Annons

Synka externa blixtar på andra ridån?

Produkter
(logga in för att koppla)

karl-petter

Medlem
Hej,

håller på att genomföra en liten fotidé där jag vill få till en bild med ljusränder och en kitare som hoppar. I veckan körde vi en test session i Östersund men upptäckte att jag inte kan få mina externa blixtar att synca på andra ridån!
Syns text tydligt bilden jag lagt med, finns på flickr med http://www.flickr.com/photos/shootr/5454023119/

I och med jag vill få med ljuslinjerna från lampor på åkaren och jag vill fånga hoppet ser jag inget annat alternativ än att ha lång exponering och synka på andra ridån, men jag får inte till det!

Utrustningen jag har idag är en Canon 50D och en 430EX(ej II) + en ST-02 samt ytterligare två äldre blixtar vilka jag har en Phottix sändare och två Phottix PT-04II för att trigga. Jag vill minst kunna slå en blixt mot åkaren och en lite bakom åkaren. Jag vill inte skjuta blixten direkt från kameran för får för platt bild då.

Enda jag lyckats ställa in är att antingen trigga inbyggda blixten på andra ridån eller 430EX på andra ridån när den sitter på kameran, men just från kameran är enda riktningen jag inte vill ha ljus från! Hur skall jag gå till väga?

Phottix sändaren verkar trigga på första ridån och hittar ingen stans att ställa kameran att synka valfri dummy blixt på andra ridån. ST-02 slavsändare lyckas jag heller inte få att synka på andra ridån.

Skulle jag kunna lösa detta genom att köpa en 580EX II? Kan jag ställa in den till att inte avfyra sin blixt men trigga slavar på andra ridån?

Finns det andra lösningar?

Phottix styrenheterna klarade kylan väldigt dåligt, eller om det var batterierna som börjat bli väldigt gamla så funderar att eventuellt införskaffa några nya sändare. Finns det några som klarar andra ridån?

Tacksam för tips och idéer!

/Kalle
 

Bilagor

  • 5454023119_6239a6ac0d_m.jpg
    5454023119_6239a6ac0d_m.jpg
    23.6 KB · Visningar: 564
Canon's fjärrblixtsystem kan inte synka på andra ridån, oavsett vilken master du använder. Det beror på det sätt Canon valt att implementera kommunikation och synkning till slavarna, så det lär inte ändra sig i framtiden heller.

Det enda sätt jag omedelbart ser är att köra med en blixt i blixtskon, manuell blixtstyrkeinställning, synk på andra ridån och så låta alla slavar tändas av dumma slavtändare, som bara reagerar när de ser en blixt, och inte lägger sig i vilken ridå den triggas från. Du kommer förstås inte ifrån att det måste komma en blixt från kameran, men du kan ju sätta ner styrkan på den så att den är minsta möjliga som behövs för att trigga slavarna, samt ev. vrida/zooma blixthuvudet i någon passande riktning, om det finns en där den fortfarande tänder slavarna men inte belyser motivet speciellt mycket.
 
Det enda sätt jag omedelbart ser är att köra med en blixt i blixtskon, manuell blixtstyrkeinställning, synk på andra ridån och så låta alla slavar tändas av dumma slavtändare, som bara reagerar när de ser en blixt, och inte lägger sig i vilken ridå den triggas från.

Man kan väl sätta en sladd i blixtskon istället, så kan man åtminstone flytta huvudblixten till ett lämpligare ställe än direkt på kameran?
 
Canon's fjärrblixtsystem kan inte synka på andra ridån, oavsett vilken master du använder. Det beror på det sätt Canon valt att implementera kommunikation och synkning till slavarna, så det lär inte ändra sig i framtiden heller.

Bra eller vad man skall säga, behöver iaf inte fundera på att skaffa en 580:) Men otroligt frustrerande att kameran inte kan bara dumt trigga vad som sitter i blixtskon på andra ridån. Borde vara en väldigt enkelt...

Hmm man kanske kunde skaffa en ljustriggad enhet som styr något som sitter i en blixtsko och sedan stoppa dit radion och låta den sedan styra andra blixtar. Skulle man ju kunna stoppa in hela kamera blixten i en svart låda:)
 
Pocket wizards

Har ägnat dagen till att surfa en del och vad jag förstått så skall det jag vill göra gå att åstadkomma med PocketWIzard enheter, MiniTT1 och FlexTT5 skall klara det samt även MultiMAX. Dyra lösningar men skall klara det vad jag förstått. Någon som har erfarenhet?

Sedan är en fråga vad skillnaderna är mellan MultiMAX och Mini/Flex? Har inte fullt insett det förurom att MultiMAXen är dyrare....
 
Kameran kan nog trigga det som sitter i blixtskon på andra ridån, men Canons eget trådlösa system, med ljuspulser, kan inte överföra information som möjliggör triggning på andra ridån.

Har ingen kabelansluten blixt här (eller jo, det har jag, men ingen kabel) så jag kan inte riktigt prova vad man får till via synkuttaget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.