Annons

Svartvitt och färg

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravitatioon

Aktiv medlem
Hur brukar ni göra: brukar ni ge paret alla bilder i både svartvitt och färg, eller bara vissa i både sv och färg och resten färg, eller bara vissa i endast färg och vissa i endast sv?

Innan dagen "D", så har vi diskuterat igenom fotograferingen och vilka förväntningar brudparet har på slutresultatet. Oftast finns tankarna från brudparet redan då med några svartvita bilder. Efter fotograferingen, kan det dyka upp bilder som skulle passa väldigt bra helt eller delvis svartvitt och då brukar jag lämna ett tips.

Innan dagen "D", så har vi diskuterat igenom fotograferingen och vilka förväntningar brudparet har på slutresultatet. Oftast finns tankarna från brudparet redan då med några svartvita bilder. Efter fotograferingen, kan det dyka upp bilder som skulle passa väldigt bra helt eller delvis svartvitt och då brukar jag lämna ett tips.

Aha, ja jag måste bli bättre på att prata med paret om just den frågan i förväg.

Egentligen kan man säga att det är en annan sak jag undrar, lite svårt att förklara men jag ska försöka:

Vi säger att jag har ett paket där det ingår 60 st högupplösta redigerade bilder. Kunden väljer ut 60 bilder. Om jag sen skickar t.ex. 10 av dessa i både svartvitt och färg (resten i bara färg) så är det ju inte längre 60 högupplösta redigerade bilder kunden får utan 70 st, eller hur?

Jag undrar liksom hur folk tänker och förväntar sig här, räknas två olika versioner av samma bild som en eller två bilder i sånna sammanhang? Hoppas att någon förstår vad jag menar :p

Jag ser det som 70 bilder. Detta belyser bara, att det är viktigt att det är kristallklart vad kunder vill köpa och vad du som fotograf kommer att leverera. För enkelhetens skull, så lämna allt skriftligt. Sedan blir det alltid lite mer efterbeställningar än vad kunden hade tänkt sig och då brukar jag bjuda på någon bild eller två.

Jag har lärt mig några "läxor"

1. Börja inte redigera någon bild förrän kunden har valt ut "sina" bilder.
2. Beskär ingen bild förrän all redigering är klar. Det är bra mycket enklare att backa tillbaka till en färdigredigerad bild om kunden vill ha den kvadratisk, 2:3 eller 4:5 förhållande osv.
3. Även om kunden vill ha bilden svartvit, så brukar jag ändå redigera bilden i färgläget så länge det går och sedan fortsätta med en kopia som blir svartvit.

M.a.o. ha alltid en redigerad "originalbild" liggande i förslagsvis TIFF-format. Då kan kunden komma med sina olika önskemål. Allt ifrån att bilden skall passa en speciell ram eller någon speciell retusch.

Jag ser det som 70 bilder. Detta belyser bara, att det är viktigt att det är kristallklart vad kunder vill köpa och vad du som fotograf kommer att leverera. För enkelhetens skull, så lämna allt skriftligt. Sedan blir det alltid lite mer efterbeställningar än vad kunden hade tänkt sig och då brukar jag bjuda på någon bild eller två.

Jag har lärt mig några "läxor"

1. Börja inte redigera någon bild förrän kunden har valt ut "sina" bilder.
2. Beskär ingen bild förrän all redigering är klar. Det är bra mycket enklare att backa tillbaka till en färdigredigerad bild om kunden vill ha den kvadratisk, 2:3 eller 4:5 förhållande osv.
3. Även om kunden vill ha bilden svartvit, så brukar jag ändå redigera bilden i färgläget så länge det går och sedan fortsätta med en kopia som blir svartvit.

M.a.o. ha alltid en redigerad "originalbild" liggande i förslagsvis TIFF-format. Då kan kunden komma med sina olika önskemål. Allt ifrån att bilden skall passa en speciell ram eller någon speciell retusch.

Bra tipps :) tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar