matti
Aktiv medlem
Antar att det kan vara för att man idag ofta läser och skriver om foto på engelska där objektiv heter "lens"?
'Glugg' heter det ju... ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Antar att det kan vara för att man idag ofta läser och skriver om foto på engelska där objektiv heter "lens"?
Avsnitten skulle gärna fått vara en timme tycker jag - då hade de kunnat prata mer om bilderna än de gör nu, och visa fler av de bilder som ratats och så. Antar att det har med ekonomi att göra
Avsnitten skulle gärna fått vara en timme tycker jag - då hade de kunnat prata mer om bilderna än de gör nu, och visa fler av de bilder som ratats och så. Antar att det har med ekonomi att göra
Ur fotografisk perspektiv tycker jag faktiskt att det är rätt dåligt. Men det har hyffsat underhållningsvärde och dom driver ju rätt ordentligt med de flesta typer av fotografer.
Första programmet som skulle handla om självporträtt började med att de gick och tog hjälp, lite syntax error över det kan jag tycka. Det blev bilder på dom själva men inga självporträtt.
/M
Du är ju yrkesfotograf, så du ingår nog inte i deras målgrupp, men hur menar du att det är dåligt?
Jag tycker mig se främst två två grupper som klagar på det här programmet. Den enda är den där med medelålders män med lite för dyra kameror och som tar sig själva på lite för stort allvar. Den andra kategorin är de som vill ha något i stil med "Statens Fotografstyrelse rekommenderar minst sex till åtta objektiv om dagen med en slutartid på minst 1/60 sekund".
/Inte medelålders, men kanske med lite för dyr kamera
Personligen gillar inte jag den typen av härskarteknik som kommentaren ger uttryck åt.
-Om du inte gillar det jag gillar är det fel på dig. (bakåtsträvare, bromskloss, medelålders män med för dyr kamera) Argumentera i sak, gå inte till personangrepp mot dem som har en en annan åsikt än du.
.........
Givetvis kommer man inte få någon djup undervisning i den fotografiska konsten och det är knappast meningen heller. Snarare kan programmet fungera som underhållning och som en tankeställare. Ingen kommer automatiskt bli en bättre fotograf, men däremot så kan igenkänningsfaktorn sätta igång en tankeprocess som i sin tur kan leda vidare. Jag håller med de ovan som tycker att det saknas en kvart programtid, för nu känns det lite väl "stressat".
...............
Dagens program gick ut på att Johan inte skulle ställa upp sin "modell" och att Henrik skulle göra det. Där får man väl säga att Henrik lyckades med sin egen bild, men vad mallade skolfotografier har med saken att göra har jag lite svårt att förstå. En bröllopsplåtning eller en TFP-sessa hade varit bättre. Det måste ändå vara en rätt liten målgrupp som satsar på att bli skolfotografer trots allt.
Johans bild blir bara fail, det är fortfarande lika uppställt om än utan solbriller. Fast det är naturligtvis en snygg bild. Men en bra bild måste ju relatera till målet anser jag.