Annons

Sydafrika 3 veckor i januari

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är kanske ett bättre djurhållning än ett zoo, men jag tycker inte att det bör uppmuntras.

Nja, jag är övertygad om att lejonen på Borås djurpark har det bättre än i Lion park utanför Johannesburg. Det är ett ganska förfärligt ställe som haft problem under många år.
 
Snart ska jag flyga charter igen (för andra gången totalt) så jag kan återkomma med en rapport om hur det är i modern tid. :)

På utresan vägdes inte handbagaget (som jag hade vägt hemma och funnit vara ungefär 1 kg lättare än maxvikt).

På hemresan behövde vi däremot väga handbagagen. Då vägde min ryggsäck plötsligt mer än de tillåtna 6 kg. Jag plockade snabbt bort vattenflaskan som satt i sin hållare och tog bort vinterjackan som var fastklämd under ryggsäckslocket. Vikten blev då godkänd.

Vattenflaskan dumpade jag innan säkerhetskontrollen, men jackan fick förstås följa med ombord så man kan ju undra lite om regeltillämpningen.

Hursomhelst så fick jag vatten på min kvarn om tricket att lägga delar av kamerautrustningen i jackan eller västen som man har på sig om det finns risk för att ens handbagage kommer att vägas.
 
Nu finns det väl ingen anledning att påstå att någon har provocerat något lejon. Parken har som sin grej att låta besökarna komma riktigt nära lejon. Det normala är att man åker med sin egen bil genom området, det var vid ett sådant tillfälle som tjejen blev dödad trots det uttryckliga förbudet att veva ner rutan gjordes det, med mycket tragisk resultat.

Golfbilen körs av en utbildad guide som har till uppgift att mata lejonen. Upplevelsen är alltså en del av den naturliga skötseln av parken. Det är höga utbildningskrav på guider i Sydafrika. Game är en mycket stor industri i landet och väldigt många sydafrikaner är mycket intresserade av djur och natur.

Vill men uppleva djuren i sitt naturliga habitat måste man åka till stora nationalparker eller som jag tidigare skrev till Namibia, Botswana eller Zambia där det finns långt mycket färre turister.

Jag själv har inte varit i Krügerparken eller något av de andra länderna men eftersom många av de sydafrikaner som jag jobbar med är mycket engagerade i viltvård har jag en relativt god uppfattning om det hela funkar.

De var sydafrikanerna som jag jobbar med som tog med oss till Lion Park, det hade inte skett om stället hade varit oseriöst.

Jag försökte bara ge TS lite alternativ att utvärdera på sin resa så lugna ner dig och ha en bra dag.

Jag är lite förvånad att det är många som inte vet om att vandra med lejon är ett säkert sätt att hjälpa till att minska beståmndet för de vilda lejonen. Det är även ofta ett sätt att för lejonfarmare I landet att först låta turister eller volontärer att betala för att kosa och komma när djuren för att sen sälja de halvtama lejonen till "Canned hunting" där jägare får betala en massa pengar för att skjuta de halvtama djuren för att sedan smuggla in skinnet till sitt hemland eftersom det är förbjudet I de flesta lander. Resten av lejonet säljs även det olagtligt till olika länder I Asien för att de använder det I deras traditionella medicin.
Hela hantering ger väldigt lite pengar tillbaka till det lokala samhället, lejonbeståndet så det är en oseriös verksamhet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.