Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt med en Canon Eos 1D mark 2???

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebben66

Medlem
Hej!
Finns det någon vänlig själ på fotosidan som kan hjälpa mig med detta.
Jag har provat div inställningar, sökt på nätet. Varit i kontakt med teknisk
support på Canon Sverige, men inget resultat. Jag tror och antar att det
är någon inställning under färgmatrisen. Bara det att jag vet inte hur,
jag skall gå till väga. Mycket tacksam för ett svar på mitt problem.

Du hittar det under bildstil i första menyn. Där kan du välja svartvit. Så är det i alla fall på 1D MKIIN - Hoppas det är samma på din kamera.

Nej den funktionen finns inte i Eos 1D MK II.
Den funktionen kom först till Eos 1D MK II N.
Jag tackar för visat intresse.
Skulle verkligen behöva en lösning på mitt dilemma,
Utan att behöva köpa ny kamera.

Det funkar i vanliga fall, Men jag har tänkt att fota med IR-filter och vill helst göra detta i sv.

Men IR-filtret sitter väll på objektivet så det som hamnar på sensorn är en IR modiferad (eller vad det heter) färgbild som sedan görs om till Raw format temporärt innan den konverteras till s/v jpeg i kameran och lagras på minneskortet. Jag förstår inte hur det kan bli någon skillnad om du fotar i Raw direkt och sedan konverterar till s/v i datorn själv? Samma flöde i båda fallen eller finns det någon djupare hemlighet med IR foto som jag inte förstår?

Men IR-filtret sitter väll på objektivet så det som hamnar på sensorn är en IR modiferad (eller vad det heter) färgbild som sedan görs om till Raw format temporärt innan den konverteras till s/v jpeg i kameran och lagras på minneskortet. Jag förstår inte hur det kan bli någon skillnad om du fotar i Raw direkt och sedan konverterar till s/v i datorn själv? Samma flöde i båda fallen eller finns det någon djupare hemlighet med IR foto som jag inte förstår?

Hmmmm det har du alldeles rätt i. Men det borde väl ändå kunna gå,
att ställa in kameran att ta svartvitt, Så man slipper att göra den,
konverteringen i datorn.

Tack för hjälpen.

Jag har gått igenom menyerna och tittat i manualen för min 1 Ds Mrk II, som är samma generation som din kamera, men hittar ingenting.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar