiska verktyg för detta ändamål.

Det är inte dumt att välja blixtar som kan köras på batteri om du vill använda dem vid utejobb, det är ju inte alltid man hittar eluttag där man vill plåta.

/Peter

ESS skrev:
Du känner inte att du behöver med vidvinkel än motsvarande 38mm?

Om jag vore du skulle jag satsa på Pentax K10d + Pentax DA* 16-50 f/2.8 + Pentax DA* 50-135 f/2.8

Då har du ett helt vädertätat, bildstabiliserat system med en absolut lika bra kamera som 30d men med troligtvis klart mycket skarpare, ljusstarkare och bättre optik som dessutom som täcker in området 24.5mm-205mm.

Ähh.. varför stanna där. Hade jag varit som Jan, så hade jag köpt en Hasselblad H3D direkt. Den ger absolut mycket bättre kvalité ä'n både pentaxen och canonen. Jag förstår mig inte på dessa inlägg, där frågeställaren redan har kommit fram till (efter mycket om och men) vad denna vill ha. Pentaxen är en underbar kamera, fast nu var det ju inte det som var frågan här...

Paketet verkar bra, men jag hade kanske tittat på EF 24-70/2.8L eller ännu hellre EF 17-55/2.8 IS, som ger mer vidvinkel istället. Men 24-105:an är väldigt allround och detta baserar sig inte på vad jag tror, utan på vad jag vet ;)

Tack för alla kloka inlägg!
Det här med vidvinkel har jag tänkt lite på innan och en variant var att istället för bara huset, istället köpa det kit som innehåller standardobjektivet 17-85/4-5,6 IS USM ...kanske ska ta en funderare till på det... Blir naturligtvis en hel del överlapp men det är ett ganska prisvärt alternativ och så kan man utvärdera hur mycket nytta man har av vidvinkel. Den kan ju sen säljas för t.ex. byte till 17-40/4 L alternativt 17-55/2,8 IS USM om man nu inte skulle vara nöjd med kit-gluggen.
Vad tror ni om det?

Som jag nämnde så ska detta inte endast användas för produktfotografering. Jag ville bara försöka vara väl rustad för andra uppdrag och för min egna fotografering :)

Produktbilder där produkterna är av karaktären att de får plats på ett bord, typ skiftnycklar och kaffekoppar, tycker jag att en kopaktkamera som kan hantera manuell vitbalans och styras från en dator är överlägsen, beroende på de mindre sensorerna som kräver kortare brännvidder vilket ger större skärpedjup, än vad en systemkamera gör.

Hej, aldrig fel val att köpa en Canon :) Men, satsa på en 5D istället för den föråldrade sensorn i 30D.
Skit i 70-200 o lägg dem på ett bättre kamerahus.

Om produktfoto kommer vara en betydande del så tycker jag inte 24-105 är ett bra alternativ. Den har en närgräns på 45 cm, vilket får anses som en aningens klent. 17-55 2,8 IS ihop med en 70-200 av något slag och som du själv nämnde en 50 1,4. Bättre än så blir det knappast. Måste tillägga att 17-85 inte är att betrakta som någon av Canons bättre skapelser. Den är nog ok men duger knappast för professionell produktfotografering. 17-55 2,8 IS däremot, är kanske Canons skarpaste zoom i normalomfånget fullt jämförbar med Canons 50 1,4 vid motsvarande brännvidd och bländare.

Jeppe skrev:
Ähh.. varför stanna där. Hade jag varit som Jan, så hade jag köpt en Hasselblad H3D direkt. Den ger absolut mycket bättre kvalité ä'n både pentaxen och canonen. Jag förstår mig inte på dessa inlägg, där frågeställaren redan har kommit fram till (efter mycket om och men) vad denna vill ha. Pentaxen är en underbar kamera, fast nu var det ju inte det som var frågan här...

Paketet verkar bra, men jag hade kanske tittat på EF 24-70/2.8L eller ännu hellre EF 17-55/2.8 IS, som ger mer vidvinkel istället. Men 24-105:an är väldigt allround och detta baserar sig inte på vad jag tror, utan på vad jag vet ;)

Jag trodde faktiskt trådskaparen var undrande om både kameran, optiken och blixtarna. Inte bara de två senaste...

Erik, jag uppskattar din kommentar.
I det här fallet är jag i det närmaste klar med att det ska vara Canon.
Sen är det där med 30D <-> 5D ett himla bry.
Det skiljer mycket i pris, med all rätt, men det känns nästan som om jag för egen del ska börja med 30D och 'arbeta mig uppåt'. Objektiven kommer i så fall att fungera framöver så där känns det lugnt.
Utöver produktbilderna, som inte kommer att gå under närgränsen 45cm, så vill jag t.ex. kunna fotografera bilar som är ett annat intresse. Då skulle jag tro att 24-105 kommer att fungera utmärkt.

OK Paul. Jag har nu hört kommentaren att '17-85 inte är att betrakta som någon av Canons bättre skapelser', från flera håll så det börjar bli övertygande... blir nog till att glömma den idén.

En annan variant som jag också funderat på är kombinationen där jag startar med 30D huset +
24-70/2.8L och sen kompletterar (=sparar och jobbar) med 70-200/2.8L
Då får man inget överlapp och bra objektiv som jag kan behålla vid en uppgradering av kamerahuset.
Problemet, om man nu redan kan definiera det, skulle vara zoombegränsningen innan man fått råd med 70-200... och andra sidan får man ett mer ljuskänsligt objektiv redan från starten med 24-70/2,8...
Usch, det börjar likna 'Kvällsposten eller Expressen', det är svårt att både ha och äta kakan :)

Någon som har erfarenhet av
24-70/2,8L
24-105/4L
Om vi bortser från skillnaden i brännvidd.
Man undrar när man kommer att stå där och förbanna sig själv om man har 4 som lägsta bländare och egentligen skulle vilja haft 2,8...

Jag kan inte heller vela hur länge som helst.
Inköpen måste ske inom de närmsta veckorna, om planeringen ska hålla, och man vill ju gärna hamna någorlunda rätt från början.

Jag gjorde alldeles nyligen exakt samma val. Lotten föll på den ljusstarkare 24-70 2,8. Ingen IS i världen kan uppväga ett bländarsteg så länge motivet är det minsta i rörelse. Den har också lite bättre närgräns, 38 cm mot 45 cm. Prestandamässigt så håller de flesta 24-70 som den något bättre, speciellt i 24-läget vilket är viktigt för mig. 24-105 skall dessutom ha mer distortion än 24-70. Fördelarna med 24-105 är dock att den har IS, är betydligt lättare 670 gr mot 950 gr och naturligtvis ett bättre omfång. Poängteras skall dock att jag inte testat någon av gluggarna. Jag har fått min 24-70 men pga systembyte så har jag ingen kamera än. Har bara testat den som hastigast på en 350D men inte tillräckligt för att ge ett rättvist omdöme.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar