Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synklösning?

• Trådstartare avslutat medlemskap 110525
  • Start datum
Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 110525

Guest
Jag har BX 400 samt 350D.

Ska jag satsa på:
Elinchrom Skyport Universal Radiosynkset

eller duger det bra med att slavtända den ena med hjälp av:
Hama Blixtskoadapter 6951

Med den förstnämnda lösningen. Fungerar det bra utomhus?
Med den sistnämnda lösningen. Hur fungerar det med EX-blixtar?

För- och nackdelar?

Skyport verkar vara en dyr lösning för att avfyra en BX-400 blixt.
Du får nästan tio radiosändare från Kina till samma pris. Dom gör för övrigt samma sak, innomhus och utomhus! Fördel är naturligtvis den trådlösa överföringen, man slipper trassel med kabel som glappar och river ner kameran!

Alternativet med blixtskoadapter och sync kabel är ute, ingen vill väl länge använda kabel när radiosändare kostar mindre och inte är ivägen.

Maxieboy skrev:
Skyport verkar vara en dyr lösning för att avfyra en BX-400 blixt.
Du får nästan tio radiosändare från Kina till samma pris. Dom gör för övrigt samma sak, innomhus och utomhus! Fördel är naturligtvis den trådlösa överföringen, man slipper trassel med kabel som glappar och river ner kameran!

Alternativet med blixtskoadapter och sync kabel är ute, ingen vill väl länge använda kabel när radiosändare kostar mindre och inte är ivägen.

Med Skyport kan du ju reglera styrkan på blixtarna från sändaren. Det kommer du inte kunna göra med junk-sändare från Kina. Kör själv med Universal och den fungerar klanderfritt.

// Maxe

har just bytt min akinasändare till elichromes universal, verkar funka klart bättre. Kinasaken lägger plötsligt av, det går inte hitta två som är lika heller. DVS de är dåligt kalibrerade, har tre kinakit och ingen har samma kanaler.
Dock kan du byta batterier i kinasaken, elichromsaken kan du bara byta batteri i sändaren, inte i mottagaren som har laddningsbart batteri. Elichrom har dessutom en extern anten, så den kanske når längre om det är ett krav på räckvidd.

Roine

Maxe skrev:
Med Skyport kan du ju reglera styrkan på blixtarna från sändaren. Det kommer du inte kunna göra med junk-sändare från Kina. Kör själv med Universal och den fungerar klanderfritt.

// Maxe

Det är ju bara RX blixtarna du kan reglera med skyport...eller hur. INTE BX Så Skyport för 1200:- är verkligen overkill.

Maxieboy skrev:
Det är ju bara RX blixtarna du kan reglera med skyport...eller hur. INTE BX Så Skyport för 1200:- är verkligen overkill.

Du har rätt avseende RX/BX, läste lite för snabbt. Elin är trots detta bra prylar.

// Maxe

Maxe skrev:
Du har rätt avseende RX/BX, läste lite för snabbt. Elin är trots detta bra prylar.

// Maxe

Elin är säkert bra men för dyrt. Det tillverkas kanske i samma fabrik i Kina och fungerar på precis samma sätt...varför betala mer?

Rolls Royce är bra bilar men för DYRA så jag kör hellre JAGUAR. :)

Fick en Elinchrom skyport i min hand igår och den är inte gjord i Kina men väl i Indien enligt lappen som sitter klistrad på.

Bygget håller enligt mig inte upp till Elins klass och jag tvivlar starkt på att sändaren kommer att hålla ett år hos oss. (Kontaktblecket på sidan av blixtskon verkar vara felkonstruerat och tar emot när enheten skall sättas fast på kameran)

Bilagor

• skyport_fel.jpg
    skyport_fel.jpg
    22.9 KB · Visningar: 233
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar