Annons

Synkspänning

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Har använt en första-generationens AF-blixt från minolta för att trigga slavblixtar. För att vara säker på att blixten inte ska ge några skador på kameran mätte jag upp spänningen mellan polerna (1.8V när blixten är laddad). Men hur ser spänning/tid kurvan ut egentligen? När är spänningen mellan polerna som högst?

ja, kameran kortsluter polerna för att aktivera blixten, men hur ser spänningskurvan ut? Har noterat värden på 2.7-3 volt under tiden som blixten laddat upp efter att ha avfyrats.

min kamera är en eos 350d, men det är ganska irrelevant för frågan.

Det är nog bäst att mäta med ocilloskop för att se kurvan, när blixen blixtrar borde det vara noll volt elelr åtminståne 0.6 om det är en transistor som sänker spänningen. Canon kanske har datablad gällande max-strömmar och sånt.

canon är inget vidare hjälpsamma med det tekniska tycker jag. Det enda jag lyckats få ur dem, när jag undrade om det var 6v eller högre som gällde (en höjdare hos canon usa hade sagt att det inte var något problem med högre synkspänningar på bl.a. 350d) var att de rekommenderar att man använder canon speedlite blixtar. Inga siffror eller datablad...

har varit på dessa sidor. Hade det inte varit för dem hade jag nog aldrig funderat på det där med synkspänning. Mitt lilla problem är ju att jag mäter 1.8V när blixten är laddad och högre när den laddar efter att ha avfyrats. Har för mig att jag vid ett tillfälle mätte så högt som 5V (jo, jag vet att canons officiella gräns ligger på 6V)

Får ta med blixtarna till jobbet o mäta med oscilloskop.

Jag har en gammal Sunpak auto130 som jag använt sedan tidigt 80-tal på en rad olika kameror. De äldre mekaniska kamerorna kan vi lämna därhän, men sedan slutet av 2003 fram till idag så har jag använt den på min Canon EOS 300D, före det hade jag den till en analog EOS 300 och ännu tidigare till en EOS 5000. Varken blixten eller kamerorna har protesterat en enda gång. Så det där om att något skulle ta skada tror jag inte ett dugg på, i synnerhet inte eftersom min blixt sas. hör till värstingarna och sägs knuffa ut 200 volt i blixtskon..

Edit: la till bild.

Bilagor

• sunpak.jpg
    sunpak.jpg
    23.5 KB · Visningar: 125
Jag har också en gammal sunpack, och den mäter 225volt om jag kommer ihåg rätt. Men den använder jag inte på Canon. I manualen för min gamla Olympus E-500 står uttrycklingen att jag har kretsar som skyddar för höga spänningar.

Men idag så förlorar man så mycket på att köra helt manuellt med tanke på E-TTL och zooming av blixt-vinkel, etc så personligen föredrar jag att köra EX-blixtar, även om det kostar lite.

Damocles skrev:
.. idag så förlorar man så mycket på att köra helt manuellt med tanke på E-TTL och zooming av blixt-vinkel, etc så personligen föredrar jag att köra EX-blixtar, även om det kostar lite.
Jag är tvärt om och vill ha det så enkelt och basic som möjligt. Jag har ingen annan blixt än min gamla Sunpak och kommer att bli olycklig den dagen den ger upp. Den har visserligen ett automatikläge med egen blixtljusmätare, som jag sällan använder eftersom automatiken gör det svårare för mig att förutse resultatet. Mycket av det beror givetvis på att jag använt samma blixt i över 20 år, som en kompis jag känner utan o innan. Det händer dock ibland att jag saknar möjligheten att ställa ned effekten utan att köra auto på sas. "fel" bländare.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar