Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenska skidspelen 2010

Produkter
(logga in för att koppla)

Falufoto

Aktiv medlem
Hej!
Det är så att jag fått komma in som press på Svenska skidspelen 2010 i Falun.
Jag behöver lite hjälp, hur ska jag få dom här riktigt coola skidbilderna, jag behöver all möjlig hjälp, vilka objektiv man ska ha osv, just nu har jag objektiven 55-200 och 18-50.
Och en externblixt.

Hej!
Jag behöver lite hjälp, hur ska jag få dom här riktigt coola skidbilderna, jag behöver all möjlig hjälp, vilka objektiv man ska ha osv, just nu har jag objektiven 55-200 och 18-50.
Och en externblixt.
De riktigt coola skidbilderna kommer du tyvärr nog inte att få genom att fråga andra om råd. Du måste först och främst lära dig din utrustning innan du ens kan fundera på hur just "coola skidbilder" fås till.

Förlåt om jag inte är särskilt uppmuntrande, men såna här trådar är lite märkliga. Man kan inte automagiskt ta coola bilder bara för att man har möjligheten. För det krävs kunskap, och kunskap får man inte i ett nafs. Det tar tid.

Mitt råd är att du läser på om grundläggande fototeknik och övar dig på rörliga motiv under alla tänkbara ljusförhållanden. Med de objektiv du har för tillfället så är det nog lämpligast att börja när ljuset är gott. Kan du tekniken för att få coola bilder då, så kan du sen byta till ljusstarkare objektiv och få liknande resultat när ljuset tryter.

Skidspelen

Ja, jag har ju fotat i 2år på manuellt så jag kan kameran.
Men det jag menar var att HUR man ska ta bilderna, ex fota efter marken, luta kameran, men kanske får testa mig fram. Tack ändå!

De riktigt coola skidbilderna kommer du tyvärr nog inte att få genom att fråga andra om råd. Du måste först och främst lära dig din utrustning innan du ens kan fundera på hur just "coola skidbilder" fås till.
...

Och ännu viktigare än kunskap om utrustningen krävs kunskap om och känsla för det man fotograferar. Var och när det händer saker i en viss sport, var man ska ställa sig för att få bra bildvinklar, framförhållning så man trycker av just innan det händer istället för efter.

Enda rådet som jag kan tänka mig så här på raken är att försöka studera andras "coola bilder" och fundera på hur dom tagits.

Hej!
Och en externblixt.

Jag frågade nyligen Schumacher, i Tyskland, hur skall jag lära mig, att köra lika snabbt som du kan, genom kurvorna i Falun, med min Ferrari?
- Übung, blev svaret!

Hoho, precis!

När jag rastade motorcykeln på bana för första gången, teorin finns där, rent teoretiskt vet jag hur man kör på bana. Man har väl sett MotoGP på eurosport, jag kan motstyrning. Nästan så man skrattar åt de som inte visste nåt om svängpunkter på genomgången. Detta blir plättlätt!!!!

Ändå kunde instruktören(på en motsvarande en EOS 1ds, bra men antik) köra två varv när jag hann ett... till på köpet kommer gammelgubben som kör en sunkig gammal bmw touring(Eller på kameraspråk, en helmanuell nikon från 72) med knäet centimeter från backen och kör om en på insidan. Ja just det... kör ju sporthoj (iallafall i klass med en 50D).

Schysst utrustning och att kunna tillämpa teorin man kan är vad som fixar bra bilder. Erfarenhet hjälper absolut upp träffprocenten.

Åter till min första bankörning. Självklart fanns snubben på den sprillans nya superdyra ducatin (Alltså en EOS 1ds Mk4) och han var ungefär lika snabb, eller kanske vi skall säga långsam som jag.

Titta på andra sportfotografers bilder och låt dig inspireras.

Hål ögonen öppna för hur det ser ut runt omkring. Testa olika vinklar och bakgrunden. Det är lätt att missa att tänka på de två sakerna.

Lås dig inte bara vid en bildlösning, men var inte heller för stirrig. Ibland måste man vänta ut den bästa bilden.

Och ännu viktigare än kunskap om utrustningen krävs kunskap om och känsla för det man fotograferar. Var och när det händer saker i en viss sport, var man ska ställa sig för att få bra bildvinklar, framförhållning så man trycker av just innan det händer istället för efter.

Enda rådet som jag kan tänka mig så här på raken är att försöka studera andras "coola bilder" och fundera på hur dom tagits.

Så är det. Men man har alltid nytta av tips för att öva också.

Ett tips du kan få är att ställa dig i "mördarbacken" precis där den inledande kurvan tar slut. Lägg dig på marken och ställ in blixten på TTL-BL och kameran på Matrismätning. Då kan du få åkarna isolerade mot himlen och dessutom går det inte så fort(längskidåkning går bra mycket fortare än man tror), eftersom det är uppför.

Lycka till!

Ja, jag har ju fotat i 2år på manuellt så jag kan kameran.
Men det jag menar var att HUR man ska ta bilderna, ex fota efter marken, luta kameran, men kanske får testa mig fram. Tack ändå!
Jag förstår inte frågan. Det beror ju helt på hur du vill att bilderna ska se ut.

Vandaren

Vandraren gav ett suveränt tips, det var sånt jag menade även om jag är dålig på att förklara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar