Hejsan!
Är relativt nyligen hemkommen från en resa i Sydamerika, närmare bestämt Brasilien, Bolivia och Peru.
Brasilien är ett enormt land, så ska man ta sig runt mycket i Brasilien så bör man räkna med att det tar tid! Att flyga inrikes är förhållandevis billigt men långt ifrån alla destinationer har flygförbindelser och då återstår buss, vilket tar TID.
Landet har enormt mycket att erbjuda och gäller din resa fotande så råder jag dig till att studera landet innan och lägga upp en relativt detaljerad resplan för det finns MYCKET att se och göra.
Sedan bör landets kriminalitet nämnas. Den är mer påtaglig än man kan tro. Att lura turister och blåsa dem på pengar är mer eller mindre kultur i Brasilien och i resten av Sydamerika med för den delen. Hade själv med mig en EOS 300V på min resa, men det blev jag genast av med i Rio de Janeiro. Just pga att ha underskattat graden av kriminalitet.
Så följande gäller: Ska du gå runt mycket med kamera, så håll hårt i väskan, förse dragkedjan med hänglås och gå med målmedveten blick! Detta gäller i storstäderna och i de lite större orterna.
Pantanal kan jag verkligen rekommendera. Det finns en mängd olika turer som anordnas dit. Alltifrån enkla 1-2 dagars turer till riktiga expeditioner på över en vecka. Vill man ha chansen att se riktigt ovanliga djur måste man långt in och ha gott om tid så då gäller en längre expedition, gärna med en liten grupp. Guiden är a och o. Många Pantanalturer utgår från Campo Grande i sydvästra Brasilien. Kan verkligen rekommendera en agentur som heter Eco Adventures Pantanal Trekking. Deras kontor ligger mitt emot bussterminalen. De har de bästa guiderna i södra Pantanal, enligt olika backpackers forum på nätet. Med en bra guide kan man ha turen att se Anakonda, Jaguar och Puma. Saknade verkligen mitt 90-300 och mitt Eos hus när jag var i Pantanal...Finns en mängd andra läckra djur att plåta.
När det gäller Amazonas var jag inte där själv, men enligt dem jag pratade med på plats var det bättre att besöka Amazonas från Bolivia eller Peru och inte utgå från Manaus som många gör. Chansen att få se mycket olika djur ökar tydligen om man gör på det viset.
Kolla gärna in backpacking.se. De har ett mycket bra forum där det finns en hel del bra info om brasilien.
Återkom om du vill ha mer tips, så ska jag se om jag kan hjälpa till.
Mvh Mange