Mer OK än för vem/vad annars?
Givetvis ska medlemmarna i en idéell förening kunna utföra oavlönat arbete som kommer föreningen till godo. Konstigt vore det väl annars?
Det är väl det som mycket av ideella orgnanisationer och föreningar går ut på. Det är medlemmarna som jobbar och driver mycket med egen vilja och frivilligt engangemang för det som man brinner för. Att arbeta för en ideell förening eller orgnanisation är ju inte samma sak som när man arbetar för komersiella uppdrag eller arbetsgivare. Det är ju bra om man är engagerad även på sitt vanliga jobb, och brinner för det (viktigt för mig själv), men för en ideell förening eller organisation så förväntas man nog oftast att ställa upp utan någon större ersättning (såvida man inte just arbetar fast på hel/del-tid).
Sedan behöver man ju inte alltid ställa upp med sin tid eller arbete. Jag hinner själv inte vara engagerad i alla föreningar, men stödjer då ofta med ekonomiska bidrag istället. Hur mycket man väljer att bidra med i kaptial eller eget arbete till de organisationert man vill stödja, är ju dock upp till var och en efter vad man sätter värde på, och efter sina egna förutsättningar.
Vill engagerade fotografer och medlemmat i Kennelföreningen hjälpa till, inte bara med sina medlemsavgifter, men även stötta sin förening handgripligen genom att leverera fotografier på hundar; det är väl inget som helst fel i det?
Har svårt att se det. Speciellt som de verkar vara öppna och ärliga med sina intentioner och syften med fototävlingen.
Dock så kan jag delvis se Olas poäng; att det i vissa fall kanske skulle kunna vara mer ekonomiskt, om det är avlönad personal (och inte frivilliga) som skall spendera sin tid på att välja ut och sortera bilder; att använda stockfotosidor som förenklar och förkortar deras arbete (vet inte om det finns alla i Sverige förekommande hundraser, och i de miljöer och sammanhang man önskar, på stockfotosidor).
Däremot, så kan jag även se den andra aspekten, och det är att ju mer medlemmar engagerar sig och bidrar aktivt med sitt eget arbete som de ser kommer till nytta och användning, ju bättre och mer delaktiga känner de kanske sig i sin förening. Man skall inte heller underskatta den delen.