Annons

svenska 300d och usas Rebel

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
tjena, sitter å funderar att importera en Eos rebel digital kamera ifrån usa. Dom är ju lika svenska 300d och Rebel modellen, så min fråga är din helt identiska, eller har dom ngnra smådetaljer som skiljer, som uppladdningsbar adapter eller liknande ?. dom har jui 110V i usa etc..
 
mbrihler skrev:
tjena, sitter å funderar att importera en Eos rebel digital kamera ifrån usa. Dom är ju lika svenska 300d och Rebel modellen, så min fråga är din helt identiska, eller har dom ngnra smådetaljer som skiljer, som uppladdningsbar adapter eller liknande ?. dom har jui 110V i usa etc..

Hittade den här tråden, som kanske inte tar upp eventuella skillnader men dock bra saker att veta vid import från USA:

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=005o2a
 
Skillnaderna på europeiska och amerikanska modeller brukar bestå i följande:

- Annan kontakt och spänning på eventuell laddare eller annat som avses anslutas till elnätet.

- Instruktionsbok på engelska och spanska.

- Ofta en begränsad garanti som bara gäller inom det land varan är köpt, alltså i USA och inte i Sverige. Värt att kolla noga före köp.

Har du tänkt beställa per post eller ska du åka dit och handla över disk? Glöm inte inkludera frakt, tullavgift och moms när du funderar på om det är värt det eller ej. Hur stor är besparingen?
 
det finns stora besparingar genom köp i Usa, dollarn e ju i botten.. har sett komplett rebel för 850$ på ebay, enda grejen är som du sagt tull, moms å frakt. men allt går å lösa smidigt.

frakten går på 31$ försäkrat å fint ifrån USA, momsen å tull etc löses enkelt med att man låter försäljaren skicka varorna som "gåva", som dom flesta inte vill. men vissa kan gå med på det.

så 850+30 x 7.61 = 6697

å billigaste i sverige som jag sett är 10500kr

så en lättförtjänt vinst på 3700 :)

så om skillnaderna inte är för stora så varör inte importera !!

mvh MAthias
 
Efter vad jag förstår

Laddaren är en multiladdare som kan hantera 100-240V så den är inget problem. Vad som dock är ett problem och som gör att jag skulle tveka (om jag nu inte redan hade en:) är att garantin inte gäller i Europa. Canons garantipolicy för digitalkameror är den bara gäller på den marknad där kameran är köpt (Europa/EU räknas som en marknad). Om det strular (och risken finns) måste du skicka tillbaka kameran till USA.

Huruvida du kan smita undan tullen med de tips som anges vet jag inte. Det som definitivt händer är att du tar en risk ifall om kameran försvinner på vägen (och sådant händer). Jag skulle definitivt kontrollera ett sådant scenario och jag tror att risken är ganska stor att du blir sittande med Svarte Petter... Ett företag som fuskar med momsredovisning och sådant är troligen inte så mycket att luta sig mot om något går snett.

Jag räkna med att jag åker på att betala svensk moms och sedan så vill jag ha en ganska rejäl riskpremie också

--jalle
 
Skicaks den som "gåva" får du betala eventuell moms, då den är inköpt i USA och bortgiven i momentet efter.

Frakten på 31 dollar inklusive en försäkrig som täcker förlust och transportskador på 6-7 000 tycker jag låter lite väl billigt. Tittar på vad svenska posten tar inom landet för 1-2 kg med lastbil inom 1-2 dagar till valfri punkt i Sverige, Om det från USA skickas som "ytbefodran" eller vad termen är så innebär det att skeppas med båt och det tar ju en stund innan det når en lastbil Roterdam eller Hamburg...

Med svensk moms pålaggd på priset blir det 6700 x 1,25 = 8 375:- plus tullens avgifter för momshanteringen.
 
Garantin är endast kontinental dvs USA har egen, Asien och europ deras, så du måste skicka kameran till USA för rep.

Viss optik har dock världsgaranti, då kan det löna sig att importera. Det är bara o kolla hos försäljarna.

Dave
 
Fortfarande garantiproblemen, men för tull och moms är det lättare att du har den i handen.

En sak om man ska innhandla en 1Ds där det skiljor stora summor, eller om man ska vara snål och tjäna en lusing eller så.

Jag tänkte själv köpa lite optik i usa. 28-135 IS USM. Skillnaden i pris blir så stor att jag kan innhandla en vidvinkelsökare C med adapter och fortfarande hamna under svenska priset av bara objektivet, då inklusive moms + tull + frakt.
Och skulle dom missa moms+tull så mycket bättre, men inget jag räknar med.
 
Re: Efter vad jag förstår

JalleS skrev:
Laddaren är en multiladdare som kan hantera 100-240V så den är inget problem.

De använder en annan variant på stickpropp i USA, så det kan eventuellt vara ett (om än hyfsat lättlöst) problem.
 
Precis, som jag skrev så är även kontakten annorlunda i USA än här. Huruvida det enkelt kan lösas är en annan sak.

Sedan så är det en helt felaktig men tyvärr ganska vanlig missuppfattning att det skulle vara lugnt att skicka dyra elektronikprylar från USA bara man skriver att det är en gåva. Tycka vad man vill men även gåvor beskattas (med moms) om dess värde överstiger ca 400 kronor (minns inte exakt, ring svanska tullverket för besked). Detta gäller även presenter som mormor i USA skickar hem till barnbarnen i Sverige i julklapp.

Och för det tredje så föreslår jag att du undersöker tidigare erfarenheter av skojare på iBäj, exempelvis i forumen på www.dpreview.com och andra fotoforum. Det finns en bra regel, om det förefaller otroligt så är det förmodligen det.

Valet sedan, är naturligtvis upp till dig.
 
Re: Re: Efter vad jag förstår

Sant, men det är en "standard" två-polig plugg till själva laddaren. Jag har "femti-elva" kablar hemma som passar.


--jalle

jpx skrev:
De använder en annan variant på stickpropp i USA, så det kan eventuellt vara ett (om än hyfsat lättlöst) problem.
 
Kom bara ihåg att

Göra dig av med kartonger m.m. För om tullen skulle öppna ditt bagage så åker du på att betala moms...

Förut så kunde man ta in kameror som resgods, men inte nu längre... Numera finns en maxgräns på vad vi får ta in och det har tydligen med EU harmoniseringen att göra.

Titta på denna länk för mer information:
http://www.tullverket.se/Modules/travelrules/1013507011.html/

Sedan så finns denna interaktiva kurs också:
http://www.interactiva.se/kurser/tullverket/bk/course.asp

--jalle


Thomas Höglund skrev:
Det smidigaste är kanske att kombinera en semester tillsammans med ett inköp? :)

/Thomas
 
Tycka vad man vill men även gåvor beskattas (med moms) om dess värde överstiger ca 400 kronor (minns inte exakt, ring svanska tullverket för besked). Detta gäller även presenter som mormor i USA skickar hem till barnbarnen i Sverige i julklapp.
Och skriver du ett mindre värde och nåt skulle hända, då gäller ev. försäkring bara för det värdet. Så det kan bli pyrt, och med tanke på alla skräckhistorier om hur UPS behandlar paket så....
 
Bara för att ge lite info i detta ämne. Jag har just fått min canon rebel. Köppte den ny på ebay för 920 dollar inkl 256Mb minne och 55mm objektivet. det blir ju lite över 7000:- och med jätte försäkrad och snabb frakt kom jag undan med 7700:- sek (rätt ok)

Nu till grejjerna

1.kameran heter rebel och inte 300D hehe

2.laddaren har en USA stickpropp, vilken man klipper av eller ersätter med en vanlig "rakapparat sladd"

3.svenska finns att välja i menyn

4.fråga gärna så skall jag svara på det jag kan :)

Nu skulle jag vilja ställa en jätte dum fråga med: Skall man kunna zooma med knapparna och i så fall hur, lova att inte skratta om frågan är jätte dum. Billigare kameror har ju denna funktion.

En grejj som retar mej lite just med detta zoomandet som jag gör genom att vrida på optiken är att i vissa lägen "kärvar" den och känns väldigt billig. Inte alls som farsans Minolta med metall objektiv.

Finns det någon som har manualen på svenska får ni gärna höra av er med

tackar på förhand...
 
Snabbt svar: Nej...

Du kan inte zooma med knapparna. De fungerar bara när du tittar på bilden i efterhand via LCD:n.

Rätt bra pris! Jag blir nästan avvundssjuk:)

--jalle
 
Greffel skrev:
...Nu skulle jag vilja ställa en jätte dum fråga med: Skall man kunna zooma med knapparna och i så fall hur, lova att inte skratta om frågan är jätte dum. Billigare kameror har ju denna funktion.
HAHÁHA!!! (retas lite) man kan visst 'zooma' med knapparna men man förstorar bara när man tittar på bilden på displayen i efterhand. Bra att se om bilderna är hyggligt skarpa tex.
En grejj som retar mej lite just med detta zoomandet som jag gör genom att vrida på optiken är att i vissa lägen "kärvar" den och känns väldigt billig. Inte alls som farsans Minolta med metall objektiv.
Nix, och det beror på att objektivet ÄR billigt. Bättre (och dyrare) objektiv känns bättre och känslan brukara vara proportionell till priset...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.