Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synk på andra ridån med speedlite 430exii + ST-E2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modun

Medlem
Hej,

jag undrar om någon här vet: är det möjligt att få en speedlite 430exii att synka på andra ridån när man styr den wireless (av kameran) med ST-E2?

Om ja, hur bär man sig åt?

Jag lyckas bara få den att synka på andra ridån när den sitter på kameran (jag har en 5D mk II).
 
Canon's optiska blixtstyrsystem tillåter inte det, nej. Inget att göra åt så länge du kör med de prylarna.
 
Ja ok, jag misstänkte att det var något sånt. Men vad beror det på? Jag antar att det är pga en god anledning, och inte bara pga att Canon inte tänkt sig att någon skulle vilja synka på andra ridån of cord?

Vet du vilken typ av blixtsystem som tillåter det? (för Canon dvs, om sådan teknik finns?)
 
I den långa sekvensen av blixtrande som föregår själva bildtagandet, när man kör med det optiska slavsystemet, är det sista som skickas en fem bytes lång sekvens som talar om för slavblixtarna i grupperna A, B och C vilken effekt de ska ha, samt skickar över dem i "dumt slavläge", alltså ett läge där de kommer att fyra av så snart de ser en synkblixt. Kameran öppnar slutaren och masterblixten skickar ut synkblixten när slutaren är helt öppen.

Men om nu, av någon anledning, slavblixten uppfattar den sista styrsekvensen, men inte synkblixten, så kan den inte stanna kvar i läget "vänta på synkblixt" mer än en kort stund. Om det inte fungerade (kanske för att någon kom mellan slav och master just i det kritiska ögonblicket), lär fotografen strax försöka igen, och då måste slaven ha ställt om sig för att förstås styrkommandon igen, inte lösa ut sin blixt på första bästa blixtljus den uppfattar. Det finns inte tid att utvärdera om synkblixten verkligen är en synkblixt, eller den första ljuspulsen i en styrblixtsekvens. Alltså måste det finnas en timeout, och den tiden måste vara ganska kort.

Därför kan man inte synka med andra ridån med det här systemet.

Jag har inte kollat om möjligheterna är annorlunda i det nya radiostyrda systemet. Där är det i alla fall lättare att skilja på olika radiosignaler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.