Annons

Svenska Kennelkluben, fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja! Det är tydligt skrivet, och inte så kontroversiellt. Vad är problemet?

Inget problem då de är tydliga men vi alla reagerar olika på såna tävlingar. Jag reagerar på att allt fler såna tävlingar gör att villkoren blir en norm för alla fotografer, speciellt de som inte vet bättre. Allt fler tycker det är dyrt att köpa bilder och förväntar sig gratisbilder och allt fler fotografer tror så här ska det vara och lever efter principen och försämrar villkoren. Jag tänker på den långsiktiga effekten men visst, det är en fri marknad.

Eftersom bilderna sannolikt är för att visa de olika raserna lär de vara rätt så standardbilder och då kan de säkert köpa dessa med hög kvalitet billigare och bättre via någon bildbyrå. Det går snabbt och de slipper spendera tid på att gå igenom alla halvdassiga bilder letandes efter tillräckligt bra bilder.

En teori i alla fall. Nu kom denna tråd ur kommuntråden som hade lite annorlunda förutsättningar.

Nu är det nog inte utställningsbilder som dom är ute efter, utan hundar i arbete, tävling, eftersök kanske rallylydnad.
Att hitta sådana bilder hos en bildbyrå är nog mer tidskrävande och kanske inte ens görbart.

Varför skulle en hundägare vara en halvdassig fotograf ??

Inget problem då de är tydliga men vi alla reagerar olika på såna tävlingar. Jag reagerar på att allt fler såna tävlingar gör att villkoren blir en norm för alla fotografer, speciellt de som inte vet bättre. Allt fler tycker det är dyrt att köpa bilder och förväntar sig gratisbilder och allt fler fotografer tror så här ska det vara och lever efter principen och försämrar villkoren. Jag tänker på den långsiktiga effekten men visst, det är en fri marknad.

Det är fler än du som reagerar, därav dessa trådar. Samtidigt som bilder blivit billigare och lättillgängligare sprider sig denna modell för att få billiga bilder som spelar på folks vilja att synas för att generera gratisbilder hos arrangören.

Och inte bara det, villkoren har blivit tydligare och det framgår nu lättare att arrangören i princip kan göra vad de vill med ALLA inkomna bilder, inte bara vinnarnas.

De har kansli och har tre gånger så många medlemmar som antalet innevånare i Norrköpings kommun. Trodde inte ideella föreningar hade anställda eller drog in medlemsavgifter.

Det har inte så stor betydelse hur många dom är, här kan du läsa lite som jag kopierat.

"Ideell och anställd
En ideell förening kännetecknas av det frivilliga och oavlönade engagemang som finns i föreningen. Det som till stora delar definierar en förening är att verksamheten bedrivs med ideella krafter. En ideell förening är beroende av personer som vill verka för och i föreningen: som ledare, styrelseledamot, funktionär, lotteriförsäljare etc. Det är viktigt att föreningen vårdar och skapar bra förutsättningar för sina ledare och frivilliga att utvecklas och känna sig delaktiga. Läs mer om detta under rubriken Ideell, frivillig och volontär.

Många ideella föreningar väljer att anställa en eller flera personer för att hjälpa och bistå de ideella. Att en ideell förening har anställda är vanligt förekommande och ingenting som står i vägen för att en förening fortfarande är ideell. Föreningslivet i Sverige utgör en stor arbetssektor och det är tusentals människor som är arbetstagare och arbetsgivare i ideella föreningar. För en förening är det som regel en stor tillgång att ha en anställd – men även ett stort ansvar. Om hur man går tillväga vid en anställning, den anställdes och arbetsgivarens rättigheter och skyldigheter kan du läsa mer om under rubriken Arbetsgivare och anställd."

De har kansli och har tre gånger så många medlemmar som antalet innevånare i Norrköpings kommun. Trodde inte ideella föreningar hade anställda eller drog in medlemsavgifter.

Har varit med i Röda Korset tidigare, och är numera med i Amnesty, och bägge är såpass stora att de behöver anställda för adminstration, marknadsföring, support och verksamhetsledning. Hade nog blivit kaos annars och ingen kontinuiet i verksamheten (är svårt med amatörer och frivilliga som har ojämn och devlis begränsad tid att spendera). Finns säkert massor med fler exempel.

Du har alltså aldrig hört talas om vare sig Rädda Barnen eller Röda Korset, för att ta två exempel?

Det där var en tråkig onödig kommentar, du kunde faktiskt svara utan att bete dig illa, tex eftersom du vet svaret, genom att berätta vad som definierar en ideell förening, hur mycket de får tjäna, hur många anställda etc. Icke vinstdrivande är det spontana jag kommer på.

Jag skulle kunna googla men har ju en kunnig framför näsan, så, shoot:

Edit: John hann före dig.

Har varit med i Röda Korset tidigare, och är numera med i Amnesty, och bägge är såpass stora att de behöver anställda för adminstration, marknadsföring, support och verksamhetsledning. Hade nog blivit kaos annars och ingen kontinuiet i verksamheten (är svårt med amatörer och frivilliga som har ojämn och devlis begränsad tid att spendera). Finns säkert massor med fler exempel.

Säkert. Men ska rejält stora föreningar som de som nämnts, ska det vara mer ok för dem, säg Amnesty, att utnyttja fotografers vilja att synas, för att få gratis bilder för att användas i sin annonsering?

Det är fler än du som reagerar, därav dessa trådar. Samtidigt som bilder blivit billigare och lättillgängligare sprider sig denna modell för att få billiga bilder som spelar på folks vilja att synas för att generera gratisbilder hos arrangören.

Och inte bara det, villkoren har blivit tydligare och det framgår nu lättare att arrangören i princip kan göra vad de vill med ALLA inkomna bilder, inte bara vinnarnas.

Den här utvecklingen är väl inte konstigare än att folk vill minska sina utgifter genom att handla på nätet, gärna utomlands för att komma ännu billigare undan.

Att det då gör så att den lokale handlaren får stänga brukar sällan bekymra näthandlarna, för handlaren får stå sitt kast som är "för" dyr. Alternativt får anstränga sig bättre för att göra sina kunder nöjda.

Att tro att yrkesfotografen är så unik i sin roll med den utveckling som pågår är inte troligt.

Trodde inte ideella föreningar hade anställda eller drog in medlemsavgifter.

Glömde att lägga till att medlemsavgifter är ofta en väldigt viktig del för att finansiera de ideella föreningarnas verksamhet och arbete.

Skulle misstänka att, utan att ha satistik att hänvisa till, att det är vanligare med medlemsavgifter för de flesta föreningar, än de som inte har medlemsavgifter.

Nu är det nog inte utställningsbilder som dom är ute efter, utan hundar i arbete, tävling, eftersök kanske rallylydnad.
Att hitta sådana bilder hos en bildbyrå är nog mer tidskrävande och kanske inte ens görbart.

Varför skulle en hundägare vara en halvdassig fotograf ??

Inte hundägare men jag tror tävlingsarrangören medvetet tar in många bilder i hopp om att hitta tillräckligt många bra bilder, lite som spray-and-pray fotografering som blivit populärt. Volym ger också kvalitet...men någon måste göra gallringen.

Att hitta bilder på bildbyrå går ju på sekunder, det är ju som att googla. Om rätt bilder finns är en annan sak men det gäller även tävlingsbilderna.

(Ett till inlägg jag missat, använder mobilen mkt.)

Intressant. Jag stor dock att det är bildstölderna som minskat, folk lär sig att det inte är ok att ta bilder från nätet för att använda som om de vore egna. Priserna har gått ner och skiftet från de klassiska bildbyråerna där bilderna kostade 1000-tals kronor ner till dagens en-dollarsbilder är dramatiskt. För den som är van bildköpare är de nya priserna fantastiskt. För den som aldrig betalat betyder det en ny kostnad men den är ändå inte stor.

Senast ändrad:
Säkert. Men ska rejält stora föreningar som de som nämnts, ska det vara mer ok för dem, säg Amnesty, att utnyttja fotografers vilja att synas, för att få gratis bilder för att användas i sin annonsering?
Mer OK än för vem/vad annars?

Givetvis ska medlemmarna i en idéell förening kunna utföra oavlönat arbete som kommer föreningen till godo. Konstigt vore det väl annars?

Inte hundägare men jag tror tävlingsarrangören medvetet tar in många bilder i hopp om att hitta tillräckligt många bra bilder, lite som spray-and-pray fotografering som blivit populärt. Volym ger också kvalitet...men någon måste göra gallringen.

Att hitta bilder på bildbyrå går ju på sekunder, det är ju som att googla. Om rätt bilder finns är en annan sak men det gäller även tävlingsbilderna.
Du får väl tipsa SKKs kansli om att SKK kanske handlar suboptimalt när de inte köper bilder istället.
08-795 30 00 eller någon av emailadresserna på
http://www.skk.se/sv/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/
(Det är ganska många, och jag är osäker på vilken som passar bäst).

Mer OK än för vem/vad annars?

Givetvis ska medlemmarna i en idéell förening kunna utföra oavlönat arbete som kommer föreningen till godo. Konstigt vore det väl annars?

Det är väl det som mycket av ideella orgnanisationer och föreningar går ut på. Det är medlemmarna som jobbar och driver mycket med egen vilja och frivilligt engangemang för det som man brinner för. Att arbeta för en ideell förening eller orgnanisation är ju inte samma sak som när man arbetar för komersiella uppdrag eller arbetsgivare. Det är ju bra om man är engagerad även på sitt vanliga jobb, och brinner för det (viktigt för mig själv), men för en ideell förening eller organisation så förväntas man nog oftast att ställa upp utan någon större ersättning (såvida man inte just arbetar fast på hel/del-tid).

Sedan behöver man ju inte alltid ställa upp med sin tid eller arbete. Jag hinner själv inte vara engagerad i alla föreningar, men stödjer då ofta med ekonomiska bidrag istället. Hur mycket man väljer att bidra med i kaptial eller eget arbete till de organisationert man vill stödja, är ju dock upp till var och en efter vad man sätter värde på, och efter sina egna förutsättningar.

Vill engagerade fotografer och medlemmat i Kennelföreningen hjälpa till, inte bara med sina medlemsavgifter, men även stötta sin förening handgripligen genom att leverera fotografier på hundar; det är väl inget som helst fel i det?

Har svårt att se det. Speciellt som de verkar vara öppna och ärliga med sina intentioner och syften med fototävlingen.

Dock så kan jag delvis se Olas poäng; att det i vissa fall kanske skulle kunna vara mer ekonomiskt, om det är avlönad personal (och inte frivilliga) som skall spendera sin tid på att välja ut och sortera bilder; att använda stockfotosidor som förenklar och förkortar deras arbete (vet inte om det finns alla i Sverige förekommande hundraser, och i de miljöer och sammanhang man önskar, på stockfotosidor).

Däremot, så kan jag även se den andra aspekten, och det är att ju mer medlemmar engagerar sig och bidrar aktivt med sitt eget arbete som de ser kommer till nytta och användning, ju bättre och mer delaktiga känner de kanske sig i sin förening. Man skall inte heller underskatta den delen.

Den här utvecklingen är väl inte konstigare än att folk vill minska sina utgifter genom att handla på nätet, gärna utomlands för att komma ännu billigare undan.

Att det då gör så att den lokale handlaren får stänga brukar sällan bekymra näthandlarna, för handlaren får stå sitt kast som är "för" dyr. Alternativt får anstränga sig bättre för att göra sina kunder nöjda.

Att tro att yrkesfotografen är så unik i sin roll med den utveckling som pågår är inte troligt.

Precis, det är ju marknaden som styr.
Visst är det tråkigt för alla duktiga fotografer att många idag nöjer sig med bilder från "duktiga amatörer", men då får ju de professionella fotograferna utvekla sig på så sätt att de kan tillgodose marknaden om det är möjligt.
Det är ingen rättighet att få betalt för sina bilder :)

Precis, det är ju marknaden som styr.
Visst är det tråkigt för alla duktiga fotografer att många idag nöjer sig med bilder från "duktiga amatörer", men då får ju de professionella fotograferna utvekla sig på så sätt att de kan tillgodose marknaden om det är möjligt.
Det är ingen rättighet att få betalt för sina bilder :)

Om vi tar just Kennelklubben och alla dess medlemmar så skall vi nog inte heller underskatta vilka bilder fotoentusiasterna bland hundägarna kan ta. Det finns sammanhang där en entusiast som ständigt är på plats och vet mycket om sina motiv faktiskt har goda chanser att få härliga bilder som en inhyrd proffsfotograf kan ha svårt att få under de få dagar eller - än värre - timmar hen är inhyrd att få fram bilder. Och man kan få bilder med lokal anknytning och medföljande historier som du aldrig hittar i en bildbank.

Jag har fotat en hel del agility senaste åren och har sett mycket underbara och tekniskt mycket bra bilder som entusiaster tagit mycket tack vare att att de ständigt är på plats och hjälpta av att de känner sina motiv utan och innan. Har man bara en rimligt snabb kamera och ett lämpligt objektiv är inte hundfoto speciellt tekniskt krävande.

Jag har över huvud taget svårt att se vad som är problemet med den här fototävlingen. Arrangörerna har varit rimligt tydliga med villkoren och det är lätt att se deltagande som en del av det ideella arbete många glatt lägger ned i föreningslivet. Att det ideella arbetet sedan kanske inte är lika effektivt och rationellt som att hyra in proffs missar lite av poängen med att vara med och delta i arbetet i ideella föreningar.

Om vi tar just Kennelklubben och alla dess medlemmar så skall vi nog inte heller underskatta vilka bilder fotoentusiasterna bland hundägarna kan ta. Det finns sammanhang där en entusiast som ständigt är på plats och vet mycket om sina motiv faktiskt har goda chanser att få härliga bilder som en inhyrd proffsfotograf kan ha svårt att få under de få dagar eller - än värre - timmar hen är inhyrd att få fram bilder. Och man kan få bilder med lokal anknytning och medföljande historier som du aldrig hittar i en bildbank.

Jag har fotat en hel del agility senaste åren och har sett mycket underbara och tekniskt mycket bra bilder som entusiaster tagit mycket tack vare att att de ständigt är på plats och hjälpta av att de känner sina motiv utan och innan. Har man bara en rimligt snabb kamera och ett lämpligt objektiv är inte hundfoto speciellt tekniskt krävande.

Jag har över huvud taget svårt att se vad som är problemet med den här fototävlingen. Arrangörerna har varit rimligt tydliga med villkoren och det är lätt att se deltagande som en del av det ideella arbete många glatt lägger ned i föreningslivet. Att det ideella arbetet sedan kanske inte är lika effektivt och rationellt som att hyra in proffs missar lite av poängen med att vara med och delta i arbetet i ideella föreningar.

Just denna tävling inom klubben ser jag inte heller som något problem. Inhyrd fotograf skulle bli jättedyrt. Stockbilder...funkar och är billigt men täcker säkert inte allt även om bildbyråerna har ett överskott på hundbilder, "alla" fotar sina husdjur, det kryllar av hundbilder.

Invändningen handlar om trenden att bilder inte får kosta något. Denna tråd sprang ur tråden om när Norrköpings kommun ville ha gratisbilder på samma sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar