Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt från Crimson ("Express")?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Som amatör och hobbyfotograf i avsaknad av en vettig bildskärm känns det inte aktuellt för mig att använda Prefixtjänsten. På Crimsons hemsida talas det om "äkta svartvitt fotografiskt papper", och jag antar att detta gäller endast Prefix.

Jag vill gärna beställa svartvita utskrifter och min fråga är om man kan få hyfsat snygga utskrifter i svartvitt om man använder deras Expresstjänst? Hur stor blir skillnaden jämfört med "äkta papper". Någon med erfarenheter?

Crimsons express tjänst är väldigt ojämn när det gäller svartvit tycker jag. Ibland blir det mycket bra, ibland med riktigt fula färgstick, som man slipper med ett svartvit papper från tex. deras prefix tjänst.

Mina utskrifter från Crimson blev svagt blåtonade från Expresstjänsten (har inte råd med det svartvita pappret). Har nu skrivit ut ett par hundra bilder hos Proprint och så gott som alla har varit mycket bra. Konverterar bilderna till Dot Gain 15 innan jag sänder in dem. Och så lättar jag upp svarta partier en gnuttans aning för att de inte ska bli igentjättade. Och jag drar också ner ljusstyrkan på skärmen när jag gör iordning bilderna.

Har bara gjort två beställningar (en prov och en på 20 kopior) isvartvitt från Crimson Express. Filerna är från scannade negativ och då har jag scannat i neutral gråskala. I ps har jag omvandlat filerna till RGB. Svärtningstonen blev väldigt snygg tycker jag, lite åt det varma hållet typ en selentoning av ett klorbrompapper med svagt rödbrun nyans.

En fundering: om man nu vill ha svart-vitt utan färgstick, kan man inte då konvertera bilden från RGB till gråskala och skicka till Crimson? Eller från RGB till gråskala och sen till RGB igen, ifall det är så att Crimson kräver RGB-filer?

Om man gör sin bild svartvit i RGB så finns det ju fortfarande möjlighet till färginformation i pixlarna, och därmed möjlighet till färgstick. Om man jobbar i gråskaleläge (eller gråskala konverterad till RGB) så borde ju rimligtvis en enskild pixel ha identiska värden för R, G och B? Och då borde det heller inte spela någon roll om ens bildskärm visar lite fel, eftersom man då vet att bilden är i neutral gråskala?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar