Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt med pentax k100D

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag funderar på att införskaffa en digitalsystemkamera och pentax K100D verkar inte så dum. Bilig och kompeten. Men nu är det som så att jag tar mest svartvitt och undrar därför hur de svartvitta egenskaperna är? Finns det ett svartvitt läge, finns det svartvitta filter i kameran?

Berätta gärna lite mer hur bildkvaliten är när det gäller svartvitt(om det finns).

Hej Jag har en k100d och visst kan man få den att producera svart-vita kort, det går dock med alla systemkamror och om inte annat är det lätt att ordna i efterhand i bildbehndlings program.

på k10 kan man iaf framkalla jpg i kameran i sv/v, vet inte om det går på k100. men det är ändå mkt bättre att ta bilden i raw och sen göra om den till sv/v i datorn. då har man mkt större möjlighet att styra gråskala och dylikt...

Visst kan man konventera till svartvitt med hjälp av kanalblandaren men jag tycker att det är ganska tråkigt och omständigt och skulle vilja ha en kamera som ger ett bra svartvitt resultat och många möjligheter utan att behöva redigera bilden.

Efter vad jag har förstått så finns det ett svartvit filter i K100D som man kan göra jpg bilder svartvita. Det finns också et antal färgfilter, och om dessa funkar på samma sätt som färgade filter som man sätter skruvar på objektivet så verkar det väldigt lovande. Jag undrar således om det funka på samma sätt, alltså skulle man kunna ta en bild applicera ett oranget filter och sen göra bilden svartvitt och på så sätt få samma resultat som om man hade haft ett orangefilter framför gluggen? Tacksam för svar!

ok,bara det funkar med sensor som med film så borde det ju funka,du har en ide där,ska ha ett grönt filter liggnas någonstans.får testa omjag hittar det.

Tror inte det funkar. Vad jag vet tar alla systemkameror alltid i färg för att sedan ta bort den innan den sparar.

Mattias:

Jepp visst finns det en funktion i kameran som kan göra bilderna svartvita, dock endast ett standardläge så det går inte att justera kontrast etc. även lite andra funktioner finns, så som Sepiaton, Färgton, soft och ljusstyrka. Jag vet dock inte om färgjusteringen motsvarar det samma som att använda riktiga färgfilter.

Se om du kan få testa kameran i butik om du vill veta om funktionerna motsvarar dina förväntningar.

Mvh Ronny

Edit: glömde nämna att dessa funktioner gäller endast för Jpeg-bilder inte RAW

mighty mattis skrev:
ett bra svartvitt resultat och många möjligheter utan att behöva redigera bilden.

är det bara jag som tycker det där motsäger sig själv?
är inte det ganska fundamentalt att man redigerar bilden om man har många möjligheter att välja mellan...

förstår faktiskt inte riktigt varför man vill ha svartvitt direkt från kameran...
vill man inte pilla så är det bara att göra om alla bilder till B/W som batch med inställningar som passar de flesta bilder hyfsat... allt på 15 sekunder
vill man ha mer skräddarsytt resultat så gör man varje bild för sig...

jag brukar som utgångsläge ha kanalblandaren i 60-20-20 när jag börja roch sen arbeta mig till de olika inställningar som funkr bäst för varje bild.

men den kombinationen funkar rätt bra för de fletsa bilder, lägge rman sen på lit emer kotnrast brukar det funka fint. så gör man ett macro för det så går det ju snabbt att fixa sv/v...

Det finns kamror med mer eller mindre bra möjligheter till ett lyckat svartvitt resultat direkt i kameran. Olika kameror har olika möjligheter, så enkelt är det.Därav min fråga angående pentax.

Anledningen till att jag vill fotografera svartvitt direkt i kameran är helt enkelt att jag gillar det och om jag har ett bra resultat direkt i kameran behöver jag inte redigera, vilket jag tycker är tråkigt och omständigt.Jag gillar också den lite nostalgiska känslan när man går ut med kameran och "tänker" svartvitt så att säga och sen kan titta på resultatet direkt. Ett lyckat svartvitt motiv skilljer sig ju många gånger, enligt mitt tycke, från ett lyckat i färg.

Du kan fortsätta som du tidigare har gjort med film.
På med filter på objektivet och konvertera sen till S/V i kameran, då slipper du hela köret i datorn.
Några knapptryckningar på kameran bara...

Det finns inte nån kamera där du kan justera färgnivåerna samtidigt som du ser det svart-vita resultatet på skärmen, eller...

reine vindebro skrev:
är det nostalgi man är ute efter så är det väl bara att inte titta på LCD displayen :)
Nja, är man ute efter S/V bilder så tar man nog hänsyn till det vid fotograferingen, och inte letar efter bilder efteråt som kan vara lämpliga att konvertera...

Bofoto2 skrev:
Nja, är man ute efter S/V bilder så tar man nog hänsyn till det vid fotograferingen, och inte letar efter bilder efteråt som kan vara lämpliga att konvertera...
I agree...

jag tänkte mig:
S/V foto=

ute och leta lämpliga motiv
-->
titta inte på LCD
-->
kom hem och konvertera allt i en batch med standardinställningar utan att titta på bilderna innan konvertering
--> nu dags att titta på bilderna...

är väl närmast nostalgi man kommer med en digitalkamera och ovilja att redigera bilderna en coh en

Jag är inte säker på att alla tänker svartvitt när orginalbilden blir i färg. Kanske har jag fel men i och med den digitala tekniken så behöver man inte tänka svartvitt på samma sätt som med film. Med digitalt har man ju möjlighet att ändra bilden i efterhand till svartvitt eller behålla den som färg.

Bo har en poäng, jag kan alltid köra på som vanlligt fast med en digitalsystem kamera istället.

Tack för alla tips och synpunkter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar