Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synka Canon 70d med 580 ex II

Produkter
(logga in för att koppla)

hoppsan

Medlem
Hej
Vad jag förstår så ska det gå att fjärrstyra 580 blixten med 70d huset. Men jag vet inte hur man ställer in grejorna för att få det att funka.

Ställ in blixten på trådlös/mottagare eller vad det nu heter.
Gå in i kameramenyn blixtstyrning -> inst. för inbyggd blixt -> Trådlös funkt.: Välj det du vill använda.

Klart!

/Staffan

Det en del blir förvirrade av är att man gör kamerans inställningar för inbyggd blixt, inte extern blixt. Men det är ju den inbyggda blixten som styr fjärrblixten, så det är rätt. En extern blixt är en 580 EX II som sitter i blixtskon på kameran, exempelvis.

Får det inte att funka.

Hej på er,

Första inlägget tror jag.

Jag har fipplat en del med min 70D och min 580 EXII utan att få det att funka trådlöst.
Jag tycker jag gör precis som ni har beskrivit det här men det vill sig inte.
Kan man se om man har trådlös kontakt mellan kamera och blixt?

Man kan tycka att det borde vara hur lätt som helst men icke sa nicke.

mvh
Jonas

Hej på er,

Första inlägget tror jag.

Jag har fipplat en del med min 70D och min 580 EXII utan att få det att funka trådlöst.
Jag tycker jag gör precis som ni har beskrivit det här men det vill sig inte.
Kan man se om man har trådlös kontakt mellan kamera och blixt?

Man kan tycka att det borde vara hur lätt som helst men icke sa nicke.

mvh
Jonas

1. Ändra i menyn på kameran: Blixtstyr->inst. för inbyggd blixt -> trådlös funktion -> så du har antingen både inbyggd+trådlös eller bara trådlös.
2. Håll in zoom-knappen på blixten så den slår över till trådlöst (tror en röd ledlampa blinkar då på framsidan)
3. Se till att kamerablixten "når" din sensor på blixten dvs. inte för långt ifrån. I ett vit rum går det ganska bra vilket håll blixten står åt men utomhus är det svårare.

Och nej, man kan inte se om den har kontakt med kameran då den triggas av en liten ljusblixt.

/Staffan

Snabbt svar Staffan. Tack för det.

Jag har ställt in kameran på
Blixtmetod: E-TTL II
Synk 1/2 ridå Denna funktionen är utgråad?
Trådlös funkt. endast 580 EXII(använder kamerans blixt som controller)
Kanal: 2
Blixtgrupp: Alla

Blixten är inställd på:
ETTL
trådlös kanal 2 samt master.
Blixtsymbolen är "on"

Är det något annat som skall ställas in?

Ha! Ställde in blixten som slav och då funkar det!

Tack för hjälpen Staffan.

Så bra.
Eftersom du bara har en blixt som kan vara slav kan du ställa den på A, B eller C utan att det spelar någon roll. Under förutsättning att kamerans masterblixt står på "alla".
Om du däremot vill köra fjärrblixt och kamerans blixt ihop blir det en annan sak.

Har du ingen bruksanvisning? Det finns exempel på inställningar i den, som visar hur man konfigurerar för olika ändamål.

Hej Apersson,

Jag tycker att det mesta är intuitivt förutom just att om du vill använda den externa via trådlöst.

Det som ställde till det i min hjärna var ju att jag skulle endast använda 580:an och inte kamerans blixt. Då trodde jag att den skulle sättas som Master men så var ju inte fallet.

Jo, jag har bruksanvisning för både kamera och blixt men ärligt talat vilken kille läser den? ;-)

Tack för hjälpen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar