Annons

Svartvitt för natur

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja tack för alla svaren.
Jag får nog bege mig till affären och köpa ett gäng filmer och hålla fast vid dem ett tag.

/Linus

Ska du börja med svart-vitt är nog klassikern Kodak Tri-X i D76 att föredra - iaf i början. Ju mer komplicerat man gör det för sig, desto större chans att fel uppstår :)

Film är en sak men ska du fotografera landskap i s/v ska du definitivt skaffa gul och rödfilter så att du kan få kontrast i himlen (vita moln och mörk sky, du vet). Ett polfilter är också bra.

En bra plats att plåta snygga landskap är Uppsala högar en fin sommardag.

Ortokromatisk film finns. Senast jag var hos Kameradoktorn i sthlm så såg jag Maco ORT25 120-film i deras rea-korg. Bästföre-datumet var passerat men man kanske skulle prova lite?

Info om ORT25.

// npet

T-max

Jag vill bara komplettera med att enl min mening så är T-max 100 en svår film att börja med. Men får man rätt, så är den extremt skarp.
Jag tycker att T-max 400 är lättare att få rätt från början. Men gör Du inte ovannämnda test, så är det ett lotteri, eftersom framkallningen måste anpassas till det rådande befintliga ljuset.
Detta innebär också att Du inte bör blanda en massa olika motiv under olika ljusförhållanden på samma filmremsa. Kör i så fall med 24-bilders-film.
Genom fel framkallning så har jag "lyckats" med att få en 100 ASA grovkornigare än en 400 ASA.
Det viktiga är att få teckning i den "genomskinliga delen" av negativet, alltså det som blir skuggor på pappersbilden.
Du kan ju börja med att reducera framkallningens tiden med 10 procent.
Kör med några några motiv som har många olika gråtoner, så får Du se. Lycka till. Det är roligt med svartvita landskapsbilder.

Du klurade tydligen på T-Max. Det slog mig att jag tog några T-max i höstas som jag har inlästa på datorn. Det är väl knappast stora naturbilder utan snarare ''flaneringsbilder'' med naturanknytning. Om du är intresserad av dem så kan jag lägga upp några åt dig.

Jörgen

Jörgen: Gör gärna det.

Det verkar trots era invändningar vara tmx 100 som jag ska köra med. Ok den kanske är lite svårframkallad men vem har sagt att livet ska va enkelt. Lite utmaningar måste man ju få!.

Kostar dessutom bara 24kr på Fotokungen.

Ett tips för att få små korn och väldigt fin skärpa i negativet är att späda ut framkallaren 1:3 och framkalla en längre tid. Upp mot 15-20 min beroende på film och framkallare. Fungerar utmärkt med Ilford FP4+ med D 76 eller Illfords ID11. En enkel grej som höjer kvaliten avsevärt. /PM

Jörgen skrev:

Mina bildstorlekar kom inte riktigt överens med Fotosidans komprimering så jag lade bilderna här istället.

Jörgen

Man tackar, en sida gjord till mig!

Du skrev att bilderna är avsedda för gamma 2,2, hur kollar jag det?
Jag tycker att bilder var lite luddiga men det är de väl inte i orginal?

SinusLinus skrev:
Du skrev att bilderna är avsedda för gamma 2,2, hur kollar jag det?
Jag tycker att bilder var lite luddiga men det är de väl inte i orginal?

Jag har även en sida om gamma gömd på samma ställe.

Det kan nog stämma att bilderna kan vara lite luddiga, jag läste in dem i en stor klump och slarvade en del. Det är bara en av dem som jag har gjort en riktig kopia av i mörkrummet och den kopian är skarpare än den som ligger på hemsidan. Jag ökar skärpan på bilderna, ge mig bara någon minut.

Jörgen

Efke!

Den här diskussionen är gammal, men jag måste slå ett slag för de långsamma, extremt finkorniga filmerna Efke KB 25 och KB 50 (R 25 och R 50 i 120-formatet). De är ortopankromatiska filmer med traditionellt korn. Lätta att framkalla, och är tolerantare än de flesta filmer. Tillverkas i Kroatien på licens, och är de gamla Adox-filmerna som var mycket omtyckta för landskap och porträtt.

Säljs av www.photax.se till förmånligt pris!

npet skrev:
Ska du börja med svart-vitt är nog klassikern Kodak Tri-X i D76 att föredra - iaf i början. Ju mer komplicerat man gör det för sig, desto större chans att fel uppstår :)
// npet

Tri-X exponerad efter ISO 320 och framkallad i D-76 under ca 80&% av ord framkllningstid var min standardfilm förr.
Finkornigare o mer lättkopierat än T-max o annat nytt krafs :)

Jag har valt TMX... framkallat två rullar i rodinal. Ska kopiera efter helgen.
Ska köra xtol (eller vad den heter senare) och kolla skillnaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar