Advertisement

Annons

Svenska Rallyt

Produkter
(logga in för att koppla)
moh1 skrev:
Har inte denna tråd ballat ut lite och bara diskutera vilka sträckor ni varit på ,
om ni vill fortsätta er diskussion här och inte över mail kan ni väl dela med er av en frän rallybild var gång ni diskuterar med varandra.
Mats

Vadå? Rasmus undrade ju om någon här hade något tips på billiga och bra uppehällen under Finska rallyt och jag tipsade om att många sover i bilarna ute på vägarna som ansluter till sträckorna. Det är väl inget off-topic med det? Men för att visa min goda vilja så slänger jag med en bild från rallyt jag var på i helgen; Z-trofén i Stugun en bit utanför Östersund. :)
 

Bilagor

  • crw_4884-400x400.jpg
    crw_4884-400x400.jpg
    26.8 KB · Visningar: 211
Jo, Mats, på ett sätt har du rätt. Men på ett annat sätt så är det ju ett ämne nära relaterat till oss som vill fotografera action, äventyp, sport (rally). Kanske borde vi starta en ny tråd för det? (Undantaget för diskussionerna kring sträckan på Sv. Rallyt ovan som jag deltog i innan, den borde såklart skötas via mail. Ber om ursäkt för det!)

Här kommer iaf en bild... :)
 

Bilagor

  • liten_loeb.jpg
    liten_loeb.jpg
    44.1 KB · Visningar: 183
swordsman skrev:
Jo, Mats, på ett sätt har du rätt. Men på ett annat sätt så är det ju ett ämne nära relaterat till oss som vill fotografera action, äventyp, sport (rally). Kanske borde vi starta en ny tråd för det? (Undantaget för diskussionerna kring sträckan på Sv. Rallyt ovan som jag deltog i innan, den borde såklart skötas via mail. Ber om ursäkt för det!)

Här kommer iaf en bild... :)

det kändes bara lite privat ett tag,men med en medsänd bild så är det ju helt ok

Här är en skräckbild snö och blixt har ni några bra tips i dessa lägen eller "ska" det bli så här.
 

Bilagor

  • img_4864till-maria.jpg
    img_4864till-maria.jpg
    42.7 KB · Visningar: 179
moh1 skrev:
det kändes bara lite privat ett tag,men med en medsänd bild så är det ju helt ok

Här är en skräckbild snö och blixt har ni några bra tips i dessa lägen eller "ska" det bli så här.
Har tyvärr inga bra tips. Tog själv ett gäng såna bilder.... :( Vi får väl säga att det "ska" bli så, det är ju då verkligheten skildras...!?!
 
stef-n skrev:
Brorsan och jag sov i bilen nu sist, inte så bekvämt men bra pris. :) Det är väldigt många som gör så; åker ut till sträckan kvällen före, kanske provkör den, och sedan är man redan på plats när man måste upp aptidigt på morgonen för att få en bra plats.

Jag är lite sent ute kanske, men stort tack för tipset. Hur många dagar stod ni ut så? Och hur många sträckor/sträckkörningar hann ni se? Det låter väldigt jobbigt!
 
swordsman skrev:
Jag är lite sent ute kanske, men stort tack för tipset. Hur många dagar stod ni ut så? Och hur många sträckor/sträckkörningar hann ni se? Det låter väldigt jobbigt!

Tja, stod ut och stod ut, men vi var där alla tre dagar. :) Det blev två sträckor per dag, oftast olika ställen på samma, det blir alldeles för tight med tid annars om man vill ha en bra plats. Det är nästan mer kaotiskt i Finland än här, men det är tveklöst skönare att sitta och hålla en plats där... Men visst, det var lite jobbigt att sova i bilen, särskilt med tanke på att vi sov i brorsans halvkombi, dvs i sovsäck i stolarna. Men men, vad gör man inte för konsten? :) Vidare bör man tänka på att de finska myggen är som svenska mygg på crack, det är ingen dum idé att ha något slags myggnät eller tygstycke att sätta för bilfönstrena på natten, för man vill ha dem öppna, tro mig.
 
stef-n skrev:
Tja, stod ut och stod ut, men vi var där alla tre dagar. :) Det blev två sträckor per dag, oftast olika ställen på samma, det blir alldeles för tight med tid annars om man vill ha en bra plats. Det är nästan mer kaotiskt i Finland än här, men det är tveklöst skönare att sitta och hålla en plats där... Men visst, det var lite jobbigt att sova i bilen, särskilt med tanke på att vi sov i brorsans halvkombi, dvs i sovsäck i stolarna. Men men, vad gör man inte för konsten? :) Vidare bör man tänka på att de finska myggen är som svenska mygg på crack, det är ingen dum idé att ha något slags myggnät eller tygstycke att sätta för bilfönstrena på natten, för man vill ha dem öppna, tro mig.

Okej, bra tips, ska komma ihåg det inför fotoresan till Finland i sommar. Något särskilt om utrustningen man borde tänka på?
 
swordsman skrev:
Okej, bra tips, ska komma ihåg det inför fotoresan till Finland i sommar. Något särskilt om utrustningen man borde tänka på?

Näe, det vet jag inte. Inte mer än att om du inte har möjlighet att ladda batterier i bilen så kan ju ett gäng extra vara något att tänka på. Men det är ju rätt varmt så det blir ju inte samma problem som under Svenska rallyt med bristande kraft pga kyla. Sedan var det åtminstone när vi var där väldigt dammigt, en del damm sitter fortfarande kvar i diverse glipor på kameran. Jag vet inte om jag bara haft tur eller vad, men några direkta problem har dammet inte medfört iallafall.
 
Okej, jo, damm får man väl räkna med... Smällar man får ta helt enkelt, så tänker jag :)

Gällande batterierna ska det vara lungt. Har dubbel uppsättning av allt, och D70-batterierna är ju GRYMMA. På Svenska kunde jag stå och plåta en hel dag, 200-300 bilder kanske och jag såg aldrig ens batterimätaren röra sig neråt nån gång...
 
Jag tog en nöjesfotografering på Svenska rallyt.

Några enkla tips.

1: C focus mode, eller AI servo.

2: Mät in ljuset manuellt. Bilarnas glödlampor är ingen bra grej att mäta ljuset på...

3: Mosa bilder, mosa mosa mosa :)

4: Glöm inte att ha kul!

/Adam
 

Bilagor

  • crw_4179-001-d60_web.jpg
    crw_4179-001-d60_web.jpg
    28.8 KB · Visningar: 170
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.