Annons

Sync mellan 2 datorer och två ext. HDD

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Hej.

Finns det jag är på jakt efter?

Jag vill ha samma filer (ca 300GB) på två datorer och två externa hårddiskar.
Den ena datorn är alltid kopplad till den ena HDDn
Synkning behöver ej ske över nätet utan kan med fördel startas via en knapptryckning.

OM detta ej är möjligt. Vilken synkprogramvara rekommenderas.
Jag har problem med att den bärbara datorn hanskas med många enheter så att synkprogramen ofta får problem med enhetsbokstäverna.

/David

Jag har problem med att den bärbara datorn hanskas med många enheter så att synkprogramen ofta får problem med enhetsbokstäverna.

/David

Jag hade också en del problem med just detta, men någon tipsade mig om att tilldela mina externa diskar enhetsbokstäver bakifrån i alfabetet och sen dess har problemen försvunnit.

Jag kör SyncToy och tycker det funkar bra.

En sak att tänka på är att om man använder ett lösning baserad på synkronisering som backup så får man ingen skydd mot sin egen klantighet. Raderar man något på originalet så försvinner det också från backupen vid nästa synkning. Sådan kan vara riktigt tråkigt om man av misstag raderar en mapp med bilder och upptäcker det för sent...

Nja

En sak att tänka på är att om man använder ett lösning baserad på synkronisering som backup så får man ingen skydd mot sin egen klantighet. Raderar man något på originalet så försvinner det också från backupen vid nästa synkning. Sådan kan vara riktigt tråkigt om man av misstag raderar en mapp med bilder och upptäcker det för sent...

Med synctoy har du alternativet att filer som inte längre finns på originalet lämnas orörda kvar på backupenheten och inte raderas samt att överskrivna filer finns kvar i datorns papperskorg där de går att återskapa.

Jag uttryckte mig lite slarvigt.

Du har säkert rätt i att det går att konfigurera sync toy (och de andra liknande programmen). Det jag ville flagga för är att en ren synkronisering - dvs att data är exakt lika på båda diskarna - kan få oönskade konsekvenser när man raderat något av misstag.

Hejsan

Jag kör med GoodSync som backup/sync lösning... Jag har min laptop, stationära dator + min cloudlösning syncade (med versions historik i tio steg med automatisk radering efter 30 dagar).

Sedan använder jag samma program för att även göra backup av min stationära dator mot min NAS som står på kontoret...

Detta gör att jag alltid har tre aktuella kopior och en lite mindre aktuell men helt skiljd backup (NASen)

Finns även Allway sync som jobbar på samma sätt och är gratis för privat bruk... Syncen påbörjas så fort jag startar datorn och har kontakt med antingen dator-dator via lan eller cloud-dator vid nätuppkoåppling... Backupen kör jag manuellt med knapptryckning ca 1 gång i veckan...

Funkar perfekt!

En liten passus om AlwaySync.

Det är inte så enkelt att det är "fritt för privat bruk", det finns en gräns på hur många synk-par man kan ha, och hur stor datavolym man får synka innan den slutar att fungera och säger "Du måste uppgradera till en kommersiell licens".

Unison

Jag har samma problem och kör Microsoft Live Mesh vilket funkar om man har stenhård disciplin.

Jag har läst på amerikanska Lightroom-hemsidor om att man kör något som heter Unison som lär funka super.

Någon som har erfarenhet av denna synkprogramvara?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto