afe
Aktiv medlem
Det är jag övertygad om att den är. Vore annars omöjligt att fota med båda ögonen öppna.
Det har du förstås rätt i
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är jag övertygad om att den är. Vore annars omöjligt att fota med båda ögonen öppna.
Det funkar ändå inte bra att fokusera manuellt tills det ser skarpt ut i sökaren även om man justerat in dioptri-korrigeringen. Förmodligen följer ögats ackomodering med och kompenserar bort att man ställt kamerans fokus fel.. :-s (gäller förstås bara på optisk sökare) [...]
Antagligen inte. Ögat kan inte genom att ackommodera kompensera för felinställt fokus i en kameran med skärpeinställning på en mattskiva.Det funkar ändå inte bra att fokusera manuellt tills det ser skarpt ut i sökaren även om man justerat in dioptri-korrigeringen. Förmodligen följer ögats ackomodering med och kompenserar bort att man ställt kamerans fokus fel.
Jag avser kameror som har 'klar' mattskiva typ 5D3. Alltså ser man i praktiken rakt igenom mattskivan som om man tittade igenom vilken kikare som helst..Antagligen inte. Ögat kan inte genom att ackommodera kompensera för felinställt fokus i en kameran med skärpeinställning på en mattskiva.
Åtminstone kan inte jag komma på hur det skulle fungera optiskt.
Kameror byggda för autofokus har en ganska “slätstruken” mattskiva. Den ger inget bra stöd till den som vill fokusera manuellt. Det finns till vissa kameror möjlighet att byta mattskiva till en som är mer hjälpsam.