Annons

Svenska begagnatmarknaden överdrivet dyr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cybertrash

Medlem
Som så många andra som är svaga för äldre kameror, har man köpt en hel del utrustning begagnat, både från handlare och privatpersoner, och någonting som har slagit mig är att priserna här borta verkar betydligt högre än om man tittar på siter som t.ex. Keh.com. T.ex. så kostar en vinkelsökare till Olympus OM i "Excellent+"-skick knappt en hundring på keh.com (sen tillkomer frakt på en 5-600kr) medan här går en likadan i "ok" skick på runt en tusenlapp.

Nu menar jag inte att sitta här och gnälla, man köper det man har råd med, men jag blev nyfiken, är det någon annan som upplevt samma fenomen? Och framförallt, är det någon som vet varför det blir såhär? Handlar det om beskattning, importavgifter eller dyl.?
 
Relativt hög efterfrågan, relativt lågt utbud.
Sedan tror jag priset är matchat mot marknaden. De som köper sådant i sverige har nog relativt gott om pengar.
 
Svenska begagnatmarknaden överdrivet dyr?

Ja.

Alla de gånger jag letat efter begagnade prylar så slutar det alltid med att jag inser att det är hopplöst.

Och när det gäller digitalkameror o liknande så slutar det alltid med att jag köper nytt istället. Det är värt några hundralappar i mellanskillnad för att en splitter ny kamera/objektiv.
 
Som så många andra som är svaga för äldre kameror, har man köpt en hel del utrustning begagnat, både från handlare och privatpersoner, och någonting som har slagit mig är att priserna här borta verkar betydligt högre än om man tittar på siter som t.ex. Keh.com. T.ex. så kostar en vinkelsökare till Olympus OM i "Excellent+"-skick knappt en hundring på keh.com (sen tillkomer frakt på en 5-600kr) medan här går en likadan i "ok" skick på runt en tusenlapp.

Nu menar jag inte att sitta här och gnälla, man köper det man har råd med, men jag blev nyfiken, är det någon annan som upplevt samma fenomen? Och framförallt, är det någon som vet varför det blir såhär? Handlar det om beskattning, importavgifter eller dyl.?

Priset är enbart effekten av vad marknaden betalar, inget annat som tur är.
Liten tillgång o stor efterfrågan driver upp priset, stor tillgång o liten efterfrågan tvärtom.

/Janne
www.helikopterbild.se
 
Som Joakim sa, med betoning på att utbudet är lågt. Amatörfotografin har varit en mycket större hobby under en längre period i framförallt USA, så det finns otroligt mycket fler grejer där. Sedan finns det som alltid fler kameror av en viss typ i tillverkningslandet: så Hasselblad är relativt billigt i Sverige, medan exempelvis Bronica inte är det.

Det finns dock många fynd att göra på den svenska marknaden, vi har många duktiga samlare i Sverige och det finns färre andra intresserade att konkurrera med. Kan man sina saker och har lite tålamod så kan man tjäna pengar på att köpa här och sälja internationellt.
 
Kolla man priserna på LP-fotos auktioner så ger det en ganska bra bild över prisläget.
(man ser bl.a både begärda pengar och vad prylarna sen gick för)
På blocket är väl begärda priser ofta orealistiskt höga, i alla fall med rejäl prutmån.

Handlar man utomlands så tillkommer ofta ganska dyr frakt med ev. tull och moms.
 
Jag skulle inte sätta LP-fotos auktioner som måttstock – dels finns det många fler samlare med mycket pengar koncentrerade där, men ibland finns inte rätt samlare för ett visst föremål, så priserna fluktuera mycket från auktion till auktion.
Ska man köpa på blocket, tradera eller fotosidan så ska man också kolla priserna på dessa sidor. På tradera kan man söka på avslutade auktioner för att se vad grejer har sålts för, och genom att söka på exempelvis "alla annonser [objekt]" så kan man ibland få fram blocket- och fotosidan-annonser som inte finns kvar längre.
Ebay är alltid en nära referens, även där ska man söka på avslutade annonser: det som ligger uppe på ebay är grejer som de flesta tycker är för dyra för att köpa. Så man ska helst inte betala mer än vad något kostar i grundpris (exklusive frakt och ev. tull) på ebay.
 
Kom precis hem från en Englandsresa, kollade begagnadebutiker i minst tre städer inklusive London och inte var det billigare där, snarare tvärtom.
 
Hjälp med prissättning!

Jag håller på att hjälpa svärmor att sälja några objektiv och tillbehör på blocket. Gissa om jag blev mejl bombad. Det verkar finnas två typer av köpare, seriösa och de som vill göra ett klipp för att utöka antalet objektiv i kameraväskan.
Vart kan jag få tag på rätt pris på grejerna?
Går det på ett enkelt sätt att söka på objektivnumret för att se till vilka kameror de passar till?
Finns det objektiv adaptrar till en gammal canon AV1?
 
Fotografica-samlarmarknad

Jag håller på att hjälpa svärmor att sälja några objektiv och tillbehör på blocket. Gissa om jag blev mejl bombad. Det verkar finnas två typer av köpare, seriösa och de som vill göra ett klipp för att utöka antalet objektiv i kameraväskan.
Vart kan jag få tag på rätt pris på grejerna?
Går det på ett enkelt sätt att söka på objektivnumret för att se till vilka kameror de passar till?
Finns det objektiv adaptrar till en gammal canon AV1?

Har Du kollat med att sälja dem via KÖP/SÄLJ här på fotosidan? Alternativt via Tradera.
Sedan har Du ju Fotografica-samlar-marknaden i Olofström den 9 sept. Landets enda återkommande samlarmarknad/mässa för enbart äldre fotoprylar. Nu för 17:e året.
www.museikameror.olofstrom.net
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.