Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synk-problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
Jag har fått problem med att få min kamera (Canon 5D samt en Canon 10D) och blixt (Elinchrom Ranger RX Speed Set)att synka med varann.

Blixten utlöses ungefär bara varannan gång oavsett vilken kamera jag använder. Detta problem uppstod även för ca 2 år sedan då blixten nästan var helt ny. Då visade det sig att det var fel på synksladden och efter att jag hade fått en ny sladd så fungerade allting perfekt och det har den gjort fram tills nu.

När samma problem nu uppstått så är ju första tanken att det måste vara synksladden som krånglar igen. Det är väl kanske inte så konstigt att saker och ting slits tänkte jag, och köpte en ny sladd (450:) och var helt säker på att problemet var åtgärdat utan att ens testa. Men när jag nu riggade grejerna nyligen så visar det sig att problemet kvarstår.

Nu vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Är det blixten som skall lämnas in för felsökning eller kameran? Det som är märkligt är ju att problemet uppstår med båda kamerorna.. Detta borde ju rimligtvis tala för att det är blixten som strular. Eller också skulle blixtkontakterna i båda kamerorna vara glapp.

Kom gärna med förslag på vad ni tycker att jag ska göra. Jag har lite brådis också för jag har en hel del sessioner planerade framöver. :/

Tackar på förhand.

Mvh,
Tompa

Kan inte tänka mej att det är fel på båda kamerorna.Känner du någon annan med studiogrejer,så be att få blind testa kamerorna där.

Köp en radiosync och gör livet lite lättare för dig. Med Elinchrom RX blixtar så kan du ju dra nytta av Skyport fullt ut. Kolla på Aifo, Cyberphoto eller Scandinavianphoto om dom har något hemma. Eller så köper du från Kina på E-BAY!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar