Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter inför datorköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Efter att ha gått igenom det mesta som har sagts på dessa sidor om tips inför datorköp har jag försökt sätta ihop ett paket till mig själv. Innan jag beställer datorn vill jag gärna ha synpunkter så att jag inte gör bort mig totalt. Jag ska framförallt amvända den till photshop (bilder 100 mb+) och en del videoredigering. Mitt förslag är:

Chassi: Antec sonata silent piano
Moderkort: Asus K8N-E deluxe nForce 3.....
Processor: AMD Athlon64 Newcastle 3200+ boxed
Ram: Kingstone KVR400X64.... 1GB
HD: Maxtor diamondmax plus9 200Gb 7200 rpm
Grafikkort: Maxtor Parhelia 128MB

Som sagt, valda delar är utifrån andras rekommendationer här på sidan m.m. och synpunkter mottages tacksamt.

Thomas
 
Jag skall följa tråden med intresse.

Har precis lagt förfrågan om en burk till en affär.

De får sätta ihop den.
Mina önskemål är bland annat 2G RAM och Intel.
Den skall vara tyst och snabb. Två hårddiskar varav en skall vara snabbare än REMO.
Dual head grafikkort.

10000:- utan skärm, högtalare och annat. bara burken.
 
mipert skrev:
Jag skall följa tråden med intresse.

Har precis lagt förfrågan om en burk till en affär.

De får sätta ihop den.
Mina önskemål är bland annat 2G RAM och Intel.
Den skall vara tyst och snabb. Två hårddiskar varav en skall vara snabbare än REMO.
Dual head grafikkort.

10000:- utan skärm, högtalare och annat. bara burken.

Klarar de detta med 10 papp??? Med eller utan moms??
Mitt förslag med montering går på cirkus 11 000 hos datorbutiken exkl. moms. Du får gärna berätta vad det blev till slut.
 
Va bra att den här tråden dök upp! Behövde precis något att tugga på inför min planerade uppdatering av datorn. Ett krav är att den skall bli tystare. Min flickvän låter mej inte defragga på nätterna, hon tycker datorn låter så mycket ;-).

Vad skall jag främst tänka på när det gäller ljudet - fläkten eller chassi? Antagligen båda, men...? Kan man byta ut fläkten som kommer med professorn till en tystare...!?

Är ute efter ganska samma som du Thomas. Siktar på ett Asus moderkort, en professor på strax över 2 Ghz och sisådär 512 minne. Fler delar än så behöver jag inte, skärmkortet torde nog inte kräva uppdatering just nu (Radeon 9200).

Eller... är det värt extra slantar att satsa på Intel Pentium? Prisskillnaden känns onödigt stor... Och en Intel Pentium professor kräver väl ett Intel moderkort om man vill dra nytta av allt man betalat för?

EDIT: ovannämnda uppgradering torde kosta mellan
2750 och 4000 kronor (finländska priser plockat från webben). Den lägre summan är med ett billigt moderkort och 512 minne, den högre med delux moderkort och 1 Gb minne...
 
Senast ändrad:
Se till att du får en tyst dator. Min väsnas ganska mycket, så nästa maskin blir nog en Dell. De är knäpptysta.
 
ska det vara bärbar så rekommenderar jag Intel Centrino.. tyst och snabb.. trådlös nätverk som standard..

Dell är att rekommendera..
 
Calle S skrev:
Se till att du får en tyst dator. Min väsnas ganska mycket, så nästa maskin blir nog en Dell. De är knäpptysta.
Min Dell var knäpptyst i ett knappt år, jag var verkligen supernöjd. Men sen var fläktarna utslitna och nu låter den som vilket tröskverk från nasaren runt hörnet som helst.
 
Calle S skrev:
Se till att du får en tyst dator. Min väsnas ganska mycket, så nästa maskin blir nog en Dell. De är knäpptysta.

Av de dell som jag lyssnat på har det knappast varit knäpptysta, men de kanske är bättre nu?
 
jimh skrev:
Min Dell var knäpptyst i ett knappt år, jag var verkligen supernöjd. Men sen var fläktarna utslitna och nu låter den som vilket tröskverk från nasaren runt hörnet som helst.
På min burk, som inte är en dell, låter även hårddisken ganska mycket.
 
Byggde nyss själv en låda med

Moderkort ASUS P4P800-E Deluxe (med USB2 och firewire och ljudkort, inbyggt)
Processor Intel p4 Prescott 3.0
Minne 2GB
Chassi Chieftec

Stoppade in mina två hårddiskar och grafikkort från gamla datorn. Grafikkortet är ett ASUS 9600se med stöd för mina två skärmar, en 22" och en 19"

Kolla vilka processorer som funkar bäst för just era vanliga applikationer i Photoshop här

http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/cpu/prescott-tests/table.gif&1=1

Tiderna är i sekunder, lägre är bättre.

För det jag gör i PS verkar prescott vara bra. Har kört med AMD innan men Intel verkar vara bättre i PS.

Hela testen här http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/prescott-tests.html

Min Chieftec låter rätt mycket med mina extra fläktar, en tyst en skall tydligen vara Antec sonata silent piano.


Känns mycket roligare att jobba med PS nu med en kraftfullare dator, mycket mer effektivt.
 
Omar skrev:
Byggde nyss själv en låda med

Moderkort ASUS P4P800-E Deluxe (med USB2 och firewire och ljudkort, inbyggt)
Processor Intel p4 Prescott 3.0
Minne 2GB
Chassi Chieftec

Stoppade in mina två hårddiskar och grafikkort från gamla datorn. Grafikkortet är ett ASUS 9600se med stöd för mina två skärmar, en 22" och en 19"

Kolla vilka processorer som funkar bäst för just era vanliga applikationer i Photoshop här

http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/cpu/prescott-tests/table.gif&1=1

Tiderna är i sekunder, lägre är bättre.

För det jag gör i PS verkar prescott vara bra. Har kört med AMD innan men Intel verkar vara bättre i PS.

Hela testen här http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/prescott-tests.html

Min Chieftec låter rätt mycket med mina extra fläktar, en tyst en skall tydligen vara Antec sonata silent piano.


Känns mycket roligare att jobba med PS nu med en kraftfullare dator, mycket mer effektivt.

På vilket sätt funkar Intel bättre än AMD? Och hur vet man hur mycket fläktar man behöver. Sonatan har en fläkt och räcker det tro???

Thomas
 
I just det testet så utför Intels cpu ett antal fördefinerade actions snabbare än motsvarande cpu hos AMD.

Jag skulle rekommendera en tyst fläkt, typs papst 12db som sitter vid hårdiskarna och kyler dessa.

Det bästa är att ha en fläkt som suger in kall luft i fronten, och en som blåser ut den varma luften bakpå, det är inte alltid kraftaggets fläkt klarar detta själv.

En bra CPU fläkt med bra delta är också att föredra, den som följer med CPU'erna är ofta lite undermålig.

Bra fläktar är ofta viktigare än antalet. Jag har 8 fläktar i burken, och det är fortfarande lågt nog för att så fort man sätter på minsta musik så försvinner fläkten.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
I just det testet så utför Intels cpu ett antal fördefinerade actions snabbare än motsvarande cpu hos AMD.

Jag skulle rekommendera en tyst fläkt, typs papst 12db som sitter vid hårdiskarna och kyler dessa.

Det bästa är att ha en fläkt som suger in kall luft i fronten, och en som blåser ut den varma luften bakpå, det är inte alltid kraftaggets fläkt klarar detta själv.

En bra CPU fläkt med bra delta är också att föredra, den som följer med CPU'erna är ofta lite undermålig.

Nu börjar det bli svårt..... Innebär detta att jag bör beställa en extra fläkt om jag tar ´mitt förslag???
 
oops.. Centrino.. var inne på bärbara datorer.. =P

men snackar vi om stationära så är det ju självklart självbygge.. tycker jag.. visst kan det förekomma problem.. men själv skulle jag bygga själv..

typ en
Intel Pentium 4E Prescott 3.0GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket478
Asus P4P800S-E Deluxe i848P 3DDR-DIMM 5PCI SATA Audio GB-LAN WiFi Socket478 ATX
Corsair TWINX1024-3200C2PRO 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR PC3200 CAS2 400Mhz PRO Series with activity LEDs

Som bootdisk:
Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA
en eller två:
Western Digital Caviar XL+ WD2500JD 250Gb 7200rpm 8Mb SATA

grafikkort behövs inte vara så snabb/stark:
Club 3D Radeon 9600XT 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP


www.tomshardware.com kolla in den sidan.. mycke info..
 
.di skrev:
oops.. Centrino.. var inne på bärbara datorer.. =P

men snackar vi om stationära så är det ju självklart självbygge.. tycker jag.. visst kan det förekomma problem.. men själv skulle jag bygga själv..

typ en
Intel Pentium 4E Prescott 3.0GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz bulk/tray Socket478
Asus P4P800S-E Deluxe i848P 3DDR-DIMM 5PCI SATA Audio GB-LAN WiFi Socket478 ATX
Corsair TWINX1024-3200C2PRO 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR PC3200 CAS2 400Mhz PRO Series with activity LEDs

Som bootdisk:
Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA
en eller två:
Western Digital Caviar XL+ WD2500JD 250Gb 7200rpm 8Mb SATA

grafikkort behövs inte vara så snabb/stark:
Club 3D Radeon 9600XT 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP


www.tomshardware.com kolla in den sidan.. mycke info..

Alla verkar vara inne på pentium istället för AMD. Hur ska man se på det här med 64-bitars stöd som om jag fattat rätt P4 ännu inte har (men snart eller???)....
 
Thomas Jågas skrev:
Alla verkar vara inne på pentium istället för AMD. Hur ska man se på det här med 64-bitars stöd som om jag fattat rätt P4 ännu inte har (men snart eller???)....

Intel lär visst komma med 64-bitars CPU under första kvartalet nästa år. Men ärligt alltså, vad tjänar det till att skaffa 64-bitars innan det finns stabil mjukvara som klarar att utnyttja kraften (det finns en variant av WinXP för 64-bitar, men det lär visst vara strul med drivrutiner och en del program)? 64-bitar kommer med all säkerhet bli bra när det mognat, men till dess gör man nog klokt i att låta bli. Om man nu inte absolut vill ligga i framkant och leka med det allra senaste förstås. Jag kör hellre med ett stabilt system än har det allra senaste. Som sagt, om ett år har priset förhoppningsvis kommit ner i rätt nivå och programmen hunnit bli stabila.

Sen det där med Intel vs AMD. Som jag ser det spelar det ingen roll vilket man väljer sålänge man ser till att kyla systemet tillräckligt. Jag har båda sorterna och prestandamässigt är det ingen märkbar skillnad (dock mätbar enl en och annan test på nätet).

Här är en länk till AnandTech, seriösare än Tomshardware (Tom är inte opartiskt i sina tester och recensioner).
 
www.tomshardware.com kolla in den sidan.. mycke info..
Instämmer med föregående talare. Toms har mycket info, men inte bra info.

Anandtech är bättre. Mina favoriter är dock Techreport.com för hårdvara, och Arstechnica.com för ren kunskap om sakerna. Deras CPU articklar är både bra och inte speciellt knöliga att tugga sig igenom. Vill man ha knöligt finns Aceshardware.com och Realworldtech.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.